Naši rodiča nás vždy varovali, že nemáme dlho sedieť pred telkou, počítačom či tabletom. A ako informuje portál Futurism, robili nám tým veľkú službu, pretože deti, ktoré trávia veľa času pozeraním na iPady a iné obrazovky, majú preukázateľne oneskorený vývoj.
Nový výskum z Japonska, publikovaný tento týždeň v magazíne Journal of the American Medical Association of Pediatrics, naznačuje, že sledovanie obrazoviek môže dojčatám obmedziť precvičovanie motorických zručností v reálnom živote, ktoré získavajú pri napodobňovaní ľudí v ich blízkosti.
Veľká štúdia
V dotazníku bola rodičom viac ako 7-tisíc opýtaných detí položená jednoduchá otázka: „Koľko hodín v bežný deň umožňujete svojim deťom sledovať televíziu, DVD, videohry, internetové hry (vrátane mobilných telefónov a tabletov).), atď?"
Po sledovaní výsledkov začínajúcich od detstva – teda vo veku do jedného roka – a končiacich vo veku štyroch rokov boli vedci schopní korelovať viac času stráveného sledovaním obrazoviek s oneskorením vo vývoji, vrátane hrubej a jemnej motoriky, jazykových schopností a sociálnych zručností.
Vedci zistili, že vo veku dvoch rokov mali deti, ktoré strávili až štyri hodiny denne pred obrazovkou, až trikrát väčšiu pravdepodobnosť, že sa u nich vyvinie oneskorenie v komunikácii a schopnosti riešiť problémy, a deti, ktoré strávili sledovaním viac ako štyri hodiny obrazovky za deň, mali takmer päťkrát vyššiu pravdepodobnosť oneskorenia v komunikácii.
Obrazovka im nepomôže
„Deti sa naučia hovoriť, ak sú povzbudzované, aby hovorili, a veľmi často, ak práve sledujú obrazovku, nemajú príležitosť precvičiť si rozprávanie,“ povedal pre CNN John Hutton, docent všeobecnej a komunitnej pediatrie v Detskej nemocnici Medical Center v Cincinnati a ktorý na štúdii nepracoval. „Možno počujú veľa slov, ale necvičia si ich alebo nemajú spätné interakcie.“
Spolu s dôležitosťou hry a sociálnej interakcie pre rozvoj motorických, komunikačných a sociálnych zručností môže mať používanie tabletov na zvládanie nepohodlia – spôsob, akým to robia mnohí rodičia, keď sú ich deti nervózne – negatívny vplyv na vývoj duševného zdravia dieťaťa.
Nuda podnecuje kreativitu
„Z dlhodobého hľadiska je jedným zo skutočných cieľov, aby deti mohli ticho sedieť vo svojich myšlienkach," dodal Hutton. "Keď sa môžu na chvíľu trochu nudiť, cítia sa trochu nepríjemne, ale potom si povedia: ‘Dobre, chcem sa cítiť pohodlnejšie.‘ A tak vzniká kreativita.“
Dospelí majú, samozrejme, tiež problém ticho sedieť so svojimi vlastnými myšlienkami a často sa obracajú k obrazovkám, aby zvládli nudu a nepohodlie. Takže výsledky tejto štúdie môžu otvoriť oči aj nám starším.