Unsplash/Owen Beard

Prelom v medicíne. Vedci prišli na to, ako vypestovať novú kosť pomocou zvukových vĺn

kam08.03.2022., 14:00h
Vedcom z Kráľovského melbournského technologického inštitútu v Austrálii (RMIT) sa podarilo obnoviť kosť vystrelením vysokofrekvenčných zvukových vĺn priamo na kmeňové bunky. Aj keď je náročné predstaviť si to, ide o potenciálny prelom v regeneratívnej medicíne.

Podstatou tejto technológie je, že je rýchlejšia, efektívnejšia a lacnejšia ako všetky existujúce experimentálne metódy. Spomenúť môžeme napríklad extrémne bolestivý a invazívny proces rastu kostí pomocou kmeňových buniek extrahovaných z kostnej drene, informuje portál Futurism.

Je to jednoduché

„Zvukové vlny skrátili čas liečby, ktorý je zvyčajne potrebný na to, aby sa kmeňové bunky začali meniť na kostné bunky, o niekoľko dní,“ povedala Amy Gelmi, výskumníčka RMIT a spoluautorka článku o výskume publikovanom v časopise Small.

Bunky Unsplash/FLY

„Táto metóda tiež nevyžaduje žiadne špeciálne lieky na indukciu kostí a je veľmi jednoduché ju aplikovať na kmeňové bunky,“ vysvetľuje.

„Naše zariadenie je lacné a jednoducho sa používa, takže ho možno ľahko rozšíriť na súčasné ošetrenie veľkého počtu buniek - čo je nevyhnutné pre efektívne tkanivové inžinierstvo,“ uviedol spoluautor a profesor MRIT Leslie Yeo vo vyhlásení.

​Akonáhle sa kmeňové bunky premenia na kostné bunky, myšlienka je taká, že môžu byť lokálne vstreknuté alebo dokonca nanesené na implantát, aby znovu vyrástli alebo vyrástli úplne nové kosti. Namiesto spoliehania sa na ťažko dostupné kmeňové bunky kostnej drene môže táto technika využívať iné bunky odobraté z tela pacienta, vrátane tukového tkaniva.

Malý nástroj, veľká pomoc

Malé zariadenie vyvinuté výskumníkmi generuje zvukové vlny s frekvenciou nad 10 megahertzov, čo je o niekoľko rádov vyššie ako počuteľné spektrum. V experimente výskumníci „strieľali“ tieto zvukové vlny na kmeňové bunky desať minút denne len päť dní, čím výrazne posilnili procesy, ktoré sa podieľajú na ich premene na kosť.

Zlomená kosť Unsplash/Harlie Raethel

„Môžeme použiť zvukové vlny na aplikovanie správneho množstva tlaku na správnych miestach na kmeňové bunky, aby sme spustili proces zmeny,“ vysvetlil Yeo.

Tím stále musí prekonať jednu veľkú prekážku: výrazné rozšírenie platformy na lekárske účely. Ale vzhľadom na nízke náklady výskumníci dúfajú, že technológia by sa mohla nakoniec zmeniť na „praktické bioreaktory“ na preplňovanie regeneračnej medicíny. To by mohlo pomôcť obrovskému množstvu ľudí pri regenerácii.

24. apríl 2024 15:42