Pexels/lilartsy

Mali upíri aj Bátorička pravdu? Podľa skupiny vedcov krv mladých skutočne spomaľuje starnutie

Miroslav Kamody09.12.2021., 17:00h
Tím vedcov objavil nový dôkaz, že krv mladých by mohla byť tajomstvom, ako skutočne zostať mladými.

Najnovšia štúdia uverejnená v prestížnom časopise Nature Aging ukázala, že častice v krvi myší nazývané extraceluárne vačky posielajú inštrukcie pre proteín dlhovekosti menom Klotho do svalových buniek. Ako myši starnú, extraceluárne vačky sa zdanlivo stávajú slabšími a v dôsledku toho posielajú menej pokynov pre proteín.

Keď však dal tím vedcov starším myšiam krv mladších myší, ich bunky a tkanivá začali nadobúdať mladistvejšie vlastnosti, ako je zvýšená regenerácia svalov. Keď boli extraceluárne vačky odstránené z krvi, účinok sa vytratil. Svojím spôsobom tak ide o podobnosť s upírmi. Informuje o tom portál Futurism, ktorý vychádza z tlačovej správy University of Pittsburgh.

Krv Unsplash/Joel Filipe

​Nateraz však zostáva nejasné, či by sa dal tento účinok preniesť aj na ľudí. Pokusy priniesť liečbu skutočným pacientom sa okamžite stretli s tvrdou kritikou a zatiaľ nepresvedčivými výsledkami. Tím z Pittsburghu však dúfa, že ich výskum povedie k novým liečebným postupom k udržaniu dlhovekosti a zvráteniu procesu starnutia u ľudí.

„Jedným spôsobom nám to pomáha pochopiť základnú biológiu toho, ako funguje regenerácia svalov a ako s pribúdajúcim vekom nefunguje,“ povedala Fabrisia Ambrosio, docentka fyzikálnej medicíny a rehabilitácie v Pittsburghu a vedúca autorka štúdie.

„Potom, keď vezmeme tieto informácie do ďalšieho kroku, môžeme uvažovať o použití extracelulárnych vezikuly ako terapeutík na potlačenie týchto defektov súvisiacich s vekom,“ dodala.

Myš Unsplash/Ricky Kharawala

​Jeden z ďalších výskumov zase naznačil, že krv mladých myší môže pomôcť zvýšiť kognitívny výkon u tých starších. To znamená, že liečba extracelulárnymi vačkami by teoreticky mohla pomôcť spomaliť - alebo dokonca zabrániť - kognitívnemu poklesu, keď starneme.

Nič z toho však neznamená, že v najbližších rokoch budeš môcť pohodlne zájsť do transfúznych kliník na obnovu mladosti. Na to je potrebných ešte mnoho výskumov. Zatiaľ to však prekvapivo vyzerá tak, že gróf Dracula či Alžbeta Báthoryová nemuseli byť až tak ďaleko od pravdy.

19. apríl 2024 05:27