Vedci objavili v hlbinách oceánu tajomný „temný kyslík“.Brainee/Canva/

Vedci objavili v hlbinách oceánu tajomný „temný kyslík“. Vzniká bez fotosyntézy, odborníci hovoria o prelomovom objave

Michal Čiernik25.07.2024., 11:48h

Spontánna chemická reakcia v temných hlbinách dna oceánu nenápadne vytvára molekulárny kyslík. Ide o prelomový objav, kedy kyslík v prírode vzniká bez fotosyntézy.

Tento neočakávaný objav ruší dlhotrvajúci fakt, že na produkciu kyslíka, ktorý potrebujeme na dýchanie, sú potrebné živé fotosyntetizujúce organizmy.

„Objav výroby kyslíka nefotosyntetickým procesom si vyžaduje, aby sme prehodnotili, ako mohol vzniknúť zložitý život na planéte,“ hovorí vedec univerzity SAMS Nicholas Owens, ktorý sa na výskume nezúčastnil. „Podľa môjho názoru je to jeden z najzaujímavejších zistení v oceánskej vede v poslednej dobe,“ dodal.

FOTO Vedci objavili v mrazivých vodách stratený kontinent. Vznikol pred 60 miliónmi rokov a leží medzi Kanadou a Grónskom

S prekvapivým nálezom prišiel spolu s kolegami biogeochemik Andrew Sweetman zo Škótskej asociácie pre morské vedy (SAMS) pri meraní hladín kyslíka na morskom dne v rámci posúdenia vplyvu hlbokomorskej ťažby.

Mysleli si, že majú chybné senzory

„Keď sme prvýkrát získali tieto údaje, mysleli sme si, že máme chybné senzory. Podľa každej štúdie, ktorá sa kedy uskutočnila na dne oceánu, sa kyslík spotrebováva a nie vytvára. Prekalibrovali sme teda senzory, ale tieto zvláštne hodnoty kyslíka sa stále objavovali,“ vysvetľuje Sweetman.

„Rozhodli sme sa preto použiť záložnú metódu, ktorá fungovala odlišne od našich senzorov, ktoré sme používali. Keď však obe metódy priniesli rovnaké výsledky, vedeli sme, že sme objavili niečo prelomové,“ hovorí Sweetman.

Prírodná elektrolýza

Pri hľadaní možného zdroja sa rozhodli z dna pozbierať kamene, ktoré podľa vedcov stoja za tvorbou kyslíka. Ide o ložiská vzácnych kovov ako je kobalt, mangán a nikel, ktoré sú zmiešané v polymetalickej zmesi.

Tieto kovy si ceníme pre ich využitie v batériách a ukazuje sa, že práve takto môžu spontánne pôsobiť aj na dne oceánu. Vedci vo svojej štúdii zistili, že jednotlivé polymetalické zlúčeniny produkujú napätie až 0,95 volta. Takže keď sa zoskupia dokopy, ako batérie v sérii, môžu ľahko dosiahnuť napätie 1,5 volta, potrebného na štiepenie kyslíka z vody vrámci elektrolýzy.

„Zdá sa, že sme objavili prirodzenú ‚geobatériu‘,“ hovorí chemik zo Severozápadnej univerzity Franz Geiger. „Tieto geobatérie sú základom pre možné vysvetlenie produkcie "temného" kyslíka v oceáne,“ dodal.

08. september 2024 01:55