Pohľad na Davisov prieliv z kanadského Nunavutu. Flickr/Harry Shulman/

FOTO Vedci objavili v mrazivých vodách stratený kontinent. Vznikol pred 60 miliónmi rokov a leží medzi Kanadou a Grónskom

Michal Čiernik22.07.2024., 12:00h

Dávno stratený mikrokontinent objavili v mrazivých vodách Severného ľadového oceánu.

Výskumníci z University of Derby v Spojenom kráľovstve náhodne objavili 400 kilometrov dlhú pevninu pod Davisovým prielivom medzi Kanadou a Grónskom, keď v tejto oblasti študovali tektonické pohyby dosiek.

Novo nájdený mikrokontinent Davisovho prielivu, tektonický blok, ktorý sa oddelil od kontinentu, vznikol „dlhým rozdeľovaním a posúvaním morského dna medzi Grónskom a Severnou Amerikou“, vysvetlili podľa Daily Mail výskumníci.

Tento kontinent sa rozdeľuje na viac kusov, z malej škáry vzniknú dve pevniny. Vedci potvrdili, že vzniká nový oceán

„Tvorba podobných mikrokontinentov je jav, ktorý neustále prebieha. S každým zemetrasením môže vzniknúť nejaký nový,“ povedal pre Phys.org doktor Jordan Phethean. „Cieľom našej práce je porozumieť ich formovaniu dostatočne dobre na to, aby sme mohli predpovedať ich budúci vývoj,“ vysvetlil vedec.

Väčší ako ostatné mikrokontinenty

Výskumníci identifikovali nový mikrokontinent pomocou kombinácie údajov o hrúbke kôry z gravitačných máp, údajov o seizmických aktivitách a modelovania tektonických dosiek. Gravitačné mapy obsahujú informácie o hustote, hĺbke a zloženiu hornín, ktoré sú zdrojom anomálií.

Sciencedirect.com/ Longley et al. 2024

Tím vedcov sa zameral na to, ako sa táto anomália v zemskej kôre vytvorila pomocou rekonštrukcie tektonických pohybov, ktoré trvali približne 30 miliónov rokov. Tento novoobjavený kus zeme je oveľa väčší, ako ostatné mikrokontinenty, väčšina z nich je totiž dlhá len 14 až 25 kilometrov.

Výskumníci dodali, že Davisov prieliv je jednou z najväčších koncentrácií známych zlomových štruktúr s dobre definovanými zmenami v pohybe platní, ktoré by mohli pomôcť pochopiť, ako tieto mikrokontinenty vznikajú.

Vznikol pred 60 miliónmi rokov

Počiatočná trhlina medzi Kanadou a Grónskom začala asi pred 118 miliónmi rokov. Oceánske dno sa však začalo rozširovať až pred 61 miliónmi rokov a vytvorilo to, čo je dnes známe ako Davisov prieliv.

Model doskového tektonického vývoja medzi Kanadou a Grónskom, ktorý identifikuje polohu proto-mikrokontinentu Davisovho prielivu (DSPM), ako aj polohu transformačných zlomov a hrúbok kontinentálnej kôry.

Sciencedirect.com/ Longley et al. 2024

Samotný posun dosiek trval približne 33 miliónov rokov a zastavil sa až vtedy, keď sa Grónsko zrazilo s ostrovom Ellesmere, ktorý sa nachádza na severe.

Výskumníci dúfajú, že ich zistenia môžu byť použité na pochopenie toho, ako sa na celom svete tvoria iné proto-mikrokontinenty vrátane mikrokontinentu Jan Mayen na severovýchode Islandu a Gulden Draak Knoll pri pobreží Západnej Austrálie.

08. september 2024 01:21