Nová štúdia odhalila, čo sa deje na tvojej koži po vložení piercingu.Unsplash/kimia-zarif/

Máš alebo si plánuješ spraviť piercing? Nová štúdia odhalila, čo sa deje na tvojej koži po prepichnutí

Michal Čiernik16.12.2023., 10:00h

Možno si si to nikdy neuvedomil, ale na tvojej koži žijú miliardy mikroorganizmov. A podľa najnovšej štúdie, prepichnutie kože a vloženie kovového predmetu život týchto mikroorganizmov doslova prevráti na ruby.

Samozrejme, piercing kože nie je nič nové: robí sa už tisícky rokov. Vedci sa však po prvýkrát mohli bližšie pozrieť na to, aké dôsledky môže mať pre najmenšie formy života na povrchu kože.

Tak ako na mnohých iných miestach v našom tele, aj v kožnom mikrobióme (bujný ekosystém mikroorganizmov na povrchu kože) musí byť zachovaná rovnováha, aby sme boli zdraví. Štúdium piercingu a jeho dôsledkov by nám mohlo pomôcť dozvedieť sa viac o tom, ako túto rovnováhu udržať.

Vydrží dva dni? Vedci poznajú definitívnu odpoveď, ako často by si si mal meniť spodné prádlo

Tím z McGill University v Kanade v spolupráci s miestnym tetovacím salónom zozbieral vzorky kože od 28 dobrovoľníkov, ktorí si nechali prepichnúť uši. Výter sa začal pred piercingom a vzorky sa odoberali počas nasledujúcich dvoch týždňov.

Výskumníci sa chceli bližšie pozrieť na to, ako táto náhla zmena prostredia mikrobiómu - potenciálne zmena všetkého od tvaru kože až po jej teplotu - ovplyvní život mikroorganizmov žijúcich v jej blízkosti.

Apokalyptická udalosť

Z pohľadu baktérií a iných mikroskopických živočíchov, ktoré nazývajú kožu svojím domovom, je piercing kataklizmatickou, apokalyptickou udalosťou, ako obrovské zemetrasenie alebo úder meteoritu.

„Zistili sme, že v priebehu času bolo nové prostredie piercingu významne spojené s väčšou biodiverzitou, so zásadnými rozdielmi v povahe mikrobiotických interakcií v porovnaní s odhalenou kožou ušného lalôčika,“ píšu vedci vo svojej publikovanej práci.

Ako tím uvádza, proces piercingu sa začína sterilizáciou kože, čím sa účinne vyčistí "pôda" od mikróbov a vytvorí sa nový priestor pre nové mikrobiálne spoločenstvo.

Unsplash/kilian-seiler/

Nové baktérie

Následne sa však začali objavovať nové mikroorganizmy a baktérie, ktoré tam pred tým neboli. Z hľadiska mikrobiómu sa tieto oblasti začali viac zhodovať s inými vlhkými miestami na koži, ako sú tie, ktoré sú v podpazuší alebo v nose.

Vedci v okolí piercingu objavili nové baktérie Staphylococcus epidermidis a Cutibacterium acnes. Obe sú potenciálne nebezpečné, ale keď sa vyskytujú spolu na rovnakom mieste, majú tendenciu udržiavať sa v rovnováhe.

„Z antropológie a sociológie vieme, že piercing je jedinečným ľudským symbolom vyjadrenia, spojenia a identity,“ hovorí biológ Charles Xu z McGill University. „Touto štúdiou sme ukázali, že piercingy v koži predstavujú aj neúmyselný akt samoinžinierstva mikrobiotického ekosystému na ľudskej koži,“ dodal na záver vedec.

25. apríl 2024 12:06