Za jednu z hlavných tohtoročných udalostí v technologickom svete môžeme určite označiť premenovanie spoločnosti Facebook na Meta. Mark Zuckerberg sa netají tým, že po kúpe firmy Oculus chce Metaverzum priviesť do reality. Práve sociálna platforma pre virtuálnu realitu Horizon Worlds je ich prvým krokom k dosiahnutiu cieľa, ktorý si stanovili.
Spustenie tejto platformy, ktorá obsahuje hry a udalosti, ako sú komediálne predstavenia a filmové večery, však nebolo také hladké, ako by spoločnosť dúfala, informuje portál Your Tango. Jedna žena totiž nahlásila incident, ku ktorému došlo 26. novembra.
Ostatní správanie podporovali
V beta testovacej skupine Horizon Worlds na Facebooku, kde ľudia zvyčajne hlásia akékoľvek chyby alebo problémy s hrou, mala byť údajne virtuálne ohmatkávaná. „Sexuálne obťažovanie nie je na bežnom internete vtip, ale pobyt vo virtuálnej realite pridáva ďalšiu vrstvu, vďaka ktorej je udalosť intenzívnejšia,“ napísala podľa The Verge.
„Včera večer ma nielen obchytkávali, ale boli tam aj ďalší ľudia, ktorí toto správanie podporovali, vďaka čomu som sa cítila izolovaná v Plaza,“ ústrednom priestore virtuálneho prostredia, pokračovala. Tieto slová rozhodne netreba brať na ľahkú váhu.
Prípadov pribúda
Podľa prieskumu Pew Pew Research z roku 2020 pribúdajú „závažné“ stretnutia s online obťažovaním – vrátane fyzických hrozieb, prenasledovania a „opakovaného“ obťažovania. V roku 2014 iba 15 % ľudí uviedlo, že sa tieto incidenty vyskytli, zatiaľ čo dnes 25 % používateľov uviedlo, že zažili nejakú formu „vážneho“ online obťažovania.
Zatiaľ čo sociálne médiá tvrdia, že sú miestom, kde dochádza k väčšine týchto incidentov, virtuálna realita ukazuje, že hoci je stále relatívne novým médiom, už spôsobila ľuďom veľa problémov v týchto oblastiach zahŕňajúcich obťažovanie – sexuálne alebo iné.
Horizon si sype popol na hlavu
Meta reagovala na incident a poukázala na to, že Horizon Worlds ponúka funkciu „Bezpečná zóna“, ktorá používateľom umožňuje umiestniť blok proti interakcii s ostatnými používateľmi. Vivek Sharma, viceprezident Horizonu, vo vyhlásení priznal, že spoločnosť musí pracovať na tom, aby bola bezpečnostná funkcia „triviálne jednoduchá a vyhľadateľná“.
Stačí to však? „Myslím si, že ľudia by mali mať na pamäti, že sexuálne obťažovanie nikdy nemuselo byť fyzickou záležitosťou,“ povedal Jesse Fox pre Technology Review. Fox je docentom na Ohio State University, ktorý skúma sociálne dôsledky virtuálnej reality. „Môže to byť verbálne a áno, môže to byť aj virtuálny zážitok.“
Každý, kto mal niekedy nasadený jeden z headsetov pre virtuálnu realitu, môže potvrdiť, že pocity a vnemy, ktoré zažíva pri hraní niektorých hier, sú úplne skutočné – fyzicky sa cítiš v súlade s tým, čo sa deje vo virtuálnom svete.
To je dôvod, prečo sa Meta zaviazala a zdôraznila svoj plán na ďalšie zlepšenie platformy, pričom citovala, že Horizon Worlds už má zavedené záruky, aby sa pokúsila zabrániť týmto veciam. Až prax však ukáže, či naozaj urobil všetko, aby bola platforma bezpečným miestom na interakciu.