Vojtěch SlámaTomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/
StoryEditor

Na rozbehnutie sexshopu mu požičal otec. Dnes má ročný obrat viac ako 800-tisíc eur

iDnes.cz07.08.2022., 14:00h

Hrdý rodák z Brna Vojtěch Sláma verí, že sa postoje Čechov k téme sexu menia k lepšiemu.

Lajkuj Brainee.sk na

Je absolventom informačných technológií VUT v Brne. Vedie a programuje vlastné e-shopy. V roku 2020 spustil e-shop pre zdravú sexualitu YOO.cz. Okrem toho počas voľna programuje aj roboty na kryptoburzy, rád si zabehá v prírode či vylepšuje domácnosť.

Verí, že postoje Čechov k téme sexu sa menia k lepšiemu. Snaží sa k tomu prispieť s e-shopom pre zdravú sexualitu. Ponúka tisíce erotických pomôcok a doplnkov, vlani jeho obchod vybavoval až tritisíc objednávok mesačne, píše Marie Stypková pre iDNES.cz.

image

Ponúka tisíce erotický pomôcok a doplnkov, vlani jeho obchod vybavoval až tritisíc objednávok mesačne.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Ako sa vlastne z programátora stane majiteľ sexshopu? Nie sú to dva úplne iné svety?

Na prvý pohľad sú to úplne odlišné odbory, ale u mňa sa prirodzene spojili. Práve programovanie ma priviedlo k založeniu prvého sexshopu. Ešte na vysokej som programoval na zákazku erotické zoznamky a tými prešlo denne aj 50 tisíc užívateľov.

Premýšľal som, s čím osloviť taký počet potenciálnych zákazníkov a logicky som u nich predpokladal záujem o tovar určený pre sexualitu. Už som mal vlastné technické riešenie, ktoré som používal pri zákazkovej tvorbe iných e-shopov. Zostávalo ho teda doladiť a spustiť vlastný internetový sexshop.

Na čo ste sa pri vývoji vlastnej technológie e-shopu zamerali?

Keď som v roku 2000 začínal, neexistovalo veľa e-shopových systémov s otvoreným zdrojovým kódom. Teda takých, ktoré by bolo možné viac upravovať. Ale hlavne im chýbali pokročilé možnosti optimalizácie pre vyhľadávače. Pokiaľ web totiž ľudia nenájdu, ako by nebol.

Začal som teda programovať e-shop po svojom a robím to dodnes. Na začiatku sa ladia funkcie, ktoré sú ihneď viditeľné pre zákazníka, teda produkty, filtrovanie kategórie a nákupný košík. Potom nasleduje celý rad vecí, ktoré vidieť nie sú. Napríklad napojenie na dodávateľa a dopravcu, hromadné preceňovanie alebo optimalizácia rýchlosti databázy.

Je to náročné?

Áno, obnáša to aj časté technické problémy, ktoré vyplývajú z neustále nových potrieb. Mňa ale ich riešenie baví, a to až tak, že som na vysokej doslova zarástol do stoličky z neustáleho sedenia pred monitorom. Teraz už sa snažím viac prácu delegovať a pri počítači netráviť toľko času.

image

Je absolventom informačných technológií VUT v Brne.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Rozbehnúť firmu nie je len tak, obzvlášť keď sa jedná o predaj tovaru, ktorý treba tiež nakúpiť. Mali ste našetrené, alebo šiel do banky pre úver?

Áno, začiatok podnikania nie je vzhľadom na zložitosť českej legislatívy žiadny med. Osobne som na začiatku v podstate vôbec nevedel, čo všetko treba zariadiť a vyriešiť. Ale všetko ide ľahšie, keď sa človek učí dobre hľadať na internete, kde nájde skúsenosti iných podnikateľov. Čo sa týka financovania, nie som priaznivcom úverov a na nákup prvých skladových zásob som mal financie od otca. Požičal mi tristotisíc nasporených z učiteľského platu a ja som mu naozaj vďačný za dôveru, ktorú do môjho podnikania vložil.

Čím ste si ju získal?

Myslím, že k nej prispelo aj to, že rodičia vedeli, aký mám postoj ku zarábaniu peňazí. Odo dňa osemnástych narodenín som mal živnostenský list a odvtedy si privyrábal. O tom, ako s pôžičkou od nich hospodárim, mali rodičia úplný prehľad. Každý mesiac som im dával biznisové reporty, aby videli, čo sa s peniazmi deje.

Erotické pomôcky predávate už dvanásť rokov. Čo najdôležitejšie ste sa naučili?

Na začiatku boli dva online obchody. Aj keď ich naďalej aktívne nerozvíjam, dodnes celkom dobre fungujú. Ale hlavne som si vďaka nim uvedomil, aká je pre ďalší rast dôležitá silná značka, pretože im chýba. Preto sme s tímom v roku 2019 začali intenzívne premýšľať o úplne novom koncepte. Vznikol nový e-shop s mottom „urobte si to pekné“. Nielen online sexshop, ale aj značka, ktorá borí predsudky o intimite a skostnatené predstavy o sexshopoch.

image

V roku 2020 spustil e-shop pre zdravú sexualitu YOO.cz.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Sú teda podľa vás v predsudky v Česku stále veľmi rozšírené?

Stále tu sú. Vidíme to napríklad, keď dáme našim sledujúcim na Instagrame priestor na anonymné otázky. Často sa pýtajú, či sa uchádzači o prácu u nás musia pri pohovore vyzliekať. Čo je úsmevné, pretože to samozrejme od nikoho nechceme.

Zároveň si v tíme všímame, že sa Česi posúvajú k väčšej otvorenosti. Nedávno sme na Instagrame vyhlásili súťaž a ľudia mali zdieľať svoju zbierku erotických hračiek. Správy nám zaplavili stovky fotiek. Úprimnosť takého množstva ľudí nás prekvapila, aj keď je mi jasné, že okolo sexshopu sa koncentrujú ľudia, ktorí už k erotickým pomôckam vzťah majú.

Tiež ale registrujeme rastúci záujem firiem, ktoré nákup u nás poskytujú zamestnancom ako benefit. To sa dá považovať za veľký spoločenský posun.

Máte aj nejaké porovnanie s inými krajinami?

Čo sa týka medzinárodného kontextu, čítal som podrobnú štúdiu, ktorá porovnáva prístup ľudí v rôznych krajinách k téme sexuálneho wellness. To zahŕňa aj pozitívny prístup k sexualite. Česká republika sa síce v hodnotení dostala do globálnej TOP 20, ale umiestnila sa až na 18. mieste. Je teda stále čo doháňať.

image

Fanúšikovia Star Wars šalejú. Milovaná postava bude v novom románe hľadať svoju sexuálnu orientáciu

Ako konkrétne na osvete pracujete?

Začali sme už na jednom zo starších e-shopov, kde sme v roku 2014 vytvorili sekciu nazvanú Sexypédia. Je to taká wikipédia pojmov súvisiacich s ľudskou sexualitou. Obsah sme nechali zrevidovať od lekárov, aby tam boli skutočne správne informácie. Tým odštartovala spolupráca s odborníkmi, ktorú ďalej rozvíjame v rámci našej firmy.

Ako sa vašej firme darí? Aké sú finančné výsledky?

V roku 2021 sme odbavovali 2 500 až 3 000 objednávok mesačne, ktoré priemerne obsahovali tri až štyri produkty. Obrat očistený o vratky a DPH bol dvadsaťdva miliónov českých korún (v prepočte približne 816-tisíc eur). Za hlavný obchodný úspech ale považujem štart nášho e-shopu na konci roka 2020, pretože počas roka mu vyrástol obrat z nuly na milión českých korún mesačne. Som presvedčený, že sme na správnej ceste.

Aká je vaša filozofia?

Pri predchádzajúcich projektoch som si dal veľa záležať na ich technickom prevedení. Na týchto technických základoch staviame, ale oveľa viac sme sa zamerali na budovanie identity značky. Starostlivo volíme, čo chceme komunikovať a kam značku smerovať. Zároveň sme vybrali archetyp značky, ktorý je v súlade s našimi hodnotami. Hlavným poslaním je motivovať ľudí, aby zahodili obavy, predsudky a urobili si to pekné.

image

Verí, že postoje Čechov k téme sexu sa menia k lepšiemu.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Máte šťastie na výber zamestnancov? Aké podmienky musia spĺňať záujemcovia o prácu u vás vo firme?

Počas dvanástich rokov podnikania som sa samozrejme stretol s rôznymi typmi ľudí a nie vždy bola spolupráca možná. Momentálne náš tím tvorí dvanásť ľudí, ktorí vo firme pracujú dlhodobo a taktiež spolupracujeme s externistami, ako sú špecialisti na linkbuilding a PPC reklamy, PR agentúra a účtovná firma.

Najdôležitejšie pre nás je, aby išlo o ľudí spoľahlivých, pracovitých a s odbornosťou zodpovedajúcou ich pozícii. Vzhľadom na to, že sme sexshop, tak by záujemcovia o prácu mali byť tiež empatickí k zákazníkom, pretože riešia intímne témy. Tiež musia súznieť s našou firemnou kultúrou, ktorá je postavená na prozákazníckom prístupe a férovosti.

Dostať akýkoľvek nový obchod do povedomia zákazníkov nie je jednoduché. Aké je to práve pri sexshope? Narážate na nejaké špecifické prekážky?

Pri bežných e-shopoch je to oveľa jednoduchšie ako pri e-shope s erotickým obsahom. Nie je možné napríklad používať remarketing, teda zobrazovanie reklám podľa toho, čo si používateľ prezeral u nás na e-shope. Nikto predsa nechce, aby reklamy na erotické pomôcky vyskakovali na iných ľudí, ktorí prídu k jeho počítaču.

Navyše sa v rámci reklamných kampaní na webe stretávame s mnohými reštrikciami od Googlu aj od spoločnosti Meta, ktorá prevádzkuje Facebook či Instagram. Keď Instagram či Facebook zistí, že sa jedná o reklamu na produkty s erotickým obsahom, ihneď inzerciu zakáže.

Takže žiadne reklamy s erotickými fotkami…

To už vôbec, aj keď aj tak nie sú naším štýlom. A nielen to. Dokonca nie je možné inzerovať ani stránky s určitými slovami, napríklad so slovom „oxytocín“. Algoritmus totiž reklamu zamietne bez ohľadu na kontext. V reklame musíme byť extrémne korektní, preto považujem za veľmi dôležité, aby si nás ľudí pamätali aj len pre to, čo a ako robíme.

image

Verí, že postoje Čechov k téme sexu sa menia k lepšiemu.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Ktoré typy produktov u vás zákazníci najviac nakupujú?

Zákazníci si môžu vyberať z ponuky štyroch tisíc typov produktov v sedemsto kategóriách. Každá má svojich špecifických zákazníkov, ale záujem rastie skutočne naprieč portfóliom. Výrazná je rastúca popularita pomôcok z kategórie BDSM. To je oblasť, do ktorej patrí dominancia a submisivita, teda napríklad bičíky a plácačky, ale aj rôzne hry na roly zahŕňajúce kostýmy a podobne.

Ako si to vysvetľujete?

Ľudia túžia po stále intenzívnejších zážitkoch, ktoré im pomôžu uniknúť od každodenného stereotypu a ponoriť sa do úplne iného sveta. To im BDSM umožňuje. Tiež to ukazuje, ako postupne mizne stigma, že je záľuba v BDSM divná. Aj seriózne výskumy potvrdzujú opak. Napríklad kanadská štúdia ukázala, že masochizmus je vzrušujúci pre štvrtinu ľudí, a to nie je žiadna zanedbateľná minorita.

Vidíte nejaké trendy v ponuke výrobcov erotických pomôcok?

Neprestáva ma prekvapovať ľudská rozmanitosť. Každý preferuje niečo iné. Ale samozrejme existujú trendy naprieč trhom. Napríklad rastie náročnosť zákazníkov na design a funkčnosť. Obľúbené sú vibračné hračky, ktoré môže jeden z páru mobilom ovládať aj z druhého konca sveta. Niektoré designové kúsky si môžete bez problémov vystaviť doma ako jedinečný doplnok interiéru. Príkladom môžu byť dildá z drahých kameňov.

Predávate ale okrem hračiek aj rôzne doplnky, aký je o ne záujem?

Vidíme rastúci dopyt po afrodiziáciách. Takmer každý zákazník do objednávky pridá nejakú drobnosť - pre lepší orgazmus alebo aby bol pre druhé pohlavie atraktívnejší. Preto nadpriemerne rastú kategórie prírodných doplnkov stravy, parfumov s feromónmi, afrodiziakálnych masážnych olejov, sviečok i mydiel.

Dokážete odhadnúť aj nejaký budúci trend?

Rastie tiež záujem o realistické silikónové panny. Majú dokonale pohyblivé kĺby a naozaj hebký, pružný povrch verne imitujúci ľudskú kožu. Navyše váži aj meria podobne ako skutočná žena. Verím, že o pár rokov budú chodiť aj hovoriť. Je to trochu znepokojujúca predstava, ale už teraz sú pre niektorých osamelých mužov alternatívou.

image

Vojtěch Sláma so svojou partnerkou.

Tomáš Škoda A Archiv Vojtěcha Slámy, Idnes.cz/

Čo sa u vás neuchytí?

Hlavne produkty, ktoré sú poruchové. Keď zistíme, že sa niečo ľahko rozbije, hneď to vyradíme z ponuky.

Spomenuli ste spoluprácu s firemnou klientelou. Ako vznikla?

Prvé takéto partnerstvá vznikli v minulom roku, keď sa na nás začali obracať firmy s tým, že chcú zaobstarať poukazy na nákup v našej firme ako darček zamestnancom. Darčekové poukazy mali úspech, ale v období vianočných večierkov chceli firmy ešte niečo zábavnejšie.

Vymysleli ste niečo?

Po brainstormingu s jednou brnenskou IT firmou sme vytvorili nový produkt, erotickú tombolu. Tú sme pripravili na kľúč a potom ju stačilo len vybaliť, vziať si do ruky príhovor s vtipne popísaným zoznamom výhier a začať žrebovať. Šéf, ktorý tombolu vyhlasoval, aj zamestnanci boli nadšení. Po tomto úspechu sme sa rozhodli tomboly zaradiť do stálej ponuky a pripravili niekoľko variantov nielen na firemné akcie, ale napríklad aj na plesy, večierky či svadby.

Ako súčasť ste otvorili nový showroom v Brne. Prečo ste sa rozhodli mať okrem on-line obchodu aj kamenný obchodík?

Na webe síce zákazník nájde detailné fotografie a popisy produktov. Ale napríklad to, ako švihne niektorý z bičíkov, je lepšie si vyskúšať. Showroom teda vznikol pre zákazníkov, ktorí si radi tovar prezrú na vlastné oči, ale majú tu aj priestor si vyskúšať, ako im padne oblečenie.

Aby sa u nás cítili dobre, pridali sme do interiéru rôzne vtipné prvky. Napríklad stĺp vysadený dildami alebo väzenie pre neposlušných zákazníkov, ktorý slúži ako fotokútik. Napriek tomu vnímam prevádzku showroomu skôr ako doplnkovú službu. Česká republika má skvelú sieť výdajných miest a boxov, takže si zákazníci nechávajú posielať tovar aj v rámci Brna. Je to rýchle a pohodlné.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí sú v tejto oblasti hanbliví, ale zároveň by si radi nejaké pomôcky vyskúšali? Ako začať?

Aby si naliali pohárik vína a zobrali prehliadanie online sexshopu ako súčasť romantického večera. Či už vo dvojici, alebo osamote. Keď si s výberom nevedia rady, nie je nič jednoduchšie, než sa obrátiť na anonymný zákaznícky servis. Nemusia dokonca ani telefonovať, stačí napísať otázku prostredníctvom chatu.

Portál iDnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/vztahy, menuAlias = vztahy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. december 2024 12:57