Bola streda, 11. marca 2020, a svet sa ponoril do ticha. Svetová zdravotnícka organizácia v ten deň oficiálne vyhlásila Covid-19 za pandémiu. Teraz, o dva roky neskôr, to vyzerá tak, že svetlo na konci tunela je čoraz žiarivejšie, píše The Conversation.
V mnohých bohatších krajinách, ktoré využili niekoľko kôl očkovania, je najhoršia pandémia za posledných sto rokov konečne na ústupe. Nebolo to ale zadarmo. Museli sa naučiť nosiť rúška a dezinfikovať si ruky.
Mnohí z nás si tiež vytvorili rôzne sociálne návyky na zníženie šírenia vírusu - prácu z domu, nakupovanie online, cestovanie po okolí a menej spoločenských kontaktov. Keď už začína pandemická situácia vo svete vyzerať lepšie, zostanú nám tieto nové zvyky?
Práca
Simon Nicholas Williams, docent v odbore ľudia a organizácia na Swansea University vo Veľkej Británii, sa rozhodol na veci pozrieť bližšie. Ako prvé si na mušku zobral našu prácu. „Jednou z najväčších zmien predpovedaných počas pandémie bol dlhodobý posun smerom k domácej alebo hybridnej práci. Už teraz však existujú náznaky, že tento prechod nemusí byť taký zrejmý alebo úplný, ako sa očakávalo,” hovorí.
Ľudia sa totiž do kancelárií postupne vracajú. Jedným z hlavných dôvodov sú podľa Williamsa očakávania zamestnávateľov. „Mnoho spoločností sa obáva, že trvalejšia práca z domu môže ovplyvniť budovanie tímu zamestnancov, kreativitu a produktivitu.”
Medzi zamestnancami je však väčšia chuť na hybridnú a flexibilnú prácu. Jeden nedávny nadnárodný prieskum zistil, že zatiaľ čo zhruba jedna tretina pracovníkov pracovala doma aspoň nejaký čas pred pandémiou, zhruba polovica uviedla, že by to v budúcnosti určite chcela.
Nakupovanie
Pandémia nevytvorila zvyk nakupovať online, no nútila nás k tomu. Nezdá sa však, že by sme teraz už vôbec nepotrebovali kamenné predajne.
„Nedávne údaje o pohybe ľudí, ktoré boli zhromaždené anonymne z mobilných zariadení, ukazujú, ako v mnohých krajinách, predtým ako zasiahol omikron, sa cestovanie do maloobchodných a rekreačných priestorov vrátilo na úroveň pred pandémiou a aj po omikrone sa už začína zotavovať.”
Cestovanie
Jedným zo zvykov, ktorých obnovenie môže trvať dlhšie, je naša predpandemická láska k medzinárodnému cestovaniu. Tento sektor má stále problémy na celom svete. Medzinárodná organizácia civilného letectva OSN predpokladá, že medzinárodné cestovanie v roku 2022 bude v porovnaní s rokom 2019 stále takmer o polovicu nižšie.
Neochota ľudí cestovať bola do značnej miery spôsobená obavami z vírusu a zmätkom v pravidlách cestovania. Keď obavy upadnú a pravidlá sa zrušia, s veľkou pravdepodobnosťou budeme svedkami „mini-boomu“ v dovolenkovom cestovaní.
Socializácia
Na začiatku pandémie mnohí navrhovali, aby sme sa už nikdy nevrátili k podávaniu rúk. „Spolu s mojou kolegyňou Dr Kimberly Dienesovou sme tvrdili, že je životne dôležité, aby sa tieto rituály vrátili, pretože majú niekoľko sociálnych, psychologických, a dokonca aj biologických výhod,” hovorí Williams.
Zostanú tu návyky sociálneho dištancovania, vrátane stretávania sa s menším počtom ľudí a menšieho fyzického kontaktu s tými, s ktorými sa stretávame? Pre väčšinu ľudí nie. Údaje ukazujú, že iba jedna tretina ľudí sa stále pravidelne sociálne dištancuje, čo je najnižší podiel od začiatku pandémie.
Trvalé zmeny ukáže až čas
Len čas ukáže, do akej miery pandémia zmenila naše zvyky. Odvážnejšie predpovede – že pandémia úplne a neodvolateľne zmení naše spôsoby práce, nakupovania, cestovania a socializácie – sa však teraz zdajú predčasné a prehnané.
Pandémia nás naučila pracovať, učiť sa, nakupovať a socializovať sa rôznymi spôsobmi, no otázkou teraz je, či to ešte chceme.
„Ľudia majú základné potreby, ako je autonómia, pocit vzťahu s ostatnými a pocit efektívnosti a kompetencie v tom, čo robíme. Časť problému s prácou z domu je napríklad v tom, že súčasne napĺňa jednu potrebu tým, že nám dáva väčšiu autonómiu, ale berie inú tým, že nás robí menej prepojenými. Rozšírenie primerane podporovaných, na rovnosť zameraných, hybridných a flexibilných pracovných podmienok je možno sľubným spôsobom, ako splniť obe potreby.”
Napokon, pandémia nám možno poslúžila ako pripomienka toho, ako veľmi si vážime každodenné interakcie s ostatnými, v obchodoch, reštauráciách a podobne. Ľudia sa možno radi vrátia k známym spôsobom, ktoré to oživia, napríklad vyzdvihnutie niečoho v obchode cestou z práce.
„Pandémia nás predovšetkým naučila, že sa musíme spojiť s ostatnými a že existujú limity, do akej miery môže online komunikácia nahradiť skutočné interakcie tvárou v tvár,” dodal Williams.