Ako deti v škôlke sme sa hrali na telefón. Posadali sme si vedľa seba a jeden po druhom sme si šepkali odkaz, ktorý povedal človek na začiatku. A keď sa veta dostala na koniec, tak väčšinou bola niečo úplne iné ako pôvodná myšlienka.
A podobne to je aj s kresťanstvom na Slovensku. Na začiatku Ježiš povedal o láske k blížnemu a niektorí katolíci to pochopili ako: „Zastavme LGBT!“
Samozrejme, kontext je komplikovanejší. Biblia je kolektívne dielo od rôznych autorov z rôznych časov. Starý zákon reflektuje pohľad národa bojujúceho o prežitie. Preto aj pravidlá smerovali k zvýšeniu reprodukcie, k čomu homosexualita znamenala prekážku. Nebol to však iba análny sex, ktorý Biblia zakazovala, za nečisté sa považovala aj konzumácia kôrovcov, zajacov a bravčového. A zároveň je reč o mimoriadne krutej a reštriktívnej kultúre, ktorá kameňovala neverné ženy za mestom.
Keď sa pozrieme na súčasné Slovensko, podľa Biblie tu už nikto nežije. Väčšina Slovákov sa síce hlási ku kresťanstvu, ale do kostola ich chodí už menej. Predmanželský sex je bežnou záležitosťou, viac ako 44 % ľudí žije v slobodnom stave, za rok 2021 sa na Slovensku rozviedlo cez 8 000 ľudí, čo je skoro tretina z počtu sobášov za daný rok. Keď sa pozrieme na stav spoločnosti, sme kresťanská krajina iba deklaráciou, nie správaním. A bohužiaľ, politici otáčajú diskusiu spôsobom, že byť kresťanom znamená byť homofóbom.
Dôvodom nie je, že by inakosť patrila medzi najzávažnejšie hriechy v Biblii. Je za tým jednoduchý kalkul. Queer ľudia sú menšina a tým pádom sa ľahšie na nich útočí. Keby sa konzervatívni politici pustili do hriechov väčšiny, narazili by na odpor. A preto získavajú potenciálne hlasy tým, že vyvolávajú u voličov pocit nadradenosti. A ten predstavuje pýchu, jeden zo siedmych smrteľných hriechov.
Anna Záborská sa pri obmedzovaní potratov hlási ku kresťanstvu, potom pri zákone o rodných číslach argumentuje, že chce zaviesť poriadok v spoločnosti na základe vedeckého poznania. Podľa Záborskej je biológia jednoznačná a nemôžeme sa riadiť pocitmi.
Ale čo je viera v Boha?
Je vedecky podložená? Alebo je to tiež pocit? Tak prečo viera v Boha hrá úlohu v politike?
Pri rodovom nesúlade trans osoba musí prejsť pod odborný dohľad, ktorý posúdi, či sú pocity o nesúlade tela a rodu namieste.
Nemali by aj kresťanskí politici navštívniť odborníka na posúdenie, či sú ich pocity namieste? Alebo minimálne v súlade s kresťanstvom?
Problémom interpretácie Biblie je, že každý si v nej nájde to, čo hľadá. Keď je niekto obmedzený, nájde si pasáže, ktoré ho v obmedzenosti budú podporovať. Keď niekto hľadá v Biblii lásku, tiež ju tam nájde.
Osobne si myslím, že Ježiš bol liberál. Latinské slovo liber znamená sloboda a tú Ježiš predsa priniesol svojou smrťou. Zároveň počas svojho života bojoval proti bigotnosti.
Voči farizejom sa vyjadril následovne: „Viažu ťažké až neúnosné bremená a kladú ich ľuďom na plecia, ale sami ich nechcú ani prstom pohnúť. Všetko, čo robia, konajú iba preto, aby ich ľudia videli: rozširujú si modlitebné remienky a zväčšujú strapce na šatách, radi majú popredné miesta na hostinách, prvé stolice v synagógach, pozdravy na uliciach a keď ich ľudia oslovujú Rabbi. Vy sa nedávajte volať Rabbi, lebo len jeden je váš Učiteľ, vy všetci ste bratia. Ani Otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský. Ani sa nedávajte volať Učiteľmi, lebo len jediný je váš Učiteľ, Kristus. Kto je medzi vami najväčší, bude vaším služobníkom. Kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený.“
Jedným z dôvodov, prečo ukrižovali Ježiša, bol dôvod, že sa nechcel púšťať do svetskej politiky. Tak prečo sa stále v slovenskej politike argumentuje kresťanstvom? Niektoré moslimské krajiny slúžia ako odstrašujúci príklad, ako to dopadne, keď náboženstvo preberie kontrolu nad politikou.
Niektorí slovenskí politici sú možno presvedčení o tom, že sa šikanou queer ľudí dostanú do neba. Ale čím sa líšia od džihádistov, ktorí za vraždami inovercov vidia spásu a 72 panien v raji?
V súčasnosti sa otvára otázka, čo to znamená byť katolíkom na Slovensku. Je náboženstvo prostriedkom k zdokonalovaniu seba? Alebo k stavu obmedzenosti? Možno je načase identifikovať, kto v predávaní posolstva prekrúca pôvodný význam.