? Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Od septembra sa v Poľsku spúšťa nový voliteľný predmet výchova k zdraviu.
- Katolícka cirkev tvrdí, že ide o „gender destabilizujúce“ a „protirodinné“ hodiny.
- Ministerstvo obviňuje cirkev zo šírenia fake news.
- Rodičia môžu deti z predmetu odhlásiť do 25. septembra.
Poľské školy od 1. septembra zavádzajú novinku: hodiny zdravia, ktoré majú nahradiť doterajšiu výchovu k rodinnému životu. Ministerstvo vzdelávania ich definovalo ako priestor, kde sa bude učiť o zdraví v fyzickej, psychickej, sexuálnej, sociálnej aj environmentálnej dimenzii, píše portál Notes from Poland.
Pôvodne mali byť povinné pre všetkých, no po protestoch konzervatívnych skupín a opozície sa predmet stal dobrovoľným. Rodičia, ktorí nechcú, aby ich dieťa hodiny navštevovalo, môžu podať odhlášku do 25. septembra.
Cirkev hovorí o morálnej korupcii
Katolícka cirkev v Poľsku je tradične vplyvným hráčom v politike aj spoločnosti, teraz vystúpila ostro proti novému predmetu. Poľská biskupská konferencia zverejnila na sociálnych sieťach list, v ktorom vyzýva rodičov, aby deti na tieto hodiny nepúšťali.
„Nesmiete súhlasiť so systematickou morálnou korupciou vašich detí, ktorá sa má uskutočňovať pod zámienkou takzvanej výchovy k zdraviu,“ píše sa v liste. Biskupi varujú, že za témou zdravia sa skrýva „úplná zmena vnímania rodiny a lásky“. Podľa cirkvi sú hodiny „protirodinné“ a „gender destabilizujúce“, teda vraj ohrozujú tradičný model rodiny.
Cirkev šíri fake news, reaguje ministerstvo
Na tieto ostré slová reagovalo aj ministerstvo. Zástupca ministra školstva označil rétoriku cirkvi za „šírenie fake news“ a pripomenul, že cieľom predmetu je moderné chápanie zdravia, vrátane prevencie a budovania psychickej pohody.
Podľa rezortu sa učebné osnovy netýkajú zmeny hodnôt rodiny, ale praktických tém, ktoré mladí ľudia denne riešia, a to od bezpečných vzťahov po to, ako zvládať stres či starostlivosť o životné prostredie.
Konflikt okolo školských osnov ukazuje, ako silne je v Poľsku stále prítomná kultúrna vojna medzi konzervatívnymi silami a snahami o modernizáciu vzdelávania. To, čo jedni považujú za normálnu súčasť 21. storočia, vníma druhá strana ako útok na tradičné hodnoty. Otázkou je, ako sa rozhodnú samotní rodičia, a či sa na hodiny skutočne zapíše dostatočný počet žiakov.