Budeme mať zakázané odbočiť vľavo?Brainee x Canva
StoryEditor

V budúcnosti už v mestách nebudeme môcť odbočiť doľava. Mnohonásobne to zlepší dopravnú situáciu, vysvetľuje odborník

Miroslav Kamody05.07.2025., 09:00h

Viac ako 60 percent dopravných nehôd na križovatkách spôsobujú práve autá, ktoré odbočujú doľava. Mnohé americké mestá už tento smer obmedzujú – a čoskoro sa možno pridajú aj ďalšie. Prečo je ľavá zákruta taký problém a čo by sa stalo, keby sme ju jednoducho zakázali?

Lajkuj Brainee.sk na

💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:

  • Ľavé odbočenia spôsobujú väčšinu vážnych nehôd na križovatkách.
  • Zdržujú premávku a znižujú plynulosť ciest.
  • Ich zákaz síce predĺži trasu, ale skráti čas jazdy.
  • Autá pri obchádzaní menej stoja, a preto aj šetria palivo.

V budúcnosti sa možno budeme musieť rozlúčiť s jedným bežným dopravným úkonom - odbočením doľava. Áno, znie to ako detail, ale ide o revolúciu, ktorá by mohla výrazne zmeniť dopravu v mestách k lepšiemu. Menej nehôd, rýchlejšie presuny, nižšia spotreba paliva. A všetko len vďaka jedinému zákazu, píše The Conversation.

image

Bratislava môže len ticho závidieť. V Brne rozhodli o podobe budúceho metra, nebude sa však podobať na to pražské

Podľa profesora Vikasha Gayaha z Penn State University tvoria ľavé odbočenia až 61 percent všetkých nehôd na križovatkách. A to aj napriek tomu, že ľavé odbočenie nie je ani zďaleka najčastejší manéver. „Pri ľavom odbočení musíte križovať protismer. Stačí zlá chvíľa nepozornosti a vzniká bočná kolízia. Tá patrí medzi najnebezpečnejšie,“ vysvetľuje Gayah.

Navyše, vodiči sa pri odbočovaní sústredia na autá z protismeru a často si nevšimnú chodcov, ktorí prechádzajú cez cestu, na ktorú sa snažia odbočiť.

Ľavá znamená STOP (doslova)

Aj keby nešlo o nehodovosť, ľavé odbočenia spomaľujú premávku. Autá čakajúce na priechod môžu blokovať celý pruh, a keď má križovatka zelenú šípku pre odbočenie, musia všetky ostatné smery stáť. A to je zbytočná strata času aj energie.

image

Dopravná zápcha

Unsplash/Ezequiel Garrido

Každý prechod do novej „fázy“ semafora si navyše vyžaduje pár sekúnd, počas ktorých majú všetky smery červenú. Tomu sa hovorí „all-red time“ a v praxi to znamená len toľko, že počas niekoľkých sekúnd sa cez križovatku nedostane nikto. A tých pár sekúnd za deň – vynásobených stovkami križovatiek – robí poriadne dopravné peklo.

Čo robia mestá?

Niektoré americké mestá ako San Francisco, Salt Lake City či Birmingham (v Alabame) už testujú obmedzenia – napríklad zákaz odbočiť doľava v špičke medzi 7:00 – 9:00 a 16:00 – 18:00. Inde sa zákaz týka len niektorých úsekov či vybraných križovatiek.

Alternatívou sú kruhové objazdy, ktoré nevyžadujú kríženie protismeru. Tie sú síce bezpečnejšie, ale zaberajú veľa miesta – v hustej mestskej zástavbe to môže znamenať búranie budov či zužovanie chodníkov. Naopak, zákaz odbočenia doľava je len značka – lacná, rýchla a účinná.

image

Ako to v skutočnosti bolo s bratislavským metrom: Kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce?

Dlhšia cesta, ale rýchlejší cieľ

Jediná nevýhoda? Ak nemôžeš odbočiť doľava, musíš ísť „dookola“. Podľa Gayaha však nejde o dramatické predĺženie – v priemere o jednu mestskú ulicu navyše. A táto malá zachádzka sa ti vráti – v rýchlejšej premávke a kratšom čase čakania.

„Naše výskumy ukázali, že aj keď vozidlá prejdú dlhšiu trasu, spotrebujú o 10 až 15 percent menej paliva, lebo menej stoja na križovatkách,“ tvrdí Gayah. Presne preto firmy ako UPS navigujú svojich vodičov tak, aby sa vyhýbali odbočeniu doľava, ak je to čo len trochu možné.

Budúcnosť bez ľavých zákrut?

Možno to znie ako detail pre dopravných šprtov, ale podľa odborníkov by masívne obmedzenie ľavých odbočení mohlo zásadne zmeniť dopravu v centrách miest. Bolo by menej nehôd, plynulejšia premávka aj nižšie emisie.

image

Dopravná zápcha

Unsplash/Nabeel Syed

Ľudia si síce na začiatku môžu ťažko zvykať, ale ako hovorí Gayah, „keď zistia, že sa dostanú do cieľa rýchlejšie, rýchlo si to obľúbia.“ Takže ak nabudúce zbadáš značku „Zákaz odbočenia doľava“, nenaštvi sa. Možno práve vďaka nej stihneš dôjsť do cieľa o pár minút skôr.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. júl 2025 09:02