
Len si to predstav, sadneš na vlak v Európe a o necelú hodinu by si bol na druhom konci sveta v Amerike. Ako píše portál Express, tento ohromujúci kus inžinierstva by sa rozprestieral takmer 5 500 kilometrov pod Atlantickým oceánom.
Pod zemou či vo vode?
V priebehu rokov sa objavili rôzne návrhy, ako urobiť transatlantický tunel uskutočniteľným, od jeho úplného zapustenia pod dno oceánu až po položenie potrubia nad ním alebo dokonca hybrid oboch metód. Alternatívny návrh zahŕňa plávajúci tunel, ponorený asi 49 metrov pod vodou, zostavený z nespočetných prefabrikovaných segmentov a zaistený káblami.
Pre projekt bol navrhnutý aj tryskový pohon ako metóda na poháňanie vlakových vozňov vysokou rýchlosťou, hoci tento prístup by si vyžadoval 18-minútové spomalenie po dosiahnutí najvyššej rýchlosti, aby sa zabezpečil bezpečný príchod na druhú stranu.
Jeden tunel by mohol vzniknúť už čoskoro
Napriek obrovským nákladom a logistickým výzvam spojeným s koncepciou v súčasnosti vlády na žiadnej strane Atlantiku nezvažujú žiadne vážne návrhy. Inak je to však v prípade omnoho menšieho tunelu, ktorý by spojil Španielsko a Maroko.
Marocká národná spoločnosť pre štúdium úžiny (SNED) v máji oznámila, že pracuje na preskúmaní, či je projekt možný z finančného a logistického hľadiska. Ak sa to ukáže ako uskutočniteľné, práce by sa mohli rozbehnúť do konca desaťročia.
Ak by bol tunel vybudovaný, zahŕňal by 27-kilometrový úsek pod vodou, ktorý by siahal do hĺbky 475 metrov, a spájal by Punta Paloma, západne od Tarify, s Malabatou v severnom Maroku, východne od Tangeru. A kto vie, možno sa jedného dňa dočkáme toho, že pôjdeme „na otočku” do New Yorku.