Príkladom jedného z riešení môže byť fínsky Finnair, ktorý pre svoje lety z Helsínk do Japonska zvolil cestu cez severný pól. Uzavretie ruského vzdušného priestoru sa najviac dotklo práve letov z Európy do juhovýchodnej Ázie, kde najväčšie krajiny sveta ležia priamo v ceste a aerolinky stratili možnosť najkratšej možnej cesty.
Príklad fínskeho leteckého dopravcu Finnair ilustruje, ako sa s takouto prekážkou vysporiadať, píše web CNN.
Finnair
Pred ruskou inváziou do Ruska, lietal fínsky národný dopravca z Helsiniek do Tokia za necelých 9 hodín a prešiel viac ako 8-tisíc kilometrov. Väčšinu cesty sa pritom lietadlo nachádzalo nad ruským územím, preletelo ale aj cez Čínu a Mongolsko.
Posledný takýto let sa uskutočnil 26. februára. Hneď potom Rusko zakázalo fínskym lietadlám prelet nad jeho územím a Finnair dočasne pozastavil svoje lety do východnej a juhovýchodnej Ázie a musel začať hľadať novú trasu. „Prvý hrubý výpočet sme urobili už dva týždne pred samotným uzavretím,“ uviedol manažér letového plánovania spoločnosti Finnair Riku Kohvakka.
Fínske lietadlá smerujúce do Ázie zvolili cestu na sever. Po vzlete v Helsinkách tak smerujú k nórskemu súostroviu Špicbergy a potom preletia cez severný pól a Aljašku. Do Japonska sa tak dostanú okľukou cez Pacifik.
Takáto cesta teraz trvá 13 hodín a meria necelých 13-tisíc kilometrov. Zároveň sa týmto spôsobom spotrebuje o 40 percent viac paliva. Prvý predĺžený let Finnair vypravil 9. marca.
Polárna alebo južná cesta
Ako sa ale taký dlhý let zmení počas týždňa? Kohvakka vysvetľuje, že sa takýto proces deje automaticky. „Všetky veľké aerolinky majú svoj vlastný počítačový systém letového plánovania, ktorý používajú na zmeny trás,“ hovorí.
Podľa Kohvakku mal Finnair dve možné trasy s cieľom v Japonsku, ktoré by sa efektívne vyhli Rusku, južnej alebo severnej. Okrem cesty cez severný pól bolo možné letieť aj cez východnú Európu, Kaukaz, stredoázijské republiky a do Číny a Kórey. Vzdialenosť je síce dlhšia, ale pri dobrých poveternostných podmienkach môže byť doba letu podobná tej na severnej ceste.
Do úvahy pri rozhodovaní, akú trasu zvoliť, je braná tiež predpokladaná spotreba paliva, ktorá ovplyvňuje vyššiu cenu letu, alebo výnimočné prírodné podmienky, ako je terén či teplota. Z týchto dôvodov aerolinky uprednostňujú nutné lety s nákladom a záujem pasažierov je skôr menší.
Jedinou ďalšou aerolinkou, ktorá cestu cez severný pól využíva je Japan Airlines. Linka medzi Londýnom a Tokiom teraz lieta cez Aljašku, Kanadu, Grónsko a Island. Doba letu sa podľa Flightradar24 oproti ceste cez Rusko navýšila o dve a pol hodiny.
Uzatváranie vzdušného priestoru nie je nijakou ojedinelou situáciou, deje sa často napríklad z dôvodu vojenských cvičení. Už skôr sa kvôli konfliktom uzavrel priestor nad Afganistanom, Sýriou či Pakistanom, ale obmedzenie takých rozmerov ako teraz neplatilo od čias studenej vojny, keď sa väčšina európskych aeroliniek vyhýbala sovietskemu vzdušnému priestoru úplne.
Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk.