
💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Cestujúci si včera nemohli kúpiť lístky cez appku, e-shop ani v pokladni - vypadol celý predajný systém ZSSK.
- Výpadok spôsobil externý IT dodávateľ, nie samotná ZSSK, no spoločnosť musela situáciu riešiť.
- Poplatky za lístky zakúpené vo vlaku sa počas výpadku vyberali ako zvyčajne, čo mnohých cestujúcich nahnevalo.
- Niektorí cestovali zadarmo, iní platili viac cez SMS lístok, čo vyvolalo vlnu kritiky a zmätku.
- Hoci systém už funguje, objavili sa nové problémy s platbou kartami Slovenskej sporiteľne.
Mal to byť ďalší obyčajný deň cestovania vlakmi po Slovensko. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v priemere vypravuje 1 818 vlakov, ktoré zastavujú v 705 staniciach a zastávkach naprieč 2 872 kilometrami tratí naprieč našou krajinou. Kto si však chcel včera kúpiť lístok cez internet, zostal poriadne prekvapený - systém totiž nefungoval.
„Vážení cestujúci, evidujeme výpadok predajného systému, ktorý ovplyvňuje nákup cestovných dokladov cez aplikáciu, e-shop a aj nákup cez predajné miesta ZSSK. Na jeho odstránení intenzívne pracujeme,” písala spoločnosť na svojom facebookovom profile.
Ľudia platili viac alebo cestovali zadarmo
To samozrejme nahnevalo cestujúcich - od 15. marca je totiž pri kúpe lístka v pokladnici alebo vo vlaku zavedený poplatok za servis vo výške jedného alebo troch eur. Pri nákupe v pokladnici je k cestovnému účtovaný poplatok vo výške jedného eura a vo vlaku vo výške troch eur (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
„Počas výpadku neuplatňujeme žiadne sankcie, poplatok za servis môžete dodatočne reklamovať na ktoromkoľvek predajnom mieste ZSSK alebo emailom,” upokojovali železnice s tým, že si ľudia môžu kúpiť SMS lístok. Vo vlakoch však nastala bizarná situácia, kedy sa v jednom spoji ľudia viezli zadarmo, v inom zase museli platiť trojeurový doplatok u sprievodcu.
Konkrétny postup reklamácie cez mail: Pošlete e-mail na adresu Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., v ktorom uvediete: fotografiu vášho cestovného lístka, číslo vášho bankového účtu (IBAN). Poplatok za servis vám vrátia na účet.
Dopravca upozornil, že servisné poplatky za dodatočnú kúpu lístka vo vlaku vyberá ako za bežných okolností, avšak cestujúci môžu požiadať o vrátenie poplatku prostredníctvom reklamácie. Treba však dodať, že chyba nebola na strane ZSSK - dôvodom bol technický problém na strane externého IT dodávateľa, ktorý bol ešte v priebehu včerajšieho dňa odstránený.
Dnes môže niektorých prekvapiť iný problém
To, že všetko by už malo byť v poriadku, nám potvrdili aj železnice. „Včerajšie problémy s predajným systémom sú odstránené. Avšak dnes sme dostali oznam od Slovenskej sporiteľne, ktorá eviduje problém s platbou ich kartami,” vysvetlili nám v online čete na webe ZSSK. Ak teda pravidelne cestuješ vlakom a do toho máš túto banku, posledné dni sú pre teba skúškou ohňom.
Reakcie ľudí pritom na internete na seba nenechali dlho čakať. Dôvodom je najmä nedávne zdvihnutie poplatkov za kúpu lístkov na stanici a vo vlaku. „Dnes som si musela kúpiť lístok cez SMS, kvôli ich chybe. To by mi nevadilo,ale lístok, ktorý si kupujem cez aplikáciu za 90 centov, alebo v pokladni aj s prirážkou za 1,90 eura, som dostala za 2,50. A to ma naštvalo poriadne,” napísala Tatiana z Nových Zámkov. Ďalšie reakcie nájdeš v našej galérii.