Anthony Shkraba/pexels.com
StoryEditor

Šikovné ženy stoja za úspešnými projektami, vie o nich málokto. Povzbudzuje ich iniciatíva @ne_viditelne

Nicol Rácová07.08.2021., 18:00h
Nie sú v tom samy. Ženy v kreatíve sú často za úspešnými a obrovskými projektami, no o týchto úspechoch vie väčšinou len ich okolie. Kto hýbe slovenským kreatívnym svetom a stojí za úspešnými kampaňami mapuje iniciatíva @ne_viditelne.
Lajkuj Brainee.sk na

Dlhoročné skúsenosti v oblasti marketingu dali Monike skvelý základ, na ktorom postavila iniciatívu @ne_viditelne. Je určená na podporu žien v kreatívnom biznise. Na ich instagrame, okrem iného, zverejňujú praktické rady – ako si napríklad vypýtať vyšší plat. Viac o iniciatíve a úspešných ženách porozprávala zakladateľka projektu Monika Farkašová.

​Čo ťa motivovalo k založeniu @ne_viditelne?

Už nejaký ten rok pracujem v kreatívnej oblasti, konkrétne na strane reklamných agentúr. Prešla som si viacerými pozíciami, dokonca vo viacerých mestách (Bratislava, Miláno, New York) a všade som pozorovala rovnaký problém – ženy v kreatíve na seniorných pozíciách chýbali, prípadne o nich nikto mimo kolegov nevedel.

​Zároveň sa v porotách kreatívnych súťaží alebo na konferenciách ako spíkerky objavujú len zriedka. Zatiaľ čo iné krajiny tento problém riešia (napr. projektami SheRunsIt, Adwomen), u nás táto téma nikoho extra nezaujímala. A tak som sa na ňu rozhodla upozorniť. Nechcela som však kritizovať, rovno som poskytla riešenie – iniciatívu na podporu a zviditeľnenie ženských kreatívnych talentov.

​To znie naozaj skvelo, kto všetko stojí za projektom?

V iniciatíve som bola najprv sama, no keď sa o nej začalo hovoriť stále viac a viac a stretla som sa s pozitívnou odozvou, povedala som si, že by si zaslúžila oveľa viac času a lásky. A tak sme už dve, ja a Aďa, ktorá má na starosti najmä social media a zároveň rozbiehame spolupráce s viacerými šikovnými ženami. Neviem sa dočkať.

Čo sa týka contentu a v podstate všetkého v súvislosti s iniciatívou – čerpáte z vlastnej skúsenosti?

Úplne. Najmä pri tvorbe obsahu je veľmi dôležité, aby sme vedeli správne identifikovať, čo by našich followerov a followerky mohlo zaujať a najmä, ako by sme im mohli pomôcť – či už ašpirovať na vyššie pozície alebo sa len jednoducho tešiť z vlastnej práce. Mám pocit, že najmä u kreatívnych povolaní je práve tá radosť z toho, čo vytvoríme, najdôležitejšia.

Keď už sme pri vašich socials, čo všetko ponúkajú?

Na našom Instagrame (a čoskoro už aj webe) môžete okrem vizitiek talentovaných žien nájsť rôzne témy. Od edukatívneho obsahu („Ako na kreatívny blok“, „Kde hľadať insight“ a pod.), cez posty ktoré vám hovoria z duše (napríklad „Najhoršie návyky ľudí z kreatívy“), až po obsah, ktorý motivuje či dodá odvahu (napríklad „Ako si vypýtať zvýšenie platu“).

Tvorba iniciatívy tohto typu môže byť pre niekoho veľmi jednoduchá alebo naopak, náročná. Čo boli pre teba najväčšie výzvy?

Najväčšiu výzvu som, paradoxne, mala v sebe – musela som prekonať strach z toho, že @ne_viditelne budú fail. Momentálne je najväčšou výzvou nájsť si čas na všetky skvelé ženy v Databáze talentov a na všetky plány, ktoré mám v hlave. A keďže sme len na začiatku, samozrejme, peniažky. To sa nám zatiaľ nepodarilo vyriešiť, ale verím, že ako vždy, nájdeme riešenie aj v tomto smere.

Aký vnímate feedback na vašu prácu?

Neviem či sa negatívny hovorí iba za chrbtom, ale dostávajú sa ku mne z veľkej väčšiny pozitívne odozvy (úsmev). Zároveň nám chodí mnoho nápadov na to, ako projekt ďalej posúvať. Ako všade na sociálnych sieťach, aj na našom profile sa občas nájdu komentáre dezolátov.

To vnímaš ako?

Keďže pracujem so sociálnymi médiami už cez päť rokov, väčšinu z nich už ani neriešim.

Čo ťa na práci @ne_viditelne baví najviac?

Najviac ma baví sledovať ten obrovský support, keď dáme von novú vizitku talentovanej ženy. Často si ony až vtedy uvedomia ako pozitívne ich okolie vníma.

Prečo sú podľa vás ženy v kreatíve podceňované v porovnaní s mužmi?

Myslím, že ich často nepodceňuje okolie, ale ony seba samé. Kreatívna brandža je veľmi kompetitívna a je strašne ľahké dostať sa do kolobehu negatívnych myšlienok typu „nemám na to“ alebo „sú tu stovky lepších“. Zároveň sú ženy prirodzene o čosi zakríknutejšie, a preto je ich aj menej vidieť.

Čo vnímate ako najväčšie nevýhody/boje, s ktorými sa ženy v kreatíve stretávajú?

Práve toto sa často pýtame v našich anketách na Instagrame. Vzatie si slova na mítingu, brainstormingu a strach z toho, že ak si založia rodinu, nebudú stíhať tempo, sú asi takými najväčšími z nich.

Modelová situácia: Baví ma kreatíva, ale mám tendenciu pri nej vyhorieť/byť frustrovaná – čo by si mi poradila?

  • Nenechávať si negatívne myšlienky pre seba. Často, keď ich vyslovíme nahlas, porozprávame sa o nich s blízkou osobou zistíme, že vlastne to nie je až taká hrôza.
     
  • Byť kreatívny/kreatívna aj mimo práce. Každý deň sa dostávame do kolobehu pracovných povinností a zabúdame sa inšpirovať. Pritom inšpirácia je hnacím motorom všetkých kreatívnych výstupov – či je to fotka, reklama v printe alebo logo pre novú značku.
     

Kreatívny priemysel je pre mnohých často zvonku idylkou. Realita však môže byť iná. Ako v ňom uspieť a pritom byť psychicky v pohode?

Tak, to neviem, ale ak niekto vie, budem rada ak sa o tento tajný recept podelí (smiech). Mne zatiaľ celkom dobre funguje combo: ísť si za vecami, o ktorých ste presvedčení, že majú zmysel a počas víkendu sa snažiť čo najviac nepracovať.

A čo budúcnosť?

Kde začať? Minimálne sme na dobrej ceste k založeniu O.z., chceme pokračovať v motivovaní a vzdelávaní žien, našim blízkym cieľom je mentoringový program a strašne rady by sme zapojili do iniciatívy aj samotných zamestnávateľov.

Dá sa do iniciatívy aj nejak zapojiť?

Jasné, nominácie sú voľné a my rady privítame v našej Databáze talentov všetky šikovné kreatívne ženy. A budeme ešte radšej, ak sa prihlásia do iniciatívy samé! Ktokoľvek tak môže urobiť na našom webe. A ak sa niekedy dostanete k nášmu profilu na Instagrame, pokojne nám hoďte tipy aj do správy!

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
18. november 2024 13:29