Ani o tom pravdepodobne nevieš, no stačí, keď si na chvíľu zapneš rádio či hudobnú televíziu, a hádam do pár minút budeš počuť hit, o ktorého zvuk sa postaral americký Slovák Vlado Meller.
Sedemdesiatštyriročný zvukový inžinier má dve ocenenia Grammy, no napriek tomu na Slovensku nie je príliš známy. Meller sa venuje masteringu, ktorý je finálnou úpravou zvuku pred vydaním nahrávky, a v tomto remesle je považovaný za absolútnu legendu.
Počas svojej dlhej kariéry spolupracoval napríklad s Rolling Stones, Paulom McCartneym, Metallicou, Red Hot Chili Peppers, ale aj s Beyoncé, Beastie Boys, Oasis či s Michaelom Jacksonom, Kanyem Westom a mnohými ďalšími.
Rodák z Humenného z Česko-Slovenska do Ameriky emigroval v čase vpádu vojsk Varšavskej zmluvy, za veľkou mlákou začínal od nuly, no napokon sa mu podarilo uskutočniť svoj americký sen. O tom, aké boli jeho začiatky v Amerike, ako sa mu pracovalo na najnovšom albume hviezdnych Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love, ale aj ako vníma ťaživé súčasné spoločenské udalosti, sa dozvieš v nasledujúcich riadkoch.
V roku 1968 ste emigrovali do Ameriky. Aký to bol pocit byť zrazu sám vo veľkom svete?
Bol to pre mňa dosť desivý zážitok, keďže som tu nechal celú svoju rodinu. V tomto mladom veku je človek ochotný viac riskovať a byť dobrodružnejší. Veľmi rýchlo som si však uvedomil, že začínam úplne novú kapitolu svojho života bez toho, aby som vedel, kam ma moja cesta zavedie. Taktiež som vedel, že som za sebou nechal celú svoju rodinu a tušil som, že ma čakajú ťažké časy. Bol som však pripravený na výzvu.
Nikdy predtým som nebol mimo Československa, okrem Maďarska. Keď som najprv prišiel do Viedne v Rakúsku, bol to pre mňa totálny kultúrny šok. Keď som neskôr prišiel do New Yorku, točila sa mi hlava. Netušil som, že o pár mesiacov neskôr budem pracovať uprostred Manhattanu pre jednu z najväčších nahrávacích spoločností na svete, CBS Records.
Mala vaša rodina po emigrácii problémy?
Moja rodina bola šikanovaná miestnymi úradmi, čo sa za komunistickej vlády dalo čakať. Mal som už 21 rokov, keď som emigroval, bol som dospelý, takže nemohli nejako výrazne obviňovať moju rodinu. Ale určite vynaložili maximálne úsilie, aby ich obťažovali, kým mohli.
Ako ste sa dostali k práci v hudobnom štúdiu?
Počas môjho pobytu v Európe, kde som čakal na americké imigračné povolenie, som stretol množstvo mladých ľudí z celej východnej Európy, ktorí boli v rovnakej situácii ako ja. Keď som prišiel do USA, stretol som poľského priateľa, ktorého som predtým stretol v Taliansku, a ktorý už získal prácu v CBS Records prostredníctvom svojich rodinných kontaktov v USA. To viedlo k môjmu rozhovoru s CBS Records v novembri 1969, následne som bol najatý CBS Records v decembri 1969. Bol som skrátka v správnom čase na správnom mieste.
Pracovali ste a aj stále pracujete s veľkými hviezdami. Museli ste s nimi zažiť zaujímavé chvíle.
Mal som neuveriteľné šťastie, že som stretol hudobné hviezdy z celého sveta. S viacerými z nich som sa spriatelil a zaujímavý príbeh je, že mnohé z týchto hviezd som ešte ako dieťa cez víkendy počúval v rádiu Telefunken, u môjho otca v Košiciach.
Bolo to v luxemburskom týždennom rádiovom programe s názvom „Hitparáda“. O niekoľko rokov neskôr som s nimi sedel vo svojej masteringovej miestnosti a viedol rozhovory o čomkoľvek zaujímavom v ich alebo mojom živote.
Naozaj trvalo pár rokov, kým som si uvedomil, aké mám šťastie. Malý chlapec z Humenného pracuje a večeria so superhviezdami hudobného biznisu. A samozrejme, aj s producentmi či zvukovými majstrami ich nahrávok.
Kedy ste naposledy boli na Slovensku?
Naposledy som bol na Slovensku v roku 2019 na súťaži FMC - Film Music Contest v Košiciach ako predseda poroty. Organizuje to Vlado Železňák ml. spolu s otcom. Žiaľ, celá moja rodina je už po smrti a to, čo mám teraz, sú pekné spomienky na moje mladé roky života na Slovensku.
Ako si spomínate na prácu s Red Hot Chili Peppers? V júni budú historicky prvýkrát vystupovať na Slovensku, a vy ste im mastrovali viacero albumov.
Od albumu Californication, som mastroval všetky albumy RHCP. Naposledy si ma vybrali, aby som mastroval ich novú dosku Unlimited Love, ktorá sa umiestnila na 1. mieste v rebríčku albumov Billboard 200.
Vy si, samozrejme, pamätáte aj staré časy práce so zvukom. Aké je to dnes? Keď je všetko digitálne.
Hudobná produkcia, nahrávanie, mixovanie a mastering urobili za posledných 20 rokov obrovský pokrok. Stále je možné použiť analógové zariadenie, ale digitálne sa posúva celý proces nahrávania na inú úroveň. Dnes môžeme v masteringu robiť také kreatívne veci, čo by pred 25 rokmi nebolo možné. Analógová výbava má svoje obmedzenia, digitálna výbava má neobmedzené možnosti a ďaleko vyššiu kvalitu, ak ju človek správne používa.
Počas kariéry ste sa venovali popu, jazzu, hip hopovým nahrávkam, ale aj metalu. V čom je pri práci rozdiel?
Každý hudobný žáner si vyžaduje iný prístup k masteringu. Pretože som väčšinu svojho života spolupracoval s veľkými nahrávacími spoločnosťami, moje skúsenosti s ovládaním práce masteringu rôznych hudobných žánrov sú, dovolím si tvrdiť, bezkonkurenčné. Stačí sa pozrieť na moju diskografiu. To hovorí samo za seba. V pondelok to môže byť jazzový album, v stredu to môže byť heavymetalový album a vo štvrtok hip-hopový a každý iný žáner medzi tým.
V roku keď ste emigrovali, Sovietske vojská obsadili Československo. Dnes vedú vojnu na Ukrajine. Čo si o tom myslíte?
Situácia na Ukrajine mi prináša smutné a bolestné spomienky na to, čo sa udialo v Československu v roku 1968. Rusi pod rúškom armád Varšavskej zmluvy napadli, alebo ako to nazvali „oslobodili“ Československo od Dubčekom začatej liberalizácie. Teraz to Rusko na Ukrajine nazýva „špeciálne operácie“ na oslobodenie Ukrajincov od nacistov, aj keď prezident krajiny je Žid. Úplne zvrátená logika.
Už viac ako 4 milióny Ukrajincov utieklo na západ, odišli uprostred totálnej deštrukcie miest, nezmyselného zabíjania nevinných civilistov, mužov, žien a detí. Len veľmi málo, ak vôbec niekto, uteká smerom k „ruským osloboditeľom". Rusko práve teraz pácha v Európe najhoršie vojnové zločiny 21. storočia. Dúfajme, že budú zodpovední za toto brutálne okupovanie a zverstvá. Myslím, že Európania by sa určite mali obávať, kto bude ďalší, ak Rusko uspeje vo vojne, ktorú vedie na Ukrajine.
Dlho ste žili v kozmopolitnom New Yorku, teraz žijete v malom meste Charleston. Ako sa tam býva?
Práca v NYC, ktorá trvala viac ako 45 rokov, bola pre mňa a moju rodinu veľmi vzrušujúca a obohacujúca skúsenosť. New York je stredom vesmíru, no po tých rokoch som bol pripravený na pomalšie tempo, menej hektický život, teplejšie počasie a viac oddychový životný štýl. Digitálne pokroky a inovácie vo svete nahrávania mi určite umožnili pokračovať v tom, čo milujem – mastering – a užívať si úplne nový životný štýl.
Pracujete už toľko rokov, a pritom stále máte entuziazmus. Ako to robíte?
Naozaj verím, že hudba ťa udrží mladým. Je príjemné počuť hudbu, na ktorej som sa podieľal v rádiu, keď relaxujem na pláži, šoférujem auto alebo len tak sedím doma a hrá mi v pozadí, a uvedomujem si, že som túto skladbu alebo album skutočne zvládol.
To je pre mňa maximálna odmena a uznanie mojej práce v hudobnom biznise, v ktorom som 53 rokov.