Takzvaná „digitálna mužnosť“ sa podľa výskumníkov stáva významnou silou, ktorá ovplyvňuje sebavedomie, vzťah k telu i psychické zdravie mladých mužov, píše portál Antiyoutuber.
Podľa výskumu, ktorý zahrnul viac ako tisíc chlapcov vo veku 11 až 17 rokov v USA, sa s týmto obsahom stretáva pravidelne až 73 percent z nich. „Dospievajúci chlapci dnes prechádzajú obdobím, kedy si kladú otázky typu ‘Kto som? Kam patrím?‘ a internet im na ne ponúka veľmi hlasné odpovede,“ vysvetľuje Michael Robb, vedúci výskumu Common Sense Media.
Hlavne byť fyzicky atraktívny
Štúdia ukazuje, že značná časť týchto oznámení nesie stereotypné alebo problematické rodové obrazy. Až 69 percent chlapcov uvádza, že vídajú obsah, ktorý tvrdí napríklad to, že muži sú oproti ženám znevýhodnení, alebo že ženy by sa mali starať o domácnosť.
Takmer všetci respondenti (91 percent) potom priznávajú, že pravidelne vídajú vzhľadovo zamerané videá a príspevky - predovšetkým o svalnatosti, výške, móde alebo fyzickej atraktivite. „Mnoho rodičov taký obsah nikdy nevidí, ale ich synovia sú ním doslova zaplavení,“ dodáva Robb.
„A to môže časom vytvárať nerealistický tlak, že ich telo musí vyzerať určitým spôsobom.“ Nová štúdia organizácie Common Sense Media upozorňuje na rastúci vplyv takzvaného „digitálneho obsahu o mužnosti“ na dospievajúcich chlapcov.
Osamelosť a nízke sebavedomie
Tento typ obsahu - často zameraný na zarábanie peňazí, posilňovanie, zbrane, rande alebo získavanie žien - sa objavuje naprieč sociálnymi sieťami, a to aj bez aktívneho vyhľadávania. Výskumníci zároveň zistili, že chlapci s najväčším vystavením „digitálnej mužnosti“ častejšie trpia osamelosťou a nižším sebavedomím.
Štrnásť percent z nich uviedlo, že majú nízke sebavedomie, oproti piatim percentám chlapcov s nízkou expozíciou. Zaujímavým zistením je aj paradox v emočnom prejave chlapcov. Tí, ktorí boli najviac vystavení online stereotypom, častejšie potláčali svoje emócie a vyhýbali sa zraniteľnosti, zároveň ale vykazovali vysokú mieru empatie a ochotu pomáhať ostatným.
„Nevedia alebo sa boja prejaviť slabosť, ale pritom im záleží na druhých,“ hovorí Robb. Autori štúdie zdôrazňujú, že kľúčovým ochranným faktorom zostáva silné rodinné zázemie. Chlapci, ktorí majú blízke vzťahy s rodičmi, súrodencami alebo priateľmi, vykazujú lepšie duševné zdravie a menšiu náchylnosť k negatívnym vplyvom online obsahu.
Portál Antiyoutuber patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.