MatchaTok, online útočisko pre fanúšikov matchy, ktoré predtým slúžilo na zdieľanie receptov, tipov na značky a správneho šľahania bambusovou metličkou, sa premenilo na vojnovú zónu. S rastúcim globálnym dopytom a obmedzenými dodávkami z Japonska sa medzi milovníkmi tohto čaju začalo rozhorčene diskutovať o tom, kto môže matchu piť – a kto ňou zbytočne plytvá, píše portál Antiyoutuber.
Vykupujú zásoby
Skúsená influencerka Kimi Jayasiri čelí kritike za to, že počas svojej svadobnej cesty v Japonsku nakúpila desiatky balení čaju a zdieľala svoj „haul“ na TikToku. „Toto je tá chamtivosť, o ktorej hovorí Biblia,“ znel jeden z komentárov. Jayasiri sa bráni, že matchu pripravuje pre viac ľudí a doma nie je jediným konzumentom. Napriek tomu sa stala symbolom matcha-hoardingu, ktorý komunita vníma ako súčasť problému.
Na Reddite a ďalších fórach ľudia vzájomne pranierujú „zberateľov“ a tých, ktorí podľa nich nevážia prášok dostatočne presne alebo ho zbytočne rozfúkajú do vzduchu. Iní sa kvôli cenám presúvajú k alternatívam, ako je hojicha. Napríklad podnikateľ z Grécka Ermis Vassilopoulos hovorí, že aj keď neznáša „gatekeeping“, určité hranice by vo svete matchy mali platiť. „Nemyslím si, že by sme mali nechať týchto ľudí úplne zničiť celú kultúru okolo matchy.“
Svoju frustráciu si nenecháva pre seba a pravidelne ju ventiluje na Reddite. Keď jeden z užívateľov zverejnil fotku svojej rozsiahlej zbierky matchy, Vassilopoulos sucho okomentoval: „Brácho, ty môžeš za ten nedostatok.“
Masívne zdražovanie
Ceny kvalitnej matchy rastú závratným tempom. Napríklad matcha od tradičného výrobcu Marukyu Koyamaen má podľa kyotského predajcu Sazen Tea zdražieť až o 80 percent. V japonskej Uji, kolíske matchy, medzitým miestni bojujú s turistami o posledné balenie. Obchody zaviedli limity na počet balení na osobu, ktoré sa znižujú, ako sa tenšie zásoby.
Niektorí konzumenti si kvôli cenám dávajú prísne dávkovacie limity. Filipínska dietologička Eljieleen Turingan teraz používa iba tri až štyri gramy na latté a drahú matchu si šetrí len na víkendy. Za obľúbenú značku zaplatila tento rok dvojnásobok oproti minulému roku – a viac si vraj nemôže dovoliť.
Napriek tomu všetko zostávajú niektorí fanúšikovia optimistickí. „Je skvelé, že sa matcha stáva mainstreamom,“ hovorí novinárka Laura Pippig z Mníchova, kde matchu dnes ponúka takmer každá kaviareň. Spor o to, kto si zaslúži piť tento čaj, podľa nej prislúcha len Japoncom: „Tí ho pijú po stáročia – len oni majú právo byť naštvaní.“
Portál Antiyoutuber patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.