Matcha latte.Unsplash/Jason Leung/
StoryEditor

Boj o čajové lístky. Kto nepije matchu, akoby ani nebol: Japonsko s tým má problém, hlási veľký nedostatok

Antiyoutuber17.03.2025., 12:00h

Zelený čaj matcha sa stal celosvetovým fenoménom - sociálne médiá zaplavili videá s latte matcha, dezertmi a tradičnými čajovými rituálmi, zatiaľ čo turisti v Japonsku húfne nakupujú túto vzácnu ingredienciu. Prudko rastúci dopyt však spôsobil nedostatok matcha priamo v krajine jeho pôvodu. Niektoré tradičné značky čaju museli obmedziť predaj a boj o čajové lístky sa rozhorel.

Lajkuj Brainee.sk na

Od roku 2022 zdieľajú dvojičky Jasmine a Freya Smithové, ktoré žijú v Tokiu, na TikToku videá o japonskej kultúre, kuchyni a najmä o nápojoch a dezertoch matcha. Ich obsah sa stal virálnym, ale začiatkom tohto roka prišlo nečakané varovanie: „V Tokiu je momentálne nedostatok matcha,“ oznámila Jasmine svojim 47 000 sledovateľom. Píše portál Antiyoutuber.cz

@freya.jasmine Where to buy matcha in Tokyo 2025 edition!! 🍵🫶🏻 as someone living in Japan 😆 Check out our Tokyo ebook for more recs! Link in bio. #tokyo #japan #matcha #matchapowder #livinginjapan #japantravel #matchatokyo #matchashortage #japanlife ♬ original sound - Freya & Jasmine in Tokyo

Ako píše agentúra Bloomberg vo svojom článku, hlavným vinníkom nedostatku je prudko rastúci globálny dopyt. Podľa japonského ministerstva poľnohospodárstva, lesníctva a rybolovu dosiahne hodnota vývozu zeleného čaju vrátane matcha v roku 2024 rekordných 36,4 miliardy jenov (približne 5,5 miliardy korún), čo predstavuje 25 % nárast oproti predchádzajúcemu roku.

Popularitu matcha podporujú sociálne médiá a turistický boom v Japonsku, ktorý spôsobil slabý jen - v roku 2024 navštívilo krajinu 37 miliónov ľudí, čo je o 47 % viac ako v roku 2023.

Na tento trend mali veľký vplyv sociálne médiá a horúčka matcha sa odvtedy rozšírila po celom svete. Obchody s kávou a čajom od Austrálie po Spojené štáty hlásia rekordné predaje. Influenceri, ako napríklad YouTuberka Emma Chamberlain, sa k tomuto trendu pridali s vlastnými matcha produktmi, zatiaľ čo na TikToku sa objavujú videá domácich matcha staníc plných tradičných nástrojov.

@chamberlaincoffee leaning into spooky season with a matcha twist… video by @The Koffee Queen ♬ original sound - Chamberlain Coffee

image

Všetci hovoria o dobrých kaviarňach. Ale kde si dáš skvelý čaj? Prinášame tipy na ikonické čajovne nielen v Bratislave

Spoločnosť Marukyu Koyamaen, tradičný výrobca čaju z Kjóta s viac ako trojstoročnou históriou, musela v októbri obmedziť predaj kvôli obrovskému dopytu. „Influenceri na TikToku začali používať náš matcha vo svojich latte, a to prirodzene rozšírilo našu značku,“ povedal hovorca spoločnosti. Ďalšia známa značka, Ippodo Tea, dokonca dočasne pozastavila predaj niektorých výrobkov.

Okrem toho k obmedzenému množstvu matcha prispieva aj krehký dodávateľský reťazec. Matcha sa vyrába z jemne pomletých čajových lístkov pestovaných v tieni a zbieraných zvyčajne len raz ročne. Situáciu komplikuje starnutie japonskej populácie, keďže čoraz menej mladých ľudí chce pokračovať v čajovom biznise. Z údajov vyplýva, že kým v roku 2000 bolo viac ako 53 000 pestovateľov, do roku 2020 ich počet klesol len na 12 353.

image

Matcha.

Unsplash/Matcha & Co/

Zatiaľ čo niektoré tradičné podniky si udržiavajú prístup k surovinám matcha prostredníctvom dlhodobých zmlúv, novšie kaviarne a podnikatelia bojujú o každé dostupné množstvo. Chitose Nagao, majiteľka tokijskej kaviarne Atelier Matcha, potvrdzuje, že situácia je náročná: „V podstate v celej krajine prebieha boj o listy matcha.“ Nagao sa zároveň obáva, že situácia sa bude zhoršovať: „Dopyt po matche je silnejší ako kedykoľvek predtým - a zatiaľ nevidím koniec.“

Top rozhovor
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
01. december 2025 20:22