Matcha latte.Unsplash/Jason Leung/
StoryEditor

Boj o čajové lístky. Kto nepije matchu, akoby ani nebol: Japonsko s tým má problém, hlási veľký nedostatok

Antiyoutuber17.03.2025., 12:00h

Zelený čaj matcha sa stal celosvetovým fenoménom - sociálne médiá zaplavili videá s latte matcha, dezertmi a tradičnými čajovými rituálmi, zatiaľ čo turisti v Japonsku húfne nakupujú túto vzácnu ingredienciu. Prudko rastúci dopyt však spôsobil nedostatok matcha priamo v krajine jeho pôvodu. Niektoré tradičné značky čaju museli obmedziť predaj a boj o čajové lístky sa rozhorel.

Lajkuj Brainee.sk na

Od roku 2022 zdieľajú dvojičky Jasmine a Freya Smithové, ktoré žijú v Tokiu, na TikToku videá o japonskej kultúre, kuchyni a najmä o nápojoch a dezertoch matcha. Ich obsah sa stal virálnym, ale začiatkom tohto roka prišlo nečakané varovanie: „V Tokiu je momentálne nedostatok matcha,“ oznámila Jasmine svojim 47 000 sledovateľom. Píše portál Antiyoutuber.cz

Ako píše agentúra Bloomberg vo svojom článku, hlavným vinníkom nedostatku je prudko rastúci globálny dopyt. Podľa japonského ministerstva poľnohospodárstva, lesníctva a rybolovu dosiahne hodnota vývozu zeleného čaju vrátane matcha v roku 2024 rekordných 36,4 miliardy jenov (približne 5,5 miliardy korún), čo predstavuje 25 % nárast oproti predchádzajúcemu roku.

Popularitu matcha podporujú sociálne médiá a turistický boom v Japonsku, ktorý spôsobil slabý jen - v roku 2024 navštívilo krajinu 37 miliónov ľudí, čo je o 47 % viac ako v roku 2023.

Na tento trend mali veľký vplyv sociálne médiá a horúčka matcha sa odvtedy rozšírila po celom svete. Obchody s kávou a čajom od Austrálie po Spojené štáty hlásia rekordné predaje. Influenceri, ako napríklad YouTuberka Emma Chamberlain, sa k tomuto trendu pridali s vlastnými matcha produktmi, zatiaľ čo na TikToku sa objavujú videá domácich matcha staníc plných tradičných nástrojov.

image

Všetci hovoria o dobrých kaviarňach. Ale kde si dáš skvelý čaj? Prinášame tipy na ikonické čajovne nielen v Bratislave

Spoločnosť Marukyu Koyamaen, tradičný výrobca čaju z Kjóta s viac ako trojstoročnou históriou, musela v októbri obmedziť predaj kvôli obrovskému dopytu. „Influenceri na TikToku začali používať náš matcha vo svojich latte, a to prirodzene rozšírilo našu značku,“ povedal hovorca spoločnosti. Ďalšia známa značka, Ippodo Tea, dokonca dočasne pozastavila predaj niektorých výrobkov.

Okrem toho k obmedzenému množstvu matcha prispieva aj krehký dodávateľský reťazec. Matcha sa vyrába z jemne pomletých čajových lístkov pestovaných v tieni a zbieraných zvyčajne len raz ročne. Situáciu komplikuje starnutie japonskej populácie, keďže čoraz menej mladých ľudí chce pokračovať v čajovom biznise. Z údajov vyplýva, že kým v roku 2000 bolo viac ako 53 000 pestovateľov, do roku 2020 ich počet klesol len na 12 353.

image

Matcha.

Unsplash/Matcha & Co/

Zatiaľ čo niektoré tradičné podniky si udržiavajú prístup k surovinám matcha prostredníctvom dlhodobých zmlúv, novšie kaviarne a podnikatelia bojujú o každé dostupné množstvo. Chitose Nagao, majiteľka tokijskej kaviarne Atelier Matcha, potvrdzuje, že situácia je náročná: „V podstate v celej krajine prebieha boj o listy matcha.“ Nagao sa zároveň obáva, že situácia sa bude zhoršovať: „Dopyt po matche je silnejší ako kedykoľvek predtým - a zatiaľ nevidím koniec.“

Top rozhovor
Brainee-fabianova
0 seconds of 33 minutes, 25 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Next Up
Diskusia-palencar
23:44
00:00
33:25
33:25
 
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
17. marec 2025 13:08