
Od roku 2022 zdieľajú dvojičky Jasmine a Freya Smithové, ktoré žijú v Tokiu, na TikToku videá o japonskej kultúre, kuchyni a najmä o nápojoch a dezertoch matcha. Ich obsah sa stal virálnym, ale začiatkom tohto roka prišlo nečakané varovanie: „V Tokiu je momentálne nedostatok matcha,“ oznámila Jasmine svojim 47 000 sledovateľom. Píše portál Antiyoutuber.cz
Popularitu matcha podporujú sociálne médiá a turistický boom v Japonsku, ktorý spôsobil slabý jen - v roku 2024 navštívilo krajinu 37 miliónov ľudí, čo je o 47 % viac ako v roku 2023.
Na tento trend mali veľký vplyv sociálne médiá a horúčka matcha sa odvtedy rozšírila po celom svete. Obchody s kávou a čajom od Austrálie po Spojené štáty hlásia rekordné predaje. Influenceri, ako napríklad YouTuberka Emma Chamberlain, sa k tomuto trendu pridali s vlastnými matcha produktmi, zatiaľ čo na TikToku sa objavujú videá domácich matcha staníc plných tradičných nástrojov.
Spoločnosť Marukyu Koyamaen, tradičný výrobca čaju z Kjóta s viac ako trojstoročnou históriou, musela v októbri obmedziť predaj kvôli obrovskému dopytu. „Influenceri na TikToku začali používať náš matcha vo svojich latte, a to prirodzene rozšírilo našu značku,“ povedal hovorca spoločnosti. Ďalšia známa značka, Ippodo Tea, dokonca dočasne pozastavila predaj niektorých výrobkov.
Okrem toho k obmedzenému množstvu matcha prispieva aj krehký dodávateľský reťazec. Matcha sa vyrába z jemne pomletých čajových lístkov pestovaných v tieni a zbieraných zvyčajne len raz ročne. Situáciu komplikuje starnutie japonskej populácie, keďže čoraz menej mladých ľudí chce pokračovať v čajovom biznise. Z údajov vyplýva, že kým v roku 2000 bolo viac ako 53 000 pestovateľov, do roku 2020 ich počet klesol len na 12 353.
Zatiaľ čo niektoré tradičné podniky si udržiavajú prístup k surovinám matcha prostredníctvom dlhodobých zmlúv, novšie kaviarne a podnikatelia bojujú o každé dostupné množstvo. Chitose Nagao, majiteľka tokijskej kaviarne Atelier Matcha, potvrdzuje, že situácia je náročná: „V podstate v celej krajine prebieha boj o listy matcha.“ Nagao sa zároveň obáva, že situácia sa bude zhoršovať: „Dopyt po matche je silnejší ako kedykoľvek predtým - a zatiaľ nevidím koniec.“