
Rok 2015 sa odohral v čase, keď YouTube ešte nebol plný 10-minútových daily vlogov, TikTok neexistoval a Snapchat bol v plnom rozkvete. Vine ovládali šesťsekundové skeče, v telke letela Horná Dolná a Facebook ešte stále slúžil ako hlavný zdroj zábavy, memečiek a hádok.
Spomínaš si na tento chaotický, no zábavný internetový svet? Ak nie, nevadí. V redakcii Brainee sme sa pozreli na najväčšie online trendy toho roku. Čo bolo virálne pred desiatimi rokmi?
Kylie Jenner Lips Challenge
Pravdepodobne najbizarnejšia výzva roku 2015. Ľudia, najmä tínedžeri, si nasávali pery do pohárov alebo fliaš, aby dosiahli ikonické „plné pery ako Kylie Jenner“. Výsledky boli často bolestivé, nepríjemné alebo rovno groteskné. Lekári varovali pred rizikami, no internet si išiel svoje.
Sú táto šaty modré alebo zlaté?
26. februára 2015 sa svet rozdelil do dvoch táborov - tí, čo videli zlaté a biele šaty, a tí, čo tvrdili, že sú modré a čierne. Obrázok šiat zverejnila na Tumblr istá užívateľka, ktorá riešila, akú farbu majú svadobné šaty jej kamarátky.
Diskusia sa rozšírila rýchlosťou blesku - dokonca sa zapojili aj vedci, ktorí vysvetľovali optickú ilúziu. Do dnes patrí „#TheDress“ k najsilnejším virálnym momentom internetu.
Drake a Hotline Bling
Videoklip k piesni Hotline Bling sa stal jedným z najikonickejších meme generátorov roku 2015. Drakeove tančeky v pastelovej miestnosti si okamžite podmanili internet. Každý druhý GIF parodoval jeho pohyby - od sci-fi verzií po domáce videá. A tento trend istým spôsobom prežil do dnešných dní, kedy ho stále využívajú mnohí tvorcovia memečiek.
Okrem toho sme zovšadiaľ mohli počuť skladbu Adele s názvom Hello, ktorým oznamovala návrat na scénu a vydanie nového albumu s názvom 25 (speváčka uverejňuje albumy podľa veku, ktorý má v čase vydania).
Všade samí Mimoni
V roku 2015 sme sa dočkali aj samostatného filmu o Mimoňoch - pomocníkoch zloducha Grua z animovanej série Ja, zloduch. Pomohla k tomu aj skladba Happy od Pharrella Williamsa, ktorá trendovala rok predtým. Mimoni boli svojho času vďaka masívnej marketingovej kampani štúdia Universal doslova všade.
V kinách okrem toho trendoval film 50 odtieňov sivej, ktorý bez ohľadu na kvalitu patril k najdiskutovanejším projektom roka, no okrem toho aj emotívne Rýchlo a Zbesilo 7, kde sme sa za zvuku skladby See You Again definitívne rozlúčili s Paulom Walkerom. Do kín sa po rokoch vrátili aj Star Wars - tentokrát s Epizódou VII, ktorá zarobila cez dve miliardy a stala sa najziskovejším filmom roka.
PewDiePie, let‘s playe a explózia herného YouTube
Aj keď PewDiePie začal trendovať už skôr, rok 2015 bol rokom, keď dominoval úplne. Let‘s playe na Minecraft, Happy Wheels či Five Nights at Freddy’s ovládli odporúčania na YouTube. Herný obsah sa stal mainstreamom, čo ovplyvnilo aj slovenskú scénu - začali sa rodiť lokálni influenceri ako Gogo či Selassie.
Netflix and chill
Pôvodne nevinná veta sa v roku 2015 stala internetovým eufemizmom pre sex. „Netflix and chill?“ sa objavovalo na memečkách, v konverzáciách a v neoficiálnom „kódovaní“ flirtovania. Takmer okamžite sa z neho stal fenomén, ktorý definoval online romantické interakcie tej doby. A používa sa dodnes.
Pepe the Frog a meme kultúra
Aj keď Pepe vznikol dávno predtým, v roku 2015 zažil doslova boom. Tento žabiak sa objavoval vo všetkých možných emóciách a stal sa univerzálnym vyjadrovacím prostriedkom na Redditoch, 4chanoch aj skupinách na Facebooku.
V tom čase išlo ešte o nevinný virálny vtip, nie o neskorší symbol kultúrnych vojen. Aj Pepe prežil do dnešných dní a používa sa v memečkách či gifoch ako dokonalé vystihnutie danej situácie.
Rýchly nástup Instagramu a selfie kultúry
Instagram v roku 2015 presiahol hranicu 400 miliónov aktívnych užívateľov a fotky s filtrami ako Valencia, Ludwig či X-Pro II ovládli svet. Hashtag #selfie bol všade, a okrem neho trendovali aj #foodporn, #nofilter či #squadgoals. Práve v tomto období sa Instagram stal popri Facebooku hlavným „virálnym zrkadlom“ internetu.