
Keď Facebook v roku 2004 začínal, umožňoval študentom vytvárať profily a zdieľať príspevky na virtuálnej „stene“. „Thefacebook je online adresár, ktorý spája ľudí prostredníctvom sociálnych sietí na vysokých školách,“ vítala vtedajšia verzia webu svojich návštevníkov a vysvetľovala, že používateľom umožní „hľadať ľudí na vašej škole, zistiť, kto je vo vašich triedach, pozrieť sa na priateľov vašich priateľov a zobraziť vizualizáciu vašej sociálnej siete.“
Nebol to hladký štart, len pár dní po spustení Facebooku obvinili traja Zuckerbergovi spolužiaci z Harvardu, že im ukradol nápad na podobnú sociálnu sieť, ktorú vytvorili pod názvom ConnectU. Spor skončil až v roku 2008, keď sa dohodli na urovnaní – výmenou za 65 miliónov dolárov (51 miliónov libier), vrátane podielu vo Facebooku.
O rok neskôr pribudli fotografie a postupne sa sieť otvorila širokej verejnosti. V rovnakom roku sa sieť zbavila slova „the“ v názve a od tej doby sa volá iba Facebook. V roku 2009 sa objavilo tlačidlo „To sa mi páči“. Aby mohol konkurovať Twitteru, ktorý bol spustený v roku 2006, zaviedol Facebook aj označovanie (tagovanie) na fotografiách, v príspevkoch a komentároch.
Meta, pod ktorú Facebook spadá, zostáva dnes najsilnejším hráčom na poli sociálnych sietí. V treťom štvrťroku roku 2021 mali platformy Metey dohromady podľa webu Statista približne 3,5 miliardy mesačných používateľov po celom svete. S približne 2,9 miliardy mesačne aktívnych používateľov je Facebook najpopulárnejšou sociálnou sieťou na svete.
Úspech počas rokov však sprevádzali aj problémy. Jedným z najvýznamnejších a najškodlivejších momentov v histórii platformy bol škandál Cambridge Analytica, ktorý sa naplno odhalil v roku 2018.
Úspech sprevádzajú aj kontroverzie
Politická poradenská firma neoprávnene získala dáta z desiatok miliónov používateľských účtov na Facebooku a využila ich na cielenú politickú reklamu, napríklad v britskom referende o Brexite. Škandál vyústil v obrovskú pokutu 5 miliárd dolárov od americkej Federálnej obchodnej komisie (FTC) a hlbokú stratu dôvery používateľov.
Facebook sa opakovane stal nástrojom na šírenie dezinformácií, najmä v súvislosti s voľbami. Sociálna sieť má dlhú históriu únikov používateľských dát. Už v roku 2013 unikli emaily a telefónne čísla 6 miliónov ľudí, v roku 2018 hackeri získali prístup k 50 miliónom účtov a v roku 2019 sa na verejnosť dostali osobné údaje 540 miliónov používateľov.
Web sa tiež dlhodobo potýka s problémom nenávistných prejavov, extrémizmu a obsahu podporujúceho násilie. Výrazným príkladom bola tragédia na Novom Zélande v roku 2019, keď strelec počas teroristického útoku na mešity v Christchurchi streamoval svoj čin na Facebook Live.
Ďalším prípadom bola smrť štrnásťročnej Molly Russell v roku 2017, ktorá bola vystavená algoritmami odporúčanému obsahu o sebapoškodzovaní na Instagrame. V roku 2022 britský koroner potvrdil, že sociálne médiá prispeli k jej smrti, čo vyvolalo silnú reakciu verejnosti a tlak na reguláciu škodlivého obsahu.
V roku 2021 Facebook ohlásil ambiciózne plány na vybudovanie virtuálneho sveta Metaverse. Projekt, do ktorého firma investovala desiatky miliárd dolárov, však zatiaľ nepriniesol očakávané výsledky. Divízia Reality Labs, ktorá sa stará o vývoj tejto technológie, už vygenerovala stratu cez 46,5 miliardy dolárov. Meta v roku 2023 oznámila prepustenie viac ako 21 000 zamestnancov.
Naposledy začiatkom tohto roku Facebook oznámil, že v USA končí program overovania faktov treťou stranou a bude sa spoliehať na upozornenia od komunity.