Aj ty pravdepodobne patríš k ľuďom, ktorí strácajú nervy s Instagramom. Pokiaľ nesleduješ takzvané reelsy, tak si môžeš všímať, že drvivá väčšina príspevkov je buď reklamou, sponzoringom, návrhom na sledovanie alebo jednoducho videom, ktoré sa ti objavuje aj vo feede.
„Jedna z mojich najbližších kamarátok oznámila svetu svoje zasnúbenie. Jej príspevok som nevidela. Až keď som si vyhľadala instagramový profil, zistím, že oznámenie má viac ako 100 lajkov a pekných pár gratulačných komentárov. Inými slovami, dôležitý príspevok. Ako mi to uniklo?” pýta sa Olivia Petter z portálu Indepentent.
Kritika od kráľovien sociálnych sietí
Práve chýbajúce príspevky priateľov a sledovaných profilov vo vlastnom feede, nehovoriac o náloži zbytočných videá, sú niečím, na čo sa používatelia sťažujú už dlhší čas. Stupňujúca kritika prichádza aj z radov influencerov, ktorí obvinili platformu, že skrýva obyčajné príspevky a pretláča video obsah, aby získal čo najväčšiu sledovanosť.
V pondelok zamiešali kartami dve pomyselné kráľovné sociálnych sietí Kylie Jenner a Kim Kardashian. Obe majú dokopy nesuveteiľných 722 miliónov fanúšikov, a teda ich názory a vyjadrenia majú na platformy zásadný vplyv. Spoločne vyzvali Instagram, aby urobili Instagram opäť Instagramom (make Instagram Instagram again).
Nezabúdajme, na čo Instagram slúžil
Okrem toho zdieľali virálny príspevok od fotografky Tati Bruening, ktorá otvorene kritizovala platformu. „Prestaň sa snažiť byť TikTok, chcem len vidieť roztomilé fotky svojich priateľov,“ odkázala priamo platforme. Ten stihol za štyri dni nazbierať viac ako dva milióny lajkov.
V popise Bruening vyzvala svojich nasledovníkov, aby „začali hnutie“ a podpísali petíciu na vrátenie chronologického časového zobrazovania príspevkov. „Vráťme sa s Instagramom ku koreňom a nezabúdajme, že zámerom bolo zdieľať fotografie,“ uvádza sa v petícii, ktorá k dnešnému dňu získala viac ako 184-tisíc podpisov.
„Pripadá mi nesprávne prepínať algoritmus na tvorcov, ktorí si zarobili na živobytie a prispeli komunite, čo ich núti zmeniť celé smerovanie obsahu a životný štýl, aby slúžili novému algoritmu,“ dodáva. S týmto názorom sa stotožňujú mnohí užívatelia aj tvorcovia obsahu, medzi nimi napríklad aj slovenský umelec Andy Frank. Väčšina influencerov sa vyhráža, že ak sa platforma nevráti do starých koľají, odídu na iné sociálne siete.
Na kritiku reagoval aj riaditeľ platformy
Napriek tomu, že Instagram bol založený v roku 2010 ako aplikácia na zdieľanie fotografií, jeho korporátny vlastník Meta dal jasne najavo, že aplikácia dnes nadovšetko uprednostňuje reelsy. Minulý týždeň oznámila sériu nových funkcií – vrátane šablón, vylepšení remixov a zlučovania videí – ktoré sa týkajú jednoduchšieho vytvárania reelsov a ich viditeľnosti vo feedoch.
Reakcia riaditeľa Instagramu na kritiku však mnohých ľudí podráždila ešte viac. „Musím byť úprimný. Verím, že čoraz väčšia časť Instagramu bude patriť videám,“ povedal Adam Mosseri. Nasledovali opisy toho, prečo je zmena dobrá, no vyzeralo to skôr ako opis TikToku. Mosseri však dúfa, že ľudia si formát nakoniec užijú.
Je jasné, že Instagram sa chce čo najviac podobať na TikTok, ktorý aktuálne spomedzi všetkých platforiem rastie najrýchlejšie. Vyzerá to však tak, že sa to drvivej väčšine ľudí nepáči. A koniec koncov, najlepšie to zhrnul reportér CNN Frank Pallotta: „Naposledy, keď si Kylie Jenner sťažovala ohľadne nejakej sociálnej siete, Snapchat prišiel 1,3 miliardy dolárov. Takže áno, Instagram má problém.”