Dvadsaťdvaročný Fritz Sy tomu nemohol uveriť, keď zbadal súkromný ostrov na predaj v online skupine typu „kúpa-predaj“. Prečo je to zvláštne? Tento inzerát bol uverejnený na Facebooku v skupine pre študentov vysokých škôl.
Tieto súkromné obchodné skupiny, ktorých členovia pochádzajú z rovnakej univerzity, sú populárne na Filipínach, píše portál VICE. Objavili sa ako prostriedok študentov a absolventov na vzájomné obchodovanie s predmetmi v známom prostredí. Vo väčšine týchto komunít by si našiel učebnice z druhej ruky, laboratórne plášte a oblečenie. Ale v skupinách vytvorených pre tie najluxusnejšie inštitúcie nájdeš aj dosť smiešne inzeráty, ako napríklad ostrov, ktorý si všimol Sy.
„Niektorí ľudia by tu predávali skutočné podnikové budovy za stovky miliónov filipínskych pesos. Pamätám si, že som videla helikoptéru z druhej ruky za 30 miliónov pesos (533 337 eur),“ povedala 25-ročná Andrea Atienza pre VICE o typoch príspevkov, ktoré vidí vo svojej univerzitnej bazárovej skupine.
Kio Llovares, ktorý je členom inej takejto komunity študentov napísal: „Myslím, že môj kamarát ponúkol opustené sídlo, tiež pri pláži a s heliportom za osemcifernú sumu.“ V týchto komunitách na Facebooku sa bežne nachádzajú inzeráty na nehnuteľnosti.
Krista, ktorá požiadala o použitie pseudonymu na ochranu svojho súkromia, je tiež členka Llovaresovej facebookovej skupiny. „Raz som videla ponúkať nehnuteľnosť v hodnote 200 miliónov filipínskych peso ( viac ako 3,5 milióna eur) a tiež nevyužité členstvo na pár nocí v Amanpule,“ povedala. Amanpulo je luxusný rezort na Filipínach.
Súkromné ostrovy, športové autá a dokonca aj ťažké továrenské stroje sú v takýchto študentských predajných skupinách úplne bežné. K dispozícii sú tiež hodinky značky Rolex, zdedené šperky, ale aj dizajnérske kúsky. Atienza si spomenula aj na to, že raz niekto predával kotvu, aby si kúpil lístky na koncert Paramore. Áno, tú na kotvenie lodí.
Tieto nezvyčajné inzeráty sa neobmedzujú len na luxusné položky. Christine Saavedra, ktorá má 28 rokov, považuje za najpodivnejšiu vec, ktorú videla takto predávať, meteorit. „Niekto predával meteorit, doslova meteorit,“ povedala a dodala, že nakoniec bol inzerát vymazaný. Zistili, že to nie je z ich univerzity.
Väčšinu týchto skupín vytvorili študenti a nie sú oficiálne pridružené k žiadnej univerzite. Zvyčajne vznikajú, aby prepojili komunitu študentov. Uľahčí im to rozhodnúť sa, ktoré predmety si vybrať alebo nájsť knihy z druhej ruky. Podnikatelia sa však hneď uchopili potenciálu tohto veľmi špecifického trhu. Predpokladajú, že členovia majú veľký rozpočet a je pravdepodobnejšie, že si niečo kúpia.
„Ste si skutočne vedomí siete komunity,“ povedala Atienza a dodala, že veľa ľudí uverejňuje príspevky „len pre prípad“, že by člen mohol poznať „niekoho, kto to hľadá.“
Ale Fritz Sy upozorňuje na efektívnosť tejto marketingovej taktiky. „Pripadá mi to zvláštne,“ povedal. Podľa neho študenti, ku ktorým sa tieto ponuky dostávajú, aj tak pravdepodobne nemajú toľko peňazí, teda pokiaľ im ich nedajú rodičia. Iní vnímajú tieto príspevky ako ďalší spôsob, akým sa ľudia chvália svojim bohatstvom.
Atienza aj Saavedra sú správcami rovnakej predajnej facebookovej skupiny pre študentov špičkovej filipínskej univerzity. Saavedra priznala, že dostáva finančnú pomoc a vidieť takéto príspevky vo vysokoškolskej skupine je dosť znepokojujúce.