Díleri pracujú s novými drogami, ktoré policajti nevedia odhaliť. Aktivujú sa až v tele. Unsplash /colin Davis/

Veľký problém pre políciu. Vynašli drogy, ktoré sa aktivujú až vo vnútri tela, muži zákona si s tým nevedia dať rady

31.07.2023., 09:00h

Obchodníci s drogami prišli na to, ako orgánom činným v trestnom konaní prejsť cez rozum. Tieto drogy vyvolávajú účinok až po tom, ako ich začnú štiepiť enzými v tráviacom systéme alebo pri iných chemických reakciách ku ktorým v tele dochádza. V dôsledku toho sú ťažko odhaliteľné pred tým a policajti musia vynaložiť veľké úsilie, aby sa im podarilo drogy identifikovať.

Obchodníci s drogami prišli na to, ako pomocou metabolizmu ukryť drogy pred očami policajných zložiek. "Prodrugs" sú látky, ktorých účinok sa dostaví až po tom, ako ich rozložia enzýmy v tráviacom systéme alebo iné chemické reakcie v tele.

Väčšina nelegálnych drôg pôsobí tak, že interaguje so špecifickými receptormi mozgových buniek a stimuluje alebo blokuje uvoľňovanie chemických látok nazývaných neurotransmitery. Tie pôsobia krátky čas, kým sa premenia na neaktívne alebo menej aktívne chemické látky, ktoré sa potom z tela vylúčia, zvyčajne močom, ako uvádza portál Sciencealert

V prípade spomínaných prodrugs je potrebné nahradiť alebo úplne odstrániť malú časť molekuly, aby bola schopná pôsobiť na tieto receptory. K tomu dochádza vo vnútri tela prirodzenými procesmi. Ako príklad si môžeme uviesť ALD-52 (1-acetyl- LSD) je prodrug, ktorý sa v tele po odstránení dvoch atómov uhlíka a jedného atómu kyslíka premení na LSD.

Odvrátená strana amerických miest. Narkomanmi zamorená Philadelphia, násilné štvrte aj anjelské mesto gangov

Niektoré správy tvrdia, že ALD-52 existuje už od 60. rokov 20. storočia. Avšak k oficiálnemu odhaleniu prišlo po prvýkrát vo Francúzsku v roku 2016. Vláda Spojeného kráľovstva už v roku 2014 proti tejto droge promptne zareagovala a zaradila ju na zoznam kontrolovaných látok, hoci neboli známe žiadne správy o záchytoch drogy alebo preukázaných škodlivých účinkoch.

Od toho momentu bolo identifikovaných mnoho ďalších "prodrugs". Akýmsi ekvivalentom je aj párty droga GHB. Nazýva sa GBL (gama-butyrolaktón). V Spojenom kráľovstve v roku 2022 aj voči GBL zaviedli prísnejšie kontroly. Nevídané bolo, že GBL sa zvyčajne predával ako čistiaci prostriedok. Spolu s kanabisom a ketamínom je na základe dôrazných odporúčaní vládnej Poradnej rady pre zneužívanie drog GBL klasifikovaný ako droga triedy B.

Policajti sú v koncoch

Obchodníci s drogami sa v maskovaní drôg javia byť veľmi kreatívni. Využili spôsoby ako skryť nelegálnu MDMA (extázu) pridaním malej molekuly, ktorá sa dá odstrániť chemickými reakciami alebo v žalúdku kontaktom so žalúdočnou kyselinou. V dôsledku toho ich odhalenie veľmi náročné. Policajné zložky potrebujú referenčné vzorky, s ktorými môžu drogu porovnať, alebo moderné vybavenie na odhalenie jej molekulárnej štruktúry. Zoznam týchto zlúčenín nie je známy a nepatrné chemické zmeny môžu viesť k rôznym vzorkám, ktoré treba analyzovať, tieto nové drogy sa dajú ľahko prehliadnuť. To tiež vysvetľuje, prečo sa mnohé z nich objavili v policajných správach až v poslednom desaťročí.

Je tu však ďalší problém, ktorý sa ukazuje pri biologických vzorkách (ako je krv, moč alebo sliny). Keďže tieto drogy sa musia v tele premeniť, kým sa stanú účinnými, v prípadoch smrteľného predávkovania v podstate chýbajú, pretože látka, ktorá spôsobuje poškodenie a smrť, je produktom tejto premeny. Z toho dôvodu je komplikované odlíšiť "prodrugs" od klasických zložiek, na ktoré sa premieňajú.

Psychoaktivitu možno určiť aj laboratórnym testovaním. Drogy sa inkubujú s malým počtom buniek a vedci merajú, či sa viažu na proteíny na povrchu, ktoré sa nazývajú receptory. Mnohé "prodrugs" sa však na receptory pred ich premenou nenaviažu.

V prípade, že látka nie je v právnych predpisoch uvedená ako kontrolovaná a vyžadujú sa laboratórne testy (na molekulárnu podobnosť alebo väzbu na receptory), je väčší priestor pre nesúhlas súdu.

Aj keď sú takéto záchyty zriedkavé a nedosahujú počty v prípade bežnejšie používaných drog, ako je kokaín, marihuana alebo heroín, ich výskyt na nelegálnom trhu by mal slúžiť ako varovný signál potenciálne sa meniacich trendov na trhu s nelegálnymi drogami.

Desivou realitou sú preukázané fakty, že v roku 2021 sa na nelegálnom trhu približne každý týždeň objavila nová psychoaktívna látka. Obrovská rozmanitosť a vynaliezavosť drogových dílerov nepozná hraníc, no na druhej strane stoja toxikológovia a forenzný chemici, ktorí ich skúmanie a odhaľovanie považujú za jednu z hlavných výziev.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/ostatne, menuAlias = ostatne, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false