Pokiaľ si pustíš film Idiocracy z roku 2006, môžeš si všimnúť, že každý nosí obuv značky Crocs. Prečo ich však ľudia žijúci vo fiktívnej budúcnosti, v ktorej nám vládnu samí idioti, nosia? Producenti filmu hľadali niečo lacné a crocsy považovali za príliš ohavné na to, aby sa niekedy mohli stať populárnymi. A viac sa ani nemohli mýliť.
Crocs existuje už viac ako 20 rokov, v roku 2022 slávila rekordné príjmy vo výške 2,7 miliardy dolárov, a postupne sa z nej stala ikonická značka, ktorá však dokázala svet rozdeliť na dva tábory tak, ako len málokto - jedni ich dizajn totálne nenávidia, druhí hovoria o všestrannosti, pohodlnosti a prispôsobivosti. Ako však táto značka vznikla a prečo jej neverili ani samotní zakladatelia?
Škaredé, no funkčné
Asi ťa to neprekvapí, ale značku založili traja priatelia úplne bez skúseností s obuvníckym priemyslom - Lyndon „Duke“ Hanson, Scott Seamans a George Boedecker Jr. Na prelome tisícročí Seamans pracoval so spoločnosťou, ktorá sa snažila pretvoriť holandské dreváky na modernú obuv.
Použili preto nový materiál a výrezy a obuv bola na svete. Bol tu však jeden problém - spoločnosť si absolútne nikomu nedokázala predať. Seamans bol však presvedčený, že topánky sú vhodné na člnkovanie či plavby loďou. Pridal na ne remienok na päte, aby sa nevyzúvali a zobral pár svojich priateľov na plavbu.
A všetci v tom mali okamžite jasno - topánky boli ohromne škaredé, no nikto nemohol poprieť ich užitočnosť a pohodlie. V roku 2002 sa trio rozhodlo, že sa naplno ponoria do obuvníckeho priemyslu. Ešte predtým, ako sa na trh dostali tieto škaredé, no napriek tomu úžitkové topánky, museli urobiť ešte jednu dôležitú vec.
Dôležitý materiál
Dva roky sa snažili dostať k materiálu, ktorý je známy ako Croslite. Vynašla ho kanadská spoločnosť, ktorá navrhla predchodcov Crocsov (ktoré nevedeli predať). V najzákladnejších termínoch je Croslite jedinečný plastový materiál. Ak by sme to chceli rozobrať viac, je to polymérna zlúčenina, ktorá obsahuje polyetylén vinyl acetát (PEVA).
Tento polymér svojou ľahkosťou a pohodlnosťou spôsobil revolúciu v obuvníckom priemysle. A ak by sme sa na okamih presunuli do budúcnosti, tak značka Crocs v roku 2018 Croslite ešte viac upravila a vytvorila penový materiál, ktorý je o 40 percent mäkší a o 25 percent ľahší.
Aj keď značke nikto neveril, postupne sa stala obľúbenou medzi kuchármi, záhradkármi, zdravotnými sestrami a deťmi. Netrvalo dlho a na nohách ich nosili aj Jennifer Garner, Oprah a Michelle Obama. V roku 2005 spoločnosť predala už šesť miliónov párov a mierila ku hviezdam.
Vtedy žena menom Sheri Schmelzer vymyslela spôsob, ako prispôsobiť detské crocsy. Vytvorila firmu Jibbitz, ktorá vyrábala malé dekorácie, ktoré sa dali umiestniť v otvoroch v topánke. Miliónový nápad nakoniec firma Crocs dostala pod svoje vlastné krídla o rok neskôr za 10 miliónov dolárov.
Na ceste ku hviezdam
Pohodlnosť crocsov si získala milióny fanúšikov po celom svete. A aj keď sú v podstate vyrobené z plastu, spoločnosť tvrdí, že sa snaží ich uhlíkovú stopu zraziť na minimum. Materiál Croslite sa snaží urobiť čo najviac bio a cieľom je do roku 2030 dosiahnuť 50 percent biozložky vo výslednom produkte. Okrem toho si trúfa aj na nulovú produkciu uhlíka do toku 2040.
Každý hype však jedného dňa opadne. A crocsy v roku 2010 čelili veľkej finančnej kríze. Postupne sa však firme podarilo vrátiť späť na vrchol - a paradoxne jej v tom pomohla pandémia koronavírusu. Keď ľudia začali pracovať z domu, chceli oblečenie a obuv, ktoré sú pohodlné a všestranné. Crocsy dokonale zapadli do tohto popisu a značka počas pandémie prudko vzrástla – a tempo sa nespomalilo.
Ďalším faktorom, ktorý prispieva k ich módnemu oživeniu, je pozornosť dizajnérov, influencerov a celebrít. Toto sa začalo spoluprácou Christophera Kanea a pokračuje dodnes - od Bad Bunnyho, cez Balenciagu, Justina Biebera, Post Malonea až po Grateful Dead. Crocsy sa stali populárnymi aj na sociálnych sieťach a vďaka influencerom je jasné, že tak skoro nezmiznú.