Dnes sa už nájde len málokto, kto by nepoznal platformu Spotify. Tento hudobný gigant patrí k najväčším, najpopulárnejším a najúspešnejším streamovacím hráčom na svetovom trhu. Na samom začiatku však išlo o malý start-up s nejasnou budúcnosťou, ktorý chcel konkurovať gigantickej vlne bezplatného pirátskeho sťahovania hudby. Ako sa mu podarilo preraziť?
Boj proti pirátom
Spotify založili dvaja Švédi - Daniel Ek a Martin Lorentzon. Bola to ich odpoveď na boj proti hudobnému pirátstvu, ktoré sa rozťahovalo do gigantických rozmerov. Internet a rôzne weby na čele s The Pirate Bay umožňovali bezplatné sťahovanie nekonečného množstva obsahu, ktorý sa ľuďom z logických dôvodov mimoriadne pozdával.
Dvojici bolo jasné, že na to, aby tento boj s pomyselným pirátskym Goliášom vyhrali, musia priniesť niečo, čo bude ešte lepšie ako bezplatné ilegálne sťahovanie hudby. V roku 2006 tak vznikol start-up menom Spotify.
A prečo vlastne takýto názov? Podľa spomínania dvojice zakladateľov naň prišli vtedy, keď vykrikovali všemožné mená pre ich podnikanie v oblasti streamovania hudby. Daniel nesprávne započul názov „Spotify“, ktorý sa im nakoniec zapáčil. Význam názvu bol neskôr vysvetlený ako spojenie slov „Spot“ a „Identify“.
A platforma je na svete
Umelci boli svojho času nadšení z myšlienky, že niekto konečne bojuje proti pirátskemu sťahovaniu, no veľké hudobné spoločnosti neboli nadšené tým, aby ponúkli svoj obsah platforme, z ktorej budú môcť profitovať až po zaplatení predplatného ľuďmi. Bol to mimoriadne tvrdý boj, ktorý vyústil nielen k viacerým vážnym sporom, ale prispel aj k vzniku ďalších platforiem.
Služba Spotify bola oficiálne verejne dostupná na pozvánky 7. októbra 2008 v Škandinávii, Spojenom kráľovstve, Francúzsku a Španielsku. Už v roku 2009 však spoločnosť začala ponúkať bezplatný, no obmedzený prístup k svojim službám vo Veľkej Británii. Dnes je Spotify dostupná vo viac ako 180 krajinách a neskrýva svoje ambície ísť ešte ďalej.
Na platforme dnes nájdeš takmer všetkých veľkých umelcoch, ich tvorbu, albumy, podcasty, no hudbu môžeš tvoriť a posúvať poslucháčom aj ty sám. Ako sme však už spomínali vyššie, nie každý bol nadšený z tohto „hudobného monopolu“. Najväčším rivalom sa stalo Apple Music, ktorý sa na svetlo sveta prišiel v roku 2015.
Spoločnosť si zaistila exkluzívne zmluvy s umelcami ako Drake, Frank Ocean či Taylor Swift, aby ich hudbu streamovala ako prvá spomedzi ostatných. Dovtedy malo Apple iba iTunes, ktorý umožňoval platiť za stiahnutie albumov či konkrétnej skladby. Apple Music však predstavilo systém mesačného predplatného výmenou za neobmedzený prístup ku svojej hudobnej knižnici.
Kauzy s umelcami
Okrem toho sa pridali aj ďalší menší hráči, ako napríklad SoundCloud Go, no Spotify sa nateraz nikto nedokázal vyrovnať. Proti platforme však nestáli iba technologickí giganti. Spotify funguje tak, že obsah získava od nahrávacích spoločností či nezávislých umelcov, a následne z predplatného platí umelcom, skladateľom či vydavateľstvám honoráre za streamovanú hudbu.
Legendárnou kauzou sa stala tá, na ktorej čele stála Taylor Swift. Tá verejne vystúpila s kritikou, že Spotify platí umelcom za ich vlastnú hudbu málo a celú platformu označila za „experiment“. „Nie som ochotná prispieť svojím celoživotným dielom k experimentu, ktorý podľa mňa nespravodlivo kompenzuje autorov, producentov, umelcov a tvorcov tejto hudby,“ povedala pre Yahoo.
Reakcia Spotify však bola pokojná: „Dúfame, že zmení názor a pripojí sa k nám pri budovaní novej hudobnej ekonomiky, ktorá bude fungovať pre všetkých.“ Trojročný spor Swift nakoniec ukončila a svoju knižnicu nakoniec vrátila späť na platformu.
Inak to však videl Jay Z, ktorý si nakoniec vytvoril svoju vlastnú hudobnú platformu s názvom Tidal, kde dodnes exkluzívne nájdeš väčšinu jeho hudby spolu s tvorbou jeho manželky Beyoncé.
Podcasty sú budúcnosť
Momentálne sa Spotify sústredí na to, aby naďalej napredovalo a dostalo sa trvale do zelených čísiel. Podľa správy z roku 2019 sa totiž platforma od svojho vzniku stala ziskovou iba trikrát. „Naším cieľom (je stať sa) svetovou audio platformou č. 1,“ hovorí Daniel Ek, generálny riaditeľ Spotify. Okrem toho sa chce sústrediť na podcasty, ktoré vníma ako budúcnosť.
Príbeh Spotify a jej cesty za gigantickým úspechom bude sledovať aj nový projekt z dielne streamovacej platformy Netflix. Ten dostal názov Playlist a má sledovať šesť unikátnych príbehov ľudí, vďaka ktorým je táto hudobná služba taká, aká je. Netflix však upozornil, že aj keď príbeh vychádza z knihy Spotify Untold, ide z veľkej miery o fikciu. Premiéru bude mať 13. októbra.