? Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Herečka prerazila v seriáloch Euphoria, White Lotus aj filme Immaculate, vedie vlastnú produkčnú spoločnosť.
- Po siedmich rokoch ukončila vzťah so zasnúbeným Jonathnom Davinom, teraz hovorí otvorene o svojej slobode.
- Reklama pre American Eagle s frázou „genes/jeans” vyvolala kritiku pre rasové a eugenické konotácie.
- Sweeney zvláda sexualizáciu - využíva ju ako formu osobnej moci, nie objektivizácie.
Sydney Bernice Sweeney, narodená 12. septembra 1997 v americkom Spokane, vykročila na hereckú dráhu, keď presvedčila rodičov päťročným plánom, a napokon pokračovala v kariére v Los Angeles. Preslávila sa rolou Cassie v seriáli Euphoria (2019), za ktorú bola nominovaná na cenu Emmy.
Neskôr sa objavila aj v seriáloch The White Lotus, The Handmaid’s Tale, Sharp Objects, či Tarantinovom filme Once Upon a Time in Hollywood. V roku 2020 sa rozhola založiť produkčnú spoločnosť Fifty‑Fifty Films, prostredníctvom ktorej produkuje vlastné filmy ako Immaculate či nadchádzajúci biografický film Christy o boxerke Christy Martin.
Zrušenie zásnub
Sweeney bola zasnúbená s producentom Jonathanom Davinom, s ktorým spolupracovala aj profesionálne. Po sedemročnej známosti však Sweeney potvrdila pred pár mesiacmi ich definitívny koniec: „Som single,“ povedala v rozhovore pre The Times a dodala, že teraz sa zameriava hlavne na prácu, osobný rast a priateľov.
Pôvodné správy pritom hovorili, že za rozchod môže aj chémia s hereckým kolegom Glenom Powellom, no sama herečka zdôraznila, že medzi nimi ide o pevné priateľstvo a profesionálnu podporu.
Kontroverzná „jeans/genes“ kampaň
Jej najnovšia reklamná kampaň pre American Eagle s sloganom „Sydney Sweeney has great jeans“ (s odkazom na genes) čelí rozsiahlej kritike. Odsudzujú ju za reklamu, ktorá údajne zobrazuje “blond, modrookú ženu” ako geneticky nadriadenú a evokuje eugenické konotácie.
Viacerí, vrátane senátora Teda Cruza, ju obhajovali ako odraz anti-woke trendov. Kritici nazvali kampaň „nacistickým plagátom“ a „tone-deaf marketingom“. No pre brand priniesla aj finančný úspech - akcie ožili, správy sa šírili a internet je plný rozhádaných ľudí.
V dôsledku toho sú American Eagle aj Sweeny kritizovaní a ako sa ukázalo, niektorým sa dvadsaťsedemročná herečka znechutila. Jej instagramový profil prestali sledovať tisíce ľudí a Sweeney tak prišla o viac ako 100-tisíc sledujúcich za zhruba dva týždne.
Nadšený Trump
Instagramový profil American Eagle ale naopak kontroverznou reklamou získal. Tomu totiž paradoxne vyše 100-tisíc sledujúcich pribudlo a na firmu sa teraz sústredí naozaj veľa ľudí. To sa tiež podpísalo na trhu. V jednej chvíli akcie firmy zaznamenali až dvadsaťpercentný nárast, ale ten sa následne zase znížil.
Tomu napomohol aj americký prezident Donald Trump, ktorý vraj reklamu aj Sweeney podporuje. „Ach, milujem jej reklamu. Čudovali by ste sa, koľko ľudí sú republikáni. O tejto som nevedel, ale som rád, že ste mi to povedali. Ak je Sydney Sweeney registrovaná republikánka, potom si myslím, že je jej reklama skvelá,” nechal sa počuť Trump.
Sexualizácia ako mocný nástroj
Sydney Sweeney dobrovoľne a cielene využíva sexualizáciu, či už vo svojich scénach, reklamách alebo videoklipoch, ako formu seba-vyjadrenia, nie pasivity či objektivizácie. To zdôraznila aj pri kritike ohľadom videa Rolling Stones, kde poznamenala, že cíti nielen objektivizáciu, ale presný opak - silu z vlastného tela a identity.
Sydney Sweeney je dnes symbolom novej generácie Hollywoodu - talentovaná, ambiciózna a schopná využiť kontroverziu vo svoj prospech. Jej príbeh ukazuje, že sexualizácia, politika či marketingové kontroverzie nemusia byť pascou, ale robustným nástrojom médií i osobnej značky.