Veľa inteligentných funkcií, ktoré zjednodušujú používanie mobilov, nahrádzajú primárne funkcie mobilov. Aplikácie a sociálne siete na chatovanie, posielanie hlasových správ či komentovanie zapríčinili, že mladá generácia sa radšej vyjadruje v smajlíkoch namiesto plnohodnotného rozhovoru.
Neschopnosť telefonovať sa odrazila hlavne v telefonických spoločnostiach. Fóbie z telefonovania si všimla aj Mary Jane Copps, ktorá založila poradenskú spoločnosť s názvom The Phone Lady, aby pomohla spoločnostiam zlepšiť telefonické zručnosti svojich zamestnancov.
„Generácia Z nikdy naplno nevyužila schopnosti, ktoré im boli dané,“ povedala pre Insider. „V mojej generácii mal každý doma telefón na stene a už v mladom veku nás učili naň odpovedať a telefonovať,“ prezradila.
Alison Papadakisová, riaditeľka klinických psychologických štúdií na Univerzite Johna Hopkinsa, pre Insider povedala, že telefónna fóbia je bežnejšia u mladších generácií. „Mileniáli majú oveľa menej skúseností s telefonovaním, pretože textové správy sa stali primárnym komunikačným kanálom ich generácie,“ povedala. „Keďže majú oveľa menej skúseností s telefonovaním, cítia sa pri ňom nekomfortne.“
Copps si účtuje v prepočte takmer 500 eur za hodinu za individuálny koučing a 365 eur za 30-minútové webináre v rámci sedemdielneho programu. Pre firemné workshopy je denná sadzba 3 500 eur.
Viacero klientov Copps je vo finančnom sektore alebo v startupoch. Jej prvým krokom je zistiť, prečo má niekto obavy z telefonátov. „Obvyklá obava je, čo keď sa ma niekto na niečo spýta a ja nebudem vedieť odpoveď,“ povedala.
Základ je, aby nahradili textové správy svojej rodine a známym telefonátmi. „Ak nie sú zvyknutí telefonovať ani so svojou matkou, potom je pre nich telefonovať s klientom pochopiteľne desivá predstava,“ povedala Copps. „Preto začíname s rodinou alebo niekým, koho poznajú.“
Improvizácia počas hovoru môže byť strašidelná, takže jej prístup zahŕňa hranie rolí. „Nastavím čas, keď im počas dňa náhodne zavolám a vediem cvičné rozhovory,“ povedal Copps. „Nemôžete budovať vzťah prostredníctvom e-mailu. Nepočujete pri tom tón hlasu toho druhého,“ povedala a dodala, že telefonáty sú rozhodujúce pri vyjadrení záujmu a nadšenia.