Nealkoholické alternatívy piva, vína a liehovín sú celosvetovo na vzostupe. Záujem rastie najmä medzi mladými, ktorí preferujú podniky, kde sa predávajú iba nealkoholické nápoje. V Česku sa zatiaľ čisto nealkoholický bar neprevádzkuje, aj keď sa takéto tendencie začínajú pomaly objavovať.
Nový trend
Pivo po práci, víno k večeri alebo koktail. To sa vždy považovalo za príjemný relax a odpočinok. V poslednej dobe sa však význam "zájdem si na pohárik" diametrálne mení. Návštevníci barov čoraz častejšie hľadajú na nápojových lístkoch takzvané virgin verzie alkoholických nápojov.
Spoločnosť kladie väčší dôraz na sebaovládanie. „Predtým sa považovalo za úplne normálne, keď nám alkohol rozviazal jazyk. Ľudia sa nepohoršovali. Ale dnes sa to už netoleruje a najmä v profesijnom živote to má negatívne dôsledky,“ vysvetľuje nový trend sociológ Daniel Kofahl z Viedenskej univerzity. Zdravotná osveta v posledných rokoch tiež nadobúda význam a s ňou aj obavy niektorých ľudí z negatívnych dlhodobých dôsledkov konzumácie alkoholu. Nealkoholické pivá, vína a liehoviny tak dobre zapadajú do dnešnej doby, ktorá kladie oveľa väčší dôraz na zdravý životný štýl a sebadisciplínu než v minulosti.
Nový trend sa objavuje najmä vo veľkých gastronomických metropolách, ako Londýn, New York či Singapur. Veľmi pomaly sa teraz dostáva aj do českých podnikov. „Znižovanie množstva alkoholu v koktailoch a rozširovanie ponuky nízkoalkoholických či celkom nealkoholických miešaných nápojov je už nejaký ten rok jedným z trendov tuzemskej barové scény, podobne ako napríklad dôraz na lokálnosť a sezónnosť surovín či snaha o naplnenie zero-waste princípu a produkovať čo najmenej odpadu,“ hovorí PR manažér Slovenskej barovej asociácie Michael Lepšík.
Asociácia vníma trend zvýšenej obľuby nealkoholických koktailov pozitívne. „Dá sa povedať, že rozhodnúť sa v bare nepiť a užiť si večer bez alkoholu sa v českom bare stáva neojedinelým javom. Ak vezmeme do úvahy, že mladšia generácia nemá ku konzumácii alkoholu tak kladný vzťah ako generácia predchádzajúca, bude tento trend určite silnieť,“ dodáva Lepšík.
Ide to aj bez alkoholu
Nealkoholické pivá a ostatné nealko nápoje patria už niekoľko rokov k obľúbeným nielen medzi vodičmi. Dokazuje to predaj týchto pív, ktoré každoročne stúpajú. „Nárast predaja nealka v obchodoch pozorujeme len v medziročnom porovnaní, približne je to sedem percent. Stojí za tým väčší dôraz na zdravý životný štýl a viac príležitostí k aktívnemu pohybu, ďalej tiež zmeny v pracovnom režime ľudí, ktoré so sebou uplynulé mesiace priniesli. Zo spotrebiteľského prieskumu zaznamenávame zvýšený záujem o neochutené nealkoholické pivo, ktoré sa svojou chuťou čo najviac približuje skutočnému ležiaku,“ dodáva senior brand manažér pivovaru Krušovice Jiří Coufal.
Svoj podiel na trhu zvyšujú i nealkoholické vína a dopyt po nich čiastočne rastie. Podľa odborníkov z vinárskeho priemyslu sa v posledných rokoch výrazne rozšírila ponuka nealkoholických a šumivých vín, vinohradníckych družstiev a komerčného vinárstva.
Všeobecne sa ich chuť a vôňa vďaka novým technológiám výrazne zlepšila. To však nemusí nevyhnutne znamenať, že každý milovník vína bude s nealko nápojmi spokojný. Rakúsky časopis pre gurmánov a milovníkov vína Falstaff došiel pri teste niekoľkých desiatok nealkoholických produktov k záveru, že len máloktorému výrobcovi sa podarilo vlastnosťami priblížiť originálu.
Odlišnou kategóriou sú dealkoholizované vína. V podstate ide o tradičné víno s alkoholom a výrobný proces je do určitej fázy rovnaký. Keby nie, nebolo by to podľa zákona víno, ale hroznový nápoj. Pre získanie dealko vína je však potrebné zbaviť sa alkoholu. Používaných metód je niekoľko, ale väčšina z nich má zásadný vplyv na chuť i vôňu.
„Ak teda chcete, aby víno zostalo vínom, nie je vhodné použiť destiláciu, pretože prichádza o najcennejšie látky. Pri výrobe dealka sa používa patentovaná metóda studenej filtrácie. Ide o prirodzený a biologicky šetrný spôsob, pri ktorom je víno krátko schladené v špeciálnej vákuovej komore. Vďaka tomu sa čistý alkohol usadí v horných vrstvách a potom sa jednoducho odsaje. Výsledkom je víno s pôvodnou chuťou a vôňou, avšak bez alkoholu,“ dodáva prokurista spoločnosti Dealko víno Bruno Marret Ondřej Kubal.
Nebránia sa mu ani liehovary
Dealko víno tak postupne prechádza z pozície núdzového náhradného riešenia pre vodiča do statusu plnohodnotného nápoja na úrovni. „Môže ho piť ktokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek. Môžete si ho dopriať aj na detskej oslave, ale je tiež skvelým doplnkom a osviežením mysle aj na dôležitých manažérskych rokovaniach. Ak zvolíte naozaj kvalitné čisté dealko víno, potom rozhodne neurazí ani znalcov a milovníkov tradičného vína,“ hovorí Kubal.
Napriek občasnej kritike môžu nealkoholické alternatívy konkurovať aj vysokopercentným liehovinám. V nealkoholických variantoch sa objavuje vodka, whisky, gin alebo rum a využívajú sa stále častejšie, najmä v koktailoch. Významnú úlohu v tomto vývoji zohrávajú začínajúce podniky.