Už je viac ako polovica letných prázdnin za nami a väčšina zamestnancov pokračuje v striedaní sa na dovolenkách. Pre mnohých to ale znamená výrazne zvýšiť pracovné tempo – či už pred dovolenkou, alebo po návrate z nej.
Pár dní odpočinku nestačí
Tento rok v lete je na dovolenke viac ľudí ako minulý rok. V ankete pracovného portálu profesia.cz 64 percent respondentov vlani uviedlo, že v lete nebudú mať dovolenku. Polovica z nich kvôli finančným dôvodom. Naopak, toto leto si neplánovala dovolenku iba pätina z opýtaných.
Pre tých, ktorí majú svoje projekty, vedú každomesačné agendy či pracujú na samostatných úlohách, to väčšinou znamená si voľno „nadpracovať“. Za dvoch pracujú niekoľko dní pred odchodom na dovolenku a podobné tempo ich čaká po návrate na pracovisko. Rovnako sú na tom aj menšie pracovné tímy, ktoré musia absenciu svojich kolegov vykrývať zvýšeným úsilím ostatných.
„Zamestnanci to riešia rôzne – dovolenku si berú maximálne na dva až tri dni, alebo si na chalupu či zájazd berú služobný telefón a notebook,“ uvádza Martina Jandečková zo vzdelávacej spoločnosti MGC Group.
Pár dní odpočinku však nestačí, podľa odborníkov by si mal zamestnanec aspoň raz ročne vziať dva a viac týždňov dovolenky naraz. „Ak majú zamestnanci vo väčšej miere tendenciu na dovolenke pracovať, môže to poukazovať na isté slabiny v organizácii firmy alebo delegovaní pracovných povinností. Vyhýbajte sa myšlienkam na vlastnú nenahraditeľnosť a nestresujte sa. Krátkodobá neprítomnosť v práci by nemala funkčnosť dobre organizovaného tímu nijako ohroziť,“ hovorí Tomáš Mertlík zo spoločnosti Batist Medical.
Ako to teda urobiť, aby ťa pred dovolenkou alebo po nej nezavalili pracovné povinnosti? Tieto tipy sa ti určite zídu.
Plánuj pred odchodom
Kľúčová je príprava, ktorá rovnako, ako akákoľvek iná pracovná úloha, preverí tvoje manažérske zručnosti. „Prvým krokom je včasné informovanie kolegov a klientov, že budete mať dovolenku, plánujete nepracovať a ak treba čokoľvek urobiť, je na to čas v presne určenom termíne,“ radí Martina Jandečková.
Zisti, kto už na dovolenke bol
Rozhliadni sa po kancelárii, kto z kolegov už na dovolenke bol a kto nejde nikam. Práve títo ľudia ti pravdepodobne vyhovejú, ak budeš potrebovať počas voľna záskok. „Vedúci to nechal na nás, takže sme si v kancelárii vytvorili dvojice, ktoré sa vzájomne dopĺňajú. Ja mám zvyčajne viac dovolenky s deťmi cez prázdniny, jazdíme k rodičom na chatu alebo k moru, kolega zas máva prvé dva januárové týždne vyhradené na lyžiarsky pobyt v Alpách. Dokážeme si navzájom vyhovieť,“ objasňuje projektantka Tereza Hladíková.
Šéfovia by si mali vychovať podriadených
Ani šéfovia oddelení či majitelia firiem v tom nie sú sami, ale na dovolenku musia myslieť už niekoľko mesiacov vopred. „Ak ste vo vedúcej pozícii, vychovajte si niekoho z podriadených, kto vás môže v nutných prípadoch zastúpiť, respektíve dokáže niektoré veci počas vašej neprítomnosti prevziať či urobiť,“ poznamenáva Martina Jandečková.
Nastav si automatickú odpoveď
Je ťažké sústrediť sa na prácu, keď už zajtra odchádzaš, ale posledný deň v práci si trochu sústredenia vyžaduje. Je potrebné nastaviť si v maile automatickú odpoveď. „Pred odchodom na dovolenku zadajte do mailu oznámenie, že ste mimo kancelárie a uveďte kontaktné údaje osoby, na ktorú sa ľudia môžu v naliehavých prípadoch obrátiť. Aby vás to nelákalo, je dobré na laptope zatvoriť aplikáciu poštového klienta, v mobilnom telefóne vypnúť nielen náhľady prichádzajúcich e-mailov, ale aj všetky oznámenia,“ odporúča Jan Dvořák, riaditeľ Počítačové školy Gopas.
Priprav si zoznam úloh
Samozrejme, v odkaze môžeš doplniť aj termín, kedy budeš v kancelárii. Na návrat mysli už v ďalších krokoch. „Pripravte si zoznam úloh, ktoré bude potrebné urobiť po dovolenke – nebudete potom musieť vymýšľať plán, ako na to,“ radí Jandečková.
A keďže už máš plán, dopredu vieš, že minimálne pol dňa budeš pracovať na všetkých urgentných veciach – od vybavovania mailov až po doťahovanie zákaziek. Počas prvého dňa preto neplánuj žiadne porady, školenia alebo stretnutia. Tých budeš mať dosť aj v kuchynke, keď budeš kolegom rozprávať, ako si sa na dovolenke mal.
Čo skôr?
Dva týždne ubehli ako voda a ty vraciaš späť do práce. Je lepšie vrhnúť sa na nevybavenú korešpondenciu alebo radšej preskúmať, ako to dopadlo s tou či onou zákazkou? „Najskôr sa stretnite so svojím zástupom – zistíte, čo sa za dobu vašej neprítomnosti odohralo – čo je vybavené, čo si musíte prevziať a v akej fáze je to, čo na vás čaká,“ dodáva Martina Jandečková.
Akonáhle získaš prehľad o tom, čo sa v čase tvojej neprítomnosti dialo, prejdi si e-maily a správy hneď trieď. „Čo je možné vybaviť do piatich minút, hneď vybavujete, ostatné naplánujte na neskôr,“ uzatvára Martina Jandečková.
Bohdana Jarošová pre iDnes.cz. Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk.