EÚ chce meniť pravidlá, pasažieri sa možno poriadne prekvapia.Hanson, Dimistri Karastelev/Unsplash
StoryEditor

EÚ bojuje aj za tvoje práva. Stovky eur za omeškaný let máš vďaka tejto reforme

iDnes.cz27.10.2025., 12:30h

Apoň nejaká finančná kompenzácia za to, že hodiny sedíš v odparkovanom lietadle, sa deje vďaka Európskej únii.

Lajkuj Brainee.sk na

Európska komisia a Rada EÚ sa už dlhodobo snažia presadiť navýšenie hranice meškania letu, od ktorej má cestujúci nárok na finančnú kompenzáciu. Preto keď Európsky parlament minulý týždeň prijal návrh, ktorý túto zmenu odmieta, strhla sa vlna nesúhlasu, píše portál iDnes.

Momentálne môžu pasažieri získať odškodné, ak má let vinou dopravcu meškanie tri a viac hodín. Výška sumy sa odvíja od vzdialenosti. Pri lete do 1 500 kilometrov ide o 250 eur. Ak je trasa do 3 500 kilometrov, cestujúci má nárok na kompenzáciu až 400 eur a pri vzdialenostiach nad túto hranicu suma predstavuje 600 eur.

image

Cestovanie a CO2. Naozaj ti pomôže priplatiť si kompenzáciu emisií, alebo je to len ďalšia hlúpa ilúzia?

Spor o hranice odškodného

Prvú zmenu sa Komisia pokúsila presadiť už v roku 2013, keď navrhla zvýšiť prahovú hodnotu na päť hodín pre cesty do 3 500 kilometrov, deväť hodín do 6 000 kilometrov a dvanásť hodín nad 6 000 kilometrov. Návrh však roky blokovali a až v tento rok v júni sa k nemu vrátila Rada EÚ. Tá odsúhlasila kompenzáciu 300 eur pri meškaní nad štyri hodiny v prípade letov do 3 500 kilometrov a 500 eur pre lety nad túto vzdialenosť, ak meškanie dosiahne šesť hodín.

S týmito rozhodnutiami však Európsky parlament nesúhlasí, pretože nechce oslabiť práva cestujúcich.

„Máme niekoľko bodov, za ktoré musíme bojovať, a prvý z nich je, že nebudeme akceptovať predĺženie meškania na viac ako tri hodiny,“ povedal podľa servera Politico spravodajca Európskej ľudovej strany Andrej Novakov.

image

Zavedenie ďalšieho kufra v cene by znamenalo zdraženie základnej letenky.

Pexels/Guilherme Rossi/

„Parlament je v otázke troch hodín veľmi jednotný,“ súhlasil tieňový spravodajca strany Obnovme Európu Jan-Christoph Oetjen. „Ak sa lehota zvýši na štyri hodiny, prídu o právo na odškodné dve tretiny pasažierov, čo je pre nás neprijateľné.“

Letecké spoločnosti žiadajú viac času

Posunutie hranice podporujú aj leteckí dopravcovia. Napríklad združenie Airlines for Europe (A4E), ktoré zastrešuje sedemnásť európskych aeroliniek vrátane Ryanairu či Smartwings, si nechalo vypracovať prieskum priamo medzi cestujúcimi.

Výsledky ukázali, že pre väčšinu cestujúcich je prioritou dostať sa do cieľovej destinácie čo najskôr. „Tri hodiny sú málo na to, aby sa podarilo zrealizovať nejaký záložný plán. Predĺženie tohto okna by leteckým spoločnostiam poskytlo dostatok času na prísun náhradných lietadiel a posádok v porovnaní s čakaním na zdĺhavé opravy,“ uvádza tlačová správa A4E.

S tým súhlasí aj výkonný riaditeľ KM Malta Airlines David Curmi. „Súčasné pravidlo trojhodinového meškania penalizuje letecké spoločnosti, ktoré robia všetko preto, aby sa vyhli zrušeniu letov. Pretože pre cestujúcich je lepší meškajúci let než žiadny let.“

image

Bude lietanie konečne šetrné k životnému prostrediu? NASA sa pustila do projektu, ktorý môže brutálne zmeniť cestovanie

Rada EÚ sa preto v júni uchýlila k nezvyčajnému legislatívnemu postupu, ktorý vynucuje uzavretie tohto rokovania do šiestich až ôsmich mesiacov. Parlament je však proti.

„Nepáči sa nám, že Rada mala možnosť vyjadriť sa k návrhu už v roku 2014 a po jedenástich rokoch zvolila postup, ktorý obmedzuje náš čas na vyjednávanie,“ ohradil sa Novakov.

Okrem meškania sa rieši aj batožina

Hranica pre finančné odškodnenie však nie je jediným bodom, na ktorom sa európske inštitúcie nezhodujú. Parlament totiž podporuje aj zavedenie osobnej aj príručnej batožiny, ktorá nepresiahne rozmery 100 centimetrov a váhu sedem kilogramov, v cene letenky. Rada chce naopak povoliť iba tašky s rozmermi 40 × 30 × 15 cm, teda podobnými, aké majú v súčasnosti nízkonákladové spoločnosti.

Z tohto návrhu však nie sú nadšení ani samotní cestujúci. Zavedenie ďalšieho kufra v cene by totiž znamenalo zdraženie základnej letenky. Podľa prieskumu YouGov navyše takmer polovica (47 %) pasažierov preferuje cestovať iba s jednou menšou taškou, ak to znamená lacnejšiu cestu.

image

Letecké spoločnosti žiadajú viac času.

Pexels/Jerry Wang/

A4E vo svojej tlačovej správe upozorňuje aj na kapacitné problémy. „Ak by si všetci cestujúci vzali na palubu príručný kufor, muselo by ich približne 100 zostať na letisku, pretože štandardné lietadlo má síce kapacitu 190 sedadiel, ale iba 90 miest v priehradkách nad hlavami.“

                                    Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. december 2025 06:43