Ak pravidelne lietaš na dovolenky, je dosť pravdepodobné, že si sa už stretol s meškaním. Pri leteckých spoločnostiach však nie je nič neobvyklé, keď ti lietadlo mešká aj niekoľko hodín.
Vedel si však, ak ti let kvôli konkrétnym špecifickým dôvodom mešká viac ako tri hodiny, máš nárok na finančné odškodné? V prvom rade ti nárok na odškodnenie vzniká v prípade, ak si bol o zrušení letu informovaný menej ako 14 dní pred plánovaným termínom odletu.
O finančnú kompenzáciu následne môžeš podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie žiadať, ak priletíš do cieľovej destinácie s meškaním väčším ako tri hodiny.
Mimoriadne okolnosti
Aj to len v takom prípade, ak meškanie lietadla spôsobili okolnosti, za ktoré priamo zodpovedá letecká spoločnosť. Akonáhle budeš meškať kvôli protestujúcim zamestnancom letiska, nestabilnej politickej situácii, nepriaznivým poveternostným podmienkam a bezpečnostným rizikám, na peniaze nárok nemáš.
Ak ti finančnú kompenzáciu letecká spoločnosť schváli, jej konkrétna výška závisí ešte od vzdialenosti, do cieľovej destinácie.
- 250 eur pri všetkých letoch s dĺžkou do 1 500 kilometrov.
- 400 eur pri všetkých letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 kilometrov a pri všetkých ostatných letoch s dĺžkou od 1 500 kilometrov do 3 500 kilometrov.
- 600 eur pri všetkých ostatných letoch.
Táto suma však ešte môže byť znížená o polovicu, a to v závislosti od ponúknutého náhradného dopravného spojenia. V prípade zrušenia letu, dopravca musí cestujúcemu poskytnúť presmerovanie a potrebnú starostlivosť.
„V prípade odopretia nástupu na palubu, zrušenia alebo významného oneskorenia letov, ak odlietate z letiska, ktoré sa nachádza na území EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom alebo odlietate z tretej krajiny s európskym dopravcom, máte právo na bezplatnú starostlivosť, ktorá zahŕňa: ubytovanie a občerstvenie, zabezpečenie prepravy náhradným letom alebo aj finančné odškodnenie, a to za presne definovaných podmienok,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Keď ti letecký dopravca neposkytol alebo odmietol poskytnúť starostlivosť a musel si si na vlastné náklady a v primeranej miere zabezpečiť občerstvenie, ubytovanie alebo transfer, odporúčame ti uschovať všetky tieto účty a bločky a následne požiadať o refundáciu uvedených nákladov u leteckého prepravcu. Je tiež potrebné, aby si si vyžiadal na letisku doklad o neposkytnutí starostlivosti.