Na palube lietadla sa nič nedeje náhodou. Aj to, čo vyzerá ako obyčajná zdvorilosť má v skutočnosti svoj význam. Pravdepodobne si sa nikdy nezamýšľal nad tým, prečo ťa pri nástupe do lietadla vítajú letušky. Rituál, ktorý sa zdá ako milé gesto je však pre personál veľmi dôležitý a môže zásadne ovplyvniť bezpečnosť letu, píše portál LadBible.
Bezpečnostné opatrenie
Dôvodom prečo nás letušky vítajú pri dverách je to, že si snažia vytipovať cestujúcich, ktorí by mohli v krízových situáciách pomôcť personálu. Podľa slov šéfky kabíny tureckej leteckej spoločnosti Duygu Eren Tosya letušky „analyzujú množstvo dôležitých faktorov, ktoré by mohli prispieť k zážitku počas letu.“
Pripravujú sa totiž na každú situáciu. „Identifikujú cestujúcich, ktorí môžu byť schopní pomôcť v prípade núdze, ako aj cestujúcich, ktorí môžu potrebovať pomoc v núdzovej situácii, ako je starší alebo zranený človek,“ vysvetlila. Okrem toho sa snažia identifikovať aj pasažierov, ktorí majú strach z lietania a môžu potrebovať povzbudenie.
Dôvodom je podľa nej to, že personál lietadla sa snaží „udržať každého jedného pasažiera v bezpečí od chvíle, keď nastúpi do lietadla, až kým nevystúpi.“ Zdvorilostný pozdrav je teda len zásterkou tohto bezpečnostného opatrenia. Pomáha však aj budovať vzťahy s klientmi.
Aké detaily si všímajú?
Takže, keď nastúpiš do lietadla, posádka si ťa detailne prehliadne. Viacero letušiek pritom prezradilo, čo si na cestujúcich všímajú najčastejšie.
„Ak vidím niekoho, kto je svalnatý, silný, silný, fyzicky zdatný, zapamätám si jeho tvár a v duchu si zaznamenám, kde sedí,“ hovorí Janice Bridger, letuška s 27-ročnými skúsenosťami. V prípade incidentu na palube by takýto pasažier mohol personálu pomôcť. „Pomoc by mohla zahŕňať podmanenie alebo obmedzenie neposlušného cestujúceho, dúfame, že sa to nikdy nestane, ale pre každý prípad sa na to pripravíme,“ dodala.
Letušky si na pasažieroch všímajú aj to, či nie sú chorí. Obzvlášť si dávajú pozor na opitých cestujúcich. „Tento typ ľudí častejšie spôsobuje problémy na palube,“ hovorí Nuralia Mazlan, ktorá pracuje pre spoločnosť Air Asia.
Letuška Kimberly Sullivan si zasa dáva pozor na pasažierov, ktorí cestujú prvýkrát. Neraz sa jej totiž stalo, že počas letu začali vyvádzať. Za roky praxe ich už dokáže spoznať podľa štýlu chôdze a typických gest. „Či ide o skúsených zákazníkov, môžeme zistiť podľa spôsobu, akým nastupujú do lietadla. Ak sa pridržiavajú sedadiel v uličke a kráčajú nesmelo, vieme, že sú to nováčikovia,“ opísala.