Éra lacných leteniek končíUnsplash/Ashim D‘Silva
StoryEditor

Rozlúč sa s lacnými letenkami. Letecké spoločnosti musia byť ekologické a zaplatíme to my všetci

Miroslav Kamody09.12.2022., 14:00h

Éra lacných leteniek jedného dňa končí. A keďže chcú letecké spoločnosti čo najskôr dosiahnuť nulové emisie, sme k nemu čoraz bližšie.

Lajkuj Brainee.sk na

Letecké spoločnosti sú dlhodobo kritizované za vytváranie masívnej uhlíkovej stopy, ktorá má zásadný vplyv na klimatické zmeny na Zemi. Často tomu nepomáha ani fakt, že spiatočné letenky do vzdialenej destinácie zoženieš pokojne aj za 20 eur.

Samozrejme, ľudia radi cestujú do Milána za sumu, ktorá sa ani nedá porovnať s lístkom na autobus z Bratislavy do Košíc, no touto cestou ničíme svoju planétu. A najväčší leteckí hráči s tým chcú skutočne niečo robiť, píše portál Gizmondo.

image

Je ti chladno? Toto sú najlepšie slnkom zaliate destinácie, ktoré sa oplatí navštíviť aj v zime

Odrazí sa to na cenách leteniek

Aktívne totiž pracujú na znížení svojej uhlíkovej stopy, no má to jeden háčik - zaplatíme to my. Willie Walsh, generálny riaditeľ Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA), vyzval tento týždeň na väčšiu produkciu udržateľného leteckého paliva.

Podľa agentúry Reuters tak chce urýchliť ekologický prechod tohto odvetvia. Na výročnom tlačovom brífingu ale Walsh uviedol aj to, že letecké spoločnosti zvýšia ceny leteniek, aby si udržali svoje zisky, keď prejdú na ekologickejšiu prevádzku.

„V budúcnosti, keď vidíme nárast nákladov na uhlík... musí to mať vplyv na ceny leteniek, keďže priemysel sa premení na čistú nulu. Letecké spoločnosti nedokážu absorbovať zvýšené náklady,“ povedal.

image

Éra lacných leteniek končí

Unsplash/Ankit Sharma

Nulové emisie do roku 2050

IATA stanovuje normy bezpečnosti a udržateľnosti pre letecký priemysel a zastupuje 300 leteckých spoločností po celom svete. V októbri sa približne 200 krajín zaviazalo znížiť emisie uhlíka vo svojich odvetviach letectva.

Prechod na udržateľné palivá pomôže odvetviu dosiahnuť svoj cieľ čistých nulových emisií do roku 2050, čo je uznesenie, ktoré IATA schválila ešte minulý rok.

Udržateľné palivá používané v lietadlách sa vyrábajú z biomasy, ako sú olejnaté semená a kukurica, a vytvárajú menej emisií uhlíka ako tradičné letecké palivá. Podľa amerického ministerstva energetiky by asi jedna miliarda ton biomasy mohla stačiť na výrobu 50 až 60 miliárd galónov nízkouhlíkových biopalív.

image

Kam letieť priamo z Bratislavy? Do týchto miest môžeš letieť za pár drobných a nemusíš cestovať na Schwechat

Niektoré spoločnosti už používajú na lety zmes bežného a udržateľného leteckého paliva, ale predpisy v súčasnosti obmedzujú používanie zmesi v pomere 50-50. Biopalivá sú však drahé, v súčasnosti stoja takmer štyrikrát toľko ako bežné letecké palivo.

Potrebné miliardy

Minulý mesiac napríklad British Airways, EasyJet a Virgin Atlantic lobovali u vlády Spojeného kráľovstva za miliardy libier z peňazí daňových poplatníkov na pokrytie nákladov na používanie ekologickejších palív, uviedla openDemocracy.

image

Éra lacných leteniek končí

Unsplash/Owen Lystrup

Dokumenty z ministerstva dopravy Spojeného kráľovstva ukázali, že letecké spoločnosti budú do roku 2030 potrebovať 2 miliardy libier (1,16 miliardy eur) ročne. Existuje však dôvod spochybňovať niektoré snahy o udržateľný prechod.

Lety, ktoré boli označené ako „uhlíkovo neutrálne“, v skutočnosti nie sú. Ďalším problémom sú aj súkromné lety bohatých ľudí, ktorí často absolvujú len niekoľkominútové lety. Jedna cesta v súkromnom lietadle pritom môže vytvoriť viac skleníkových plynov ako priemerný obyvateľ Spojených štátov za rok.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
14. jún 2024 02:30