💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Spoločnosť Columbia spúšťa súťaž, v ktorej vyznávači plochej Zeme musia priniesť fotku okraja sveta.
- CEO Tim Boyle ich vyzýva otvoreným listom zverejnenom v The New York Times.
- Ide o súčasť novej odvážnej kampane Engineered for Whatever od agentúry Adam&eveDDB.
Marketingový svet miluje odvahu, ale Columbia sa rozhodla posunúť to na úroveň, kde sa prelína humor, trolling a kultúrna vojna o tvar našej planéty. Jej nová kampaň Expedition Impossible cieli priamo na ľudí, ktorí veria, že Zem je plochá, a zároveň ich stavia pred výzvu, ktorej sa nedá odolať ani vysmiať, píše portál Marketing Dive.
V centre diania stojí otvorený list CEO Tima Boyla uverejnený v The New York Times. Boyle sa prihovára vyznávačom plochej Zeme tónom, ktorý je presne na hrane medzi ironickým rešpektom a marketingovou provokáciou. „Toto je odkaz pre vyznávačov plochej Zeme. Čítal som vaše manifesty, obdivoval vaše diagramy, sledoval som, ako hrdo stojíte na vašej, nuž, plochej zemi. Takže tu je dohoda: je načase predložiť dôkazy tam, kde máte ústa.“
A potom pridáva výzvu, ktorá tvorí srdce celej kampane: „Naše vybavenie je stavané tak, aby zvládlo čokoľvek. Preto vás pozývam urobiť niečo, čo v histórii nedokázal nikto: nájdite okraj Zeme.“
Ako funguje Expedition Impossible
Pravidlá sú jednoduché, aspoň teda na papieri. Účastníci musia nájsť skutočný koniec sveta. Nie metaforický útes, nie dramatickú skalu na lokálnej túre. Columbia explicitne uvádza, že musí ísť o doslovný pád do nekonečného prázdna. Áno, taký, aký si predstavujú niektorí vyznávači plochej Zeme.
Ako píše portál Daily Mail, Boyle, ktorého majetok sa odhaduje na 1,6 miliardy dolárov, povedal, že odmenou za ich objav, ktorý zmení svet, bude kontrola nad jeho rodinným podnikom v hodnote 3 miliárd dolárov, ktorý bol založený v roku 1938.
Takže nie len outdoorová výbava, ale aj kancelárske rastliny, figuríny a ďalšie absurdné rekvizity, ktoré Boyle v kampani hrdo ukazuje na sociálnych sieťach. Nechýbajú ani videá, kde mu firemný právnik musí opakovane pripomínať, ako vlastne funguje odovzdanie ceny, a zamestnanci, ktorí len neveriacky sledujú, čo všetko CEO balí do „pokladu“.
Trollovanie na Reddite aj v komentároch
Columbia nekončí pri veľkých mediálnych výstupoch. Pôjde priamo tam, kde sa diskusie o tvare Zeme živia najlepšie - na Reddit, do YouTube komentárov a ďalších internetových komunít plných konšpiračných teórií. Cieľ? Pichnúť do osieho hniezda, ale zároveň využiť virálny potenciál, ktorý z takejto provokácie prirodzene vzniká.
Zámer je jasný: ukázať „odvážnu, svojráznu energiu značky“, ako to Boyle komentuje. A zároveň oživiť pozornosť okolo značky v období, keď trh outdooru bojuje so štandardizovanými, uhladenými vizuálmi konkurentov.
Veľký rebranding
Expedition Impossible je súčasťou väčšieho rebrandu, ktorý Columbia spustila v auguste. Nová platforma Engineered for Whatever je postavená na drsnom, niekedy až prehnanom humore, ktorý má pripomenúť odolnosť ich produktov.
Agentúra Adam&eveDDB, globálny partner značky, upriamila pozornosť na to, že väčšina outdoorového marketingu je až príliš čistučká, idylická a sterilná. Columbia chce ísť opačnou cestou - menej dokonalých scenérií, viac nadsázky, viac energie a viac tém, ktoré dokážu rozpútať debatu.
Značky vs. konšpirácie
Kampaň zároveň ukazuje, ako hlboko prenikli konšpirácie do mainstreamovej kultúry. Napriek tomu, že vedecké a fotografické dôkazy o guľatosti Zeme sú dostupné celé stáročia, komunity vyznávačov plochej Zeme na sociálnych sieťach prežívajú svoj moderný renesančný boom, často podporený influencermi a celebritami.
Columbia tento fenomén neberie vážne, ale berie ho ako príležitosť. Výhodu „ošetruje“ humorom a sebairóniou, no zároveň riskuje, že si do komentárov pritiahne najhlasnejších členov podivných komunít. V kontexte dnešného internetu však zrejme platí, že kto neprovokuje, neexistuje.
Expedition Impossible spája odvážny koncept, štipku trollingu a sebavedomie značky, ktorá sa po rokoch rozhodla vystúpiť z tieňa konzervatívneho outdoor marketingu. A pokiaľ niekto ten legendárny okraj sveta predsa len objaví, Columbia bude prvá, ktorá o tom bude vedieť.