Diskusie o tom, aký je najhorší spôsob smrti sa viedli a niekedy aj stále vedú. Utopenie či pochovanie zaživa neznejú vôbec lákavo a pravdepodobne by to nechcel zažiť nikto z nás. Ale počul si už o takzvanom lámacom kolese, ktoré bolo známe aj ako Katarínske koleso či popravné koleso? Patrí medzi najhoršie metódy mučenia, aké sa kedy používali, píše sa na portáli LadBible.
Ako forma trestu vinných
V Európe sa táto metóda používala od staroveku až po stredovek ako istá forma trestu pre osoby, ktoré uznali vinnými zo závažných trestných činov, ako napríklad vražda či znásilnenie. Odsúdených priviazali na koleso, ktoré bolo zvyčajne presne také, aké sa používalo na drevených vozoch, ale so železnou obručou a obohatené aj perličkou navyše – rozširujúcou sa čepeľou.
Koleso sa následne púšťalo na osobu znovu a znovu, od holení smerom nahor. Cieľom bolo spôsobiť čo najväčšie zmrzačenie, ale samozrejme bez toho, aby spôsobilo smrť. Ak ale náhodou predsa len niekto zomrel, telo sa zaplietlo do ďalšieho dreveného kolesa so špicami, ktoré sa následne postavilo podobne ako kríž pri ukrižovaní. No a ako čerešnička na torte sa pod kolesom zapálil oheň.
Našťastie sa táto hrôzostrašná metóda začala postupne vytrácať. Posledné použitie kolesa sa datuje do roku 1788 vo Francúzsku, ale v iných častiach Európy a Južnej Ameriky pokračovalo až do 19. storočia.
Objavili kostru
Archeológovia pred niekoľkými rokmi objavili kostru, ktorá patrila stredovekému mužovi. Ten mal zomrieť práve týmto desivým spôsobom. Tím o svojich zisteniach diskutoval v časopise Journal of Archaelogical Science v roku 2019. Vysvetlil, že podľa ich názoru muž zomrel vo veku 17 až 20 rokov niekedy v 13. storočí.
Muž bol pochovaný neďaleko katedrály v Miláne. Na jeho rukách a nohách boli symetricky rozmiestnené stopy po zraneniach. Archeológovia na základe nich uviedli, že bol mučený pomocou lámacieho kolesa. Síce sa používalo pre osoby, ktoré spáchali nejaký zločin, v severnom Taliansku sa koleso používalo na mučenie, ktoré bolo častejšie určené pre ľudí podozrivých z rozširovania moru.
„Vtedajší ľudia mohli obeť kolesa považovať za odlišnú a táto diskriminácia mohla byť príčinou jeho konečného odsúdenia, keďže ho ako čudáka mohol obetovať rozzúrený dav ako šíriteľa moru,“ uviedli. Forenzná analýza kostry navyše odhalila aj nezvyčajné lineárne zlomeniny na lebečnej spodine mužovej lebky. Výskumníci predpokladajú, že išlo o dôsledok úrazu, ktorý spôsobila ostrá sila z ťažkej zbrane.