HMS ThetisOn This Day Rn/Twitter
StoryEditor

Titan bola len atrapou ponorky. SEDEM brutálnych nehôd, v ktorých hrali ponorky hlavnú úlohu

Radek PanchartekiDnes.cz27.06.2023., 11:30h

V súvislosti so stratou ponorky Titan pri vraku Titanic si pripomeňme doposiaľ najväčšie ponorkové katastrofy. Čitateľ si aspoň môže urobiť hrubú predstavu o tom, ako vyspelé technické výtvory, v porovnaní s atrapou ponorky Titan, postihli dodnes nevysvetlené nehody.

Lajkuj Brainee.sk na

USS Thresher – prvá atómová

Americká ponorka s jaderným pohonom USS Thresher bola prvá jednotka novej triedy. Kýl ponorky bol založený 28. mája 1958 a predaná do služby bola 3. augusta 1961. Ponorka mala na hladine výtlak 3 210 ton a pod hladinou 2 420 ton. Jej úlohou bolo prenasledovať sovietské ponorky. 

USS Thresher bol vrcholom techniky svojej doby. S rýchlosťou 61 kilometrov za hodinu bola najrýchlejšou a najtichšou ponorkou amerického námorníctva. 

Prvá nehoda postihla ponorku 18. októbra 1961, kedy na základne San Juan vysadil najskôr reaktor, následne aj záložný dieselgenerátor a ponorka musela fungovať v núdzovom režime len na batérie. Teplota v ponorke dosahovala 60 stupňov. Oprava generátoru sa pretiahla a zostávajúca kapacita batérií nestačila na opätovné spustenie reaktora. Nakoniec si posádka pomohla improvizovanými „štartovacími káblami“, vypožičanými z inej lode. Cez generátor ponorky USS Cavalla, ktorá ju sprevádzala, sa podarilo reaktor uviesť do chodu. 

image

USS Thresher

Marcus Gordon Anthony/Twitter

Pri druhej nehode narazil do trupu ponorky pri móle v Port Canaveral remorkér a poškodil obšívku. Oprava trvala deväť mesiacov, do 8. augusta 1963. Nasledujúci deň sa posádka stretla so záchrannou loďou Skylark a mala vykonať testy ponoru. Najskôr sa skúšala polovica maximálnej hĺbky. O deň neskôr sa mal testovať zostup do maximálnej hĺbky s prírastkom po 30 metrov a následnou kontrolou všetkých systémov. Pred dosiahnutím najväčšej hĺbky zachytila posádka Skylarku hlásenie o menších problémoch. Potom sa ponorka odmlčala. 

Posádke Skylarku došlo, že sa USS Thresher potopila aj s celou posádkou 16 dôstojníkov, 96 námorníkov a 17 pracovníkov doku. Ako pravdepodobná príčina potopenia sa uvádza spájkovanie niektorých spojov slanovodného okruhu miesto zvárania, čo viedlo k priesaku, skratu elektrických okruhov a núdzovému odstaveniu reaktora. Núdzovému vynoreniu zabránila námraza vnútri vzduchového potrubia, takže nebolo možné vyprázdniť balastné nádrže. Vrak ponorky leží v hĺbke 2 560 metrov. 

Strata najmodernejšej ponorky bola pre US Navy „studenou sprchou“. Výsledkom bol rozsiahly systém prísnych opatrení, zavedený ešte v tom istom roku. Celá trieda ponoriek bola premenovaná podľa nasledujúcej ponorky na Permit. Pretože išlo o nebojovú stratu, nie je ponorka USS Thresher vyradená zo stavu US Navy, ale posádka je na „večnej hliadke“. 

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 23:56