Nájsť dnes kvalitný filmový či televízny projekt môže byť doslova umenie. Každá streamovacia platforma na nás chrlí množstvo obsahu, no len pár vyvolených skutočne stojí za to. Ešte horšie to vyzerá v kinách, keďže filmové štúdiá sa ešte stále spamätávajú z pandémie koronavírusu.
To však neplatí o nezávislom štúdiu A24, ktoré nám posledné roky pravidelne sype množstvo kvalitných, originálnych a progresívnych filmov. Tie nielen zbierajú množstvo ocenení, ale aj slová chvály od kritikov a bežných fanúšikov. Ako sa štúdio, ktoré pred desiatimi rokmi ešte ani neexistovalo, dostalo sa vrchol Hollywoodu a aké pecky nám už stihlo ponúknuť?
Začínali skromne
A24 založili v roku 2012 Daniel Katz, David Fenkel a John Hodges. Všetci pred vznikom štúdia pracovali vo filmovom priemysle a produkcii, no niečo im chýbalo. Preto založili A24 Films, ktorá sa špecializovala na distribúciu. Začínali pomerne skromne filmom A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III od Romana Coppolu, syna slávneho režiséra Krstného otca.
Ich spoločnosť začala pomaly stúpať po tom, čo sa im podarilo získať americké práva na snímky Ex Machina či Room, a celosvetové práva na horor The Witch s Anyou Taylor-Joy. A24 Films uzavrelo koncom roka 2013 zmluvy s DirecTV Cinema a Amazon Prime a od roku 2016 si skrátilo názov len na A24.
Spoločnosť rástla, hity pribúdali a vznikla aj televízia divízia, ktorá vyprodukovala The Carmichael Show, At Home with Amy Sedaris, Ramy, Mr. Corman či oceňovanú Euphoriu so Zendayou v hlavnej úlohe.
Ceny zbiera ako na bežiacom páse
A24 distribuuje a produkuje okolo 18 až 20 filmov ročne. Jeho najlepšie zarábajúcim filmom je Všetko všade, naraz (Everything Everywhere All at Once), ktorý do dnešných dní zarobil už takmer 100 miliónov dolárov. Dnes filmy spoločnosti nenájdeš len v kinosálach, ale aj v streamovacích platformách, kde sa objavil napríklad aj Uncit Gems s Adamom Sandlerom.
Od roku 2019 získali filmy spoločnosti celkovo 25 nominácií na Oscara. V roku 2016 získali ceny Akadémie za najlepšiu herečku Brie Larson (Room), Najlepší dokumentárny film (Amy) a Najlepšie vizuálne efekty (Ex Machina). V roku 2017 Moonlight získal Oscara za najlepší film, najlepší adaptovaný scenár a herca vo vedľajšej úlohe (Mahershala Ali).
V roku 2021 získala cenu za najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe Yuh-jung Youn (Minari) a stala sa prvou kórejskou herečkou, ktorá získala Oscara. A ktoré filmy od A24 ti odporúčame vidieť?
Lady Bird (2017)
Christine má osemnásť a žije s pocitom, že ešte nič nezažila. Že umiera zaživa. Že sa dusí, v škole aj doma pod dohľadom matky, ktorá vie všetko najlepšie. Ako väčšina jej rovesníkov sa rozhodne svoj život radikálne zmeniť. Nepripúšťa si, že by to mohlo bolieť. Komédia Lady Bird herečky a debutujúcej režisérky Grety Gerwig je neobyčajný film o obyčajnom dospievaní.
The Florida Project (2017)
Film, ktorý sa odohráva počas jedného leta, sleduje predčasne vyspelú šesťročnú Moonee, ktorá sa snaží páchať neplechu za neplechou. Dobrodružstvo so svojimi neposlušnými kamarátmi a spája sa so svojou rebelskou, ale starostlivou matkou, a to všetko počas toho, ako žije v tieni sveta Walta Disneyho. Nad týmto projektom budeš ešte poriadne dlho premýšľať.
Everything Everywhere All at Once (2022)
Ženu v strednom veku nudí jej manžel, začína neznášať otca a veľmi si nerozumie s dcérou, ktorá začína neznášať ju. Jej práčovňa smeruje ku krachu a úradníčka jej k tomu hodila na krk daňové priznanie. Práve sedí na daňovom, keď sa naraz objaví ho manžel z inej dimenzie a ukáže jej, že má stovky ďalších paralelných životov a nie každý z nich je taký naprd.
Amy (2015)
Dokument rekapituluje život aj kariéru predčasne zosnulej britskej speváčky Amy Winehouse prostredníctvom unikátnych obrazových materiálov a audiozáznamov spomienok jej rodičov, priateľov a kolegov z brandže. Hoci sa nevyhýba chúlostivým momentom v jej živote, neznižuje sa k bulvárnej senzáciechtivosti.
Room (2015)
Pre päťročného Jacka je izba celým svetom. Je to miesto, kde sa narodil, vyrastá a kde žije v bezpečí so svojou mamou Joy. Spolu si čítajú, učia sa, hrajú sa. Všetko, čo je mimo izby, je fiktívne, len izba je skutočná.
V noci ho mama vždy ukladá do bezpečia šatníka, v ktorom má zaspať skôr, ako príde Starý Nick. Izba je pre Jacka domovom, ale pre jeho mamu väzením, v ktorom ich Starý Nick drží už viac ako sedem rokov.
Ex Machina (2014)
Mladý programátor Caleb (Domhnall Gleeson) vyhrá v súťaži týždenný pobyt v súkromnej horskej rezidencii svojho šéfa. Neskôr sa ale dozvie, že je vybraný do experimentu, kde bude spolupracovať s prvou umelou inteligenciou na svete, ktorú predstavuje robotické dievča (Alicia Vikander).
Locke (2013)
Ivan je vzorný otec a úspešný podnikateľ. V najdôležitejšom okamihu kariéry zdvihne telefón a rozhovor, ktorý nasleduje, odštartuje sériu udalostí, ktoré pomaly vnesú svetlo do jeho predchádzajúcich tajomstiev. Jeho kariéra, rodina i duša sa zmieta v kríze. Vyjde najavo, ako môže jediné chybné rozhodnutie viesť k úplnému zrúteniu starostlivo vybudovaného života.
The Lighthouse (2019)
Spolužitie vetrom i rokmi ošľahaného a prepitého námorníka a jeho nového asistenta sa začne prepadať do šialenstva a paranoje, zatiaľ čo mladík postupne odkrýva okolnosti záhadného osudu svojho predchodcu. Strhujúca kompozícia čiernobielej kamery v kombinácii s precíznou zvukovou réžiou utvárajú uhrančivú atmosféru, do ktorej sa spolu s postavami prepadneš aj ty.
Midsommar (2019)
Vzťah Dani a Christiana sa rúca. Možno to ale spraví výlet do Škandinávie s partiou kamarátov. V dedinke odstrihnutej od okolitého sveta sa tu raz za 90 rokov, na letný slnovrat, koná špeciálna slávnosť. Všetko sa ale zvrtne, keď ich dedinčania prizvú k rituálom, pri ktorých sa raj na zemi mení v peklo. Horor ukazuje, že za bieleho dňa sa môžu odohrávať tie najtemnejšie veci.
Swiss Army Man (2016)
Hank (Paul Dano), muž vysadený na ostrove, nájde na pláži ležiace mužské telo (Daniel Radcliffe). Rozhodne sa použiť ho ako „pomôcku” pri plavbe na pevninu. Keď sa ale ukáže, že dotyčný muž nie je úplne mŕtvy, Hank mu pomôže a spriatelí sa s ním. Prostredníctvom neho sa tak opäť zoznamuje so svetom, ktorý na neho čaká.