
Dodávky francúzskeho šampanského v minulom roku klesli o 9,2 percenta na 271,4 milióna fliaš. Hospodárska a politická neistota zasiahla záujem spotrebiteľov o šumivé víno na dôležitých trhoch, ako je Francúzsko a Spojené štáty. Oznámilo to podľa agentúry Reuters združenie výrobcov Comité Champagne.
Nie je čas oslavovať
V samotnom Francúzsku sa predaj znížil o 7,2 percenta na 118,2 milióna fliaš. Vývoz šampanského potom klesol o 10,8 percenta na 153,2 milióna fliaš. Na celkovom predaji tak mal vývoz podiel 56,4 percenta.
„Šampanské je skutočným barometrom spotrebiteľských nálad,” uviedol viceprezident združenia Maxime Toubart. „Vzhľadom na infláciu, konflikty po celom svete, ekonomickú neistotu a politické vyčkávanie na niektorých z najväčších trhov so šampanským, ako Francúzsko alebo USA, nie je čas na oslavy.”
Šampanské sa môže pestovať len v určitých oblastiach Francúzska. Približne 34-tisíc hektárov viníc sa nachádza v Champagne, severovýchodne od Paríža. Spracovanie hrozna je prísne regulované, napríklad sa môže zbierať len ručne.
Zlá sezóna
V júli združenie uviedlo, že na úrodu v roku 2024 bude mať negatívny vplyv zlé počasie na začiatku roka, vrátane mrazov a vlhka, ktoré zvýšilo napadnutie viníc plesňami.
Na rozdiel od produkcie iných vín sa väčšina šampanského vyrába ako „non-vintage”, čo znamená, že obsahuje zmes vín z niekoľkých rôznych ročníkov. Zásoby sa dopĺňajú v dobrých rokoch, čo pomáha vinárom v rokoch, keď je úroda slabšia.