Nová štúdia odhalila príjmy najväčších sociálnych médií.Brainee/Canva/
StoryEditor

Odhalili príjmy najväčších sociálnych sietí. Facebook či TikTok len na deťoch ročne zarábajú miliardy

Michal Čiernik29.12.2023., 08:00h

Giganti ako Facebook či TikTok zarobili na používateľoch mladších ako 18 rokov približne desať miliárd ročne. Podľa odborníkov, vzhľadom na vysoké zisky, sa ochrana maloletých na internete nezlepší.

Lajkuj Brainee.sk na

Výskumníci sa bližšie pozreli na príjmy z reklám šiestich najväčších gigantov medzi sociálnymi médiami. Vo svojej štúdii zistili, že približne 20 percent (1,8 miliardy eur) príjmov z Facebooku, Instagramu, Snapchatu, X a YouTube pochádzalo od detí do 12 rokov.

image

Najhorší rodičia na svete? Klamali, že ich dcéra má rakovinu, len aby mohli natočiť video a zbierať lajky

Ďalších približne osem miliárd pochádzalo od používateľov vo veku 13 až 17 rokov. Štúdia publikovaná v PloS One tvrdila, že poskytuje prvý odhad toho, koľko peňazí táto hŕstka spoločností zarába na mladých používateľov internetu. 

Tajné čísla

Keďže tieto obrovské vplyvné spoločnosti nemusia sprístupňovať svoje údaje verejnosti, museli autori štúdie zhromaždiť svoje odhady z iných zdrojov informácií.

Výsledky verejného prieskumu a prieskumu trhu poskytli údaje o mladých používateľov sociálnych médií v roku 2022 vrátane toho, koľko času strávili na jednotlivých stránkach za deň. Výskumníci použili tieto údaje na odhadnutie toho, ako všetky deti v Spojených štátoch používali spomínané platformy sociálnych médií.

image

Vedci odhadli, že 30 až 40 percent príjmov z reklám Snapchatu, TikToku a YouTubu pochádza od detí vo veku 17 rokov a mladších.

Brainee/Canva/

Podľa prieskumu trhu potom autori štúdie odhadli, koľko peňazí zarobila každá spoločnosť sociálnych médií z reklamy v danom roku.

Najviac zarába Instagram

Vedci odhadli, že 30 až 40 percent príjmov z reklám Snapchatu, TikToku a YouTubu pochádza od detí vo veku 17 rokov a mladších. Na vrchole rebríčka je však Instagram. Od mladých ľudí do 18 rokov táto platforma zarobila viac ako štyri miliardy eur, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s TikTokom alebo YouTube.

image

Deti do 12 rokov zase dali najviac zarobiť YouTubu, takmer 900 miliónov.

Plos One/

Deti do 12 rokov zase dali najviac zarobiť YouTube, takmer 900 miliónov. Instagram zarobil na najmladších užívateľoch internetu o 100 miliónov menej.

Veľké technologické spoločnosti tvrdo odolávali vládnym nariadeniam a tieto výsledky „podčiarkujú finančnú motiváciu platforiem postaviť sa proti snahám vlády o ochranu mládeže,“ napísali autori štúdie.

Napriek tomu, že technickí manažéri trvajú na tom, že tieto spoločnosti sa môžu samoregulovať a „robiť správnu vec pre svojich používateľov “, obrovské zisky od mladých používateľov naznačujú, že k tomu nemajú dôvod.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
27. apríl 2024 08:20