Pravdou je, že prasklinu na čelnom skle riešia vodiči najčastejšie na jar, kedy sa na cestách nachádza veľké množstvo posypových kamienkov. Tie môžu odletieť spod kolies pred vami idúceho cudzieho vozidla, čím dochádza k poistnej udalosti, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenie a to podľa výšky vašej spoluúčasti. Dokonca bez ohľadu na to, či vinníka viete zdokumentovať alebo nie. Ak výška škody nepresiahne hodnotu štyritisíc eur, nemusíte privolať ani políciu. „Pri využívaní vozidiel na operatívny lízing vodičov inštruujeme, aby zavolali políciu vždy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako štyritisíc eur. Prípadne aj vtedy, ak ju nevedia odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný,“ podotýka Kundlák. V prípade prasknutia čelného skla je však často ťažké zistiť vinníka, najmä počas jazdy v plnej rýchlosti. Aj preto sa na zmiernenie škôd využíva havarijné poistenie. Na rozbitie skiel sa napríklad štandardne vzťahuje havarijné poistenie, no znášate spoluúčasť. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie.HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Prasknuté čelné sklo? Výmenu neradno odkladať, vodičovi môžu zobrať papiere

Radoslav Petrík08.03.2021., 14:55h
Ak opravu či výmenu poškodeného čelného skla na vozidle neriešite, zarábate si na nemalé problémy.
Lajkuj Brainee.sk na

Zimná motoristická sezóna so sebou nesie mnohé úskalia, ktoré vám môžu spraviť vrásky na tvári. Nielen že je vozidlo vystavené náročným poveternostným vplyvom a vodič musí zvládať jazdu v zhoršených jazdných podmienkach, v zimných mesiacoch hrozí aj poškodenie auta.

Voči zamrznutým alebo zasneženým úsekom ciest sa snažia cestári bojovať množstvom posypovej soli a drobných kamienkov, ktoré dokážu pomôcť, no zároveň i poriadne uškodiť. Posypová soľ sa totiž dokáže poriadne "zahryznúť" do karosérie vášho auta a to najmä vtedy, ak je niektoré časť vozidla poškodená. Stačí odlúpenie laku na kapote či blatníku od kamienka a hneď má korózia skvelý základ na svoj vznik a šírenie.

Druhou hrozbou je, keď kamienok zasiahne čelné okno vozidla. Je to pomerne častý problém, no jeho riešenie s poisťovňou býva pomerne náročné a zdĺhavé (odporúčame pripoistenie). Ak však čelné okno nie je kompletne puknuté, mnohí výmenu absolútne neriešia. A to môže byť štartovacia méta niekoľkých ďalších problémov.

TopSpeed

Ako postupovať na ceste?

Ak sa vám podarilo zastihnúť a zastaviť vinníka, z pod ktorého auta vám kamienok do čelného skla odletel, spíšte spolu hlásenie o nehode a ako vinníka uveďte vodič toho vozidla. Následne je potrebné, aby práve on škodu nahlásil do svojej poisťovne. Chybu nespravíte, ak vozidlá (aspoň pre svoju istotu) dôkladne zdokumentujete.

V prípade, že vinníka nie je možné určiť, náklady na opravu poškodenia čelného skla budete musieť znášať z vlastného vrecka. Náhradu škody si je možné uplatniť z havarijného poistenia alebo pripoistenia iba čelné sklo (najmä v prípade drahších kusov so snímačmi odporúčame aspoň jednu z možností).

Hrozia tvrdé sankcie

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že poškodenie čelného skla vo väčšej miere (veľkosť nad 20 milimetrov v stieranej ploche) môže znamenať klasifikovanie vozidla ako nespôsobilého na jazdu po pozemných komunikáciách.

Pri kontrole policajnou hliadkou pritom nezáleží, či je poškodenie pred vodičom alebo spolujazdcom. Ako pomôcka v zhodnotení situácie vám môže pomôcť 10 centová minca, ktorej priemer je necelých 20 milimetrov. Ak je poškodenie väčšie, auto odstavte.

​Pri policajnej kontrole vám následne môže hliadka udeliť pokutu v hodnote desiatok eur a dokonca zadržať technický preukaz, ktorý dostanete späť až po odstránení poškodenia. Ak aj napriek tomu budete s vozidlom naďalej jazdiť, prísť môžete aj o tabuľky s evidenčných číslom vozidla.

Stav sa môže zhoršiť

Praskliny na čelnom okne od odstrelených kamienkov môžu byť rôzne. Od miniatúrnych bodiek až po prasklinu cez celú šírku alebo výšku skla. Ani v jednom prípade však nie je dobré stav čelného skla podceňovať a riešeniu problému sa zdĺhavo vyhýbať.

Ak aj prasklina či "bublina" po dopade kamienka nie je veľká, časom, vplyvom počasia (mráz, teplo,...) alebo jazdy môže rásť a výrazne predražiť celú opravu. Malé "tukance" sa totiž dajú opraviť na počkanie a nie je nutná kompletná výmena čelného skla v štýle kus za kus.

Pre opravu bez nutnosti výmena celého skla platia isté zásady a ako hraničná miera slúži dvojeurová minca. Ak veľkosť jamky prekročí túto veľkosť, oprava len konkrétneho miesta zrejme nebude možná. Rovnako nesmie byť poškodenie na okraji skla a nemôžu sa od neho rozširovať ďalšie praskliny.

compare

Nie je to bezpečné

Na aute sú dôležité a ešte dôležitejšie časti, no a čelné sklo patrí k tej druhej z menovaných kategórií. Je to jediná vec, ktorá stojí medzi vami a "svetom okolo" aj pri jazde vysokými diaľničnými rýchlosťami.

Nehovoriac o tom, že práve čelné sklo má podporiť celkovú bezpečnosť posádky pri nehode a taktiež rám vozidla pri prevrátení auta na strechu. Ak je sklo poškodené, svoju funkciu môže vypovedať v tej najmenej vhodnej chvíli a ohroziť tak vás, posádku i ostatných účastníkov cestnej premávky.

Miniatúrna bodka nemusí váš výhľad von z auta na premávku okolo nijak ovplyvniť. Ak však ide o výraznejšie poškodenie v zornom poli, môže to pútať vašu pozornosť a taktiež pri jazde znížiť schopnosť vidieť prekážky na ceste alebo v jej širšom okolí. Výmenu teda nepodceňujte a neodkladajte.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
19. máj 2024 03:53