Odborníci zbierali údaje v máji a júni od viac ako 6 000 žiakov vo všetkých regiónoch. Podľa inštitútu ide o jedinečný projekt v strednej a východnej Európe. Jeho výsledky sú alarmujúce a vyžadujú si množstvo opatrení, najmä na úrovni prevencie, uviedol v utorok v tlačovej správe hovorca NUDZ Jan Červenka, píše Idnes.cz.
„U 30 % opýtaných sa prejavili príznaky, ktoré poukazujú na stredne závažnú až závažnú úzkosť. Takmer každý tretí žiak deviateho ročníka by z týchto dôvodov využil možnosť vyhľadať odbornú pomoc. 4 z 10 opýtaných žiakov navyše uvádzajú príznaky stredne ťažkej až ťažkej depresie. Ak to prepočítame na priemernú triedu s 20 žiakmi, v priemere 6 žiakov vykazuje známky úzkosti a 8 žiakov známky stredne ťažkej až ťažkej depresie, zatiaľ čo ďalších 5 žiakov vykazuje známky miernej depresie,“ hovorí Matej Kučera z NUDZ.
Podľa odborníkov väčšina duševných ochorení vzniká v detstve a dospievaní, čo sú obdobia zvýšeného rizika a dôležité obdobie na systematickú, cielenú a včasnú intervenciu. „Pri chronickom nedostatku detských psychológov a psychiatrov, ktorý sa ani pri najlepšej vôli a vysokých investíciách nedá vyriešiť v priebehu niekoľkých rokov, sa musíme zamerať na preventívnu zložku systému starostlivosti o duševné zdravie,“ povedal Petr Winkler, riaditeľ NUDZ.
Platforma na monitorovanie duševného zdravia
S výsledkami prieskumu budú teraz oboznámené nielen zainteresované strany, ale aj Platforma pre monitorovanie duševného zdravia. Tá bude združovať zástupcov projektov, ktorí zbierajú a analyzujú údaje o duševnom zdraví. Tím NUDZ pripravuje aj vedecké publikácie, ktoré majú osloviť širokú akademickú obec v Českej republike a v zahraničí.
Spolu s tými, ktorí sa zaoberajú duševným zdravím detí, plánuje inštitút zorganizovať aj sériu stretnutí, na ktorých predstaví možné riešenia situácie.
„Medzi ne patrí ďalšie monitorovanie situácie či podpora prevencie duševných ochorení žiakov. NUDZ už v tejto oblasti realizoval niekoľko projektov: vytvoril napríklad program Všetci piati spolu zameraný na zvyšovanie mentálnej gramotnosti žiakov, pripravuje program pre rodičov detí, ktoré zápasia s úzkosťou, alebo spolupracuje na ďalších projektoch s UNICEF a Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO),“ uviedol Matej Kučera, koordinátor monitoringu a analytik NUDZ.
Údaje zo zahraničia podľa neho ukazujú, že tieto opatrenia sa z dlhodobého hľadiska ukázali ako prospešné a nákladovo efektívne. Dôvodom je podľa neho okrem iného aj skutočnosť, že 50 percent duševných ochorení sa prejaví do 14. roku života.
Viac informácií o výskume duševného zdravia detí a dospievajúcich a pozvánku na záverečnú konferenciu nájdete na www.dzda.cz. Význam podpory duševného zdravia detí a mládeže si uvedomuje aj ministerstvo školstva.
„Už v Stratégii 2030+ a ďalších strategických dokumentoch ministerstva sme položili základy intenzívnej podpory duševného zdravia prostredníctvom rôznych aktivít a intervencií, ako je rozvoj školských poradenských centier, dôraz na preventívne aktivity v školách a podpora nešpecifickej primárnej prevencie či celkový holistický prístup k podpore bezpečného, zdravého a podporného prostredia v školách a školských zariadeniach,“ dodal Ondřej Andrys, štátny tajomník ministerstva školstva.
Portál Idnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, pod ktoré spadá aj Brainee.sk.