Všetci sa ponáhľame. To je motto našej doby. Do parku, na výlet, do obchodu, do práce, na dovolenku oddychovať - dokonca aj počas dovolenky sa ponáhľame, aby sme stihli všetky oddychové aktivity a naplno si oddýchli. Nemôžeme si predsa dovoliť strácať čas drahocenných, firmou preplatených chvíľ na odpočinok.
A teraz zrazu pred tebou stojí niekto, kto je naopak spomalený a času má dosť. Pokecá si pokladníkom/čkou, okomentuje svoje nákupy a praje mu veľa dobrého do nasledujúceho dňa aj roka. Kto by nedostal nervy? Bojíme sa predsa o svoje konzervované trvanlivé potraviny v košíku a pritom ešte myslíme na bus, ktorý musíme stihnúť...
Aristoteles v tom má jasno
Táto kultúra (ne)času však nie je všade. V roku 2019 otvoril reťazec supermarketov Jumbo v Holandsku svoju prvú Kletskassu alebo aj „pokladňu na pokec“. V podstate je to pomalý pokladničný pruh - pre nás asi hotová nočná mora. Podľa My Modern Met bolo zámerom ponúknuť zákazníkom, ktorí sa až tak neponáhľajú, pomalší pruh, kde sa - na rozdiel od ostatných - konverzácia očakáva. Skutočná a nefalšovaná ľudská interakcia v obchode.
Som z dediny. U nás je niečo takéto bežné a samozrejmé. Obchod je niečo ako kostol, svätostánok klebiet, kde sa práveže očakáva, že s pokladníkmi a ľuďmi naokolo prehodíš nejaké to slovko. Máme tam takú typickú frázu, začneš otázkou: „Na nákupoch?“ a druhý ti musí odpovedať: „Na nákupoch, na nákupoch.“ Čo z toho máš? Príjemný pocit a utvrdenie, že sme ľudský druh a vzájomnosť nám nie je cudzia.
A nemyslia si to len dedinčania. Už starogrécky filozof Aristoteles sa svojho času nechal počuť, že „Človek je svojou povahou spoločenský tvor.“ Je vysoká pravdepodobnosť, že tento výrok padol práve počas nakupovania na niektorom zo starovekých trhov, keď letel akciový týždeň.
Boj proti osamelosti
Vráťme sa ale do Holandska. Myšlienka vychádza z kampane holandskej vlády One Against Loneliness, zameranú na boj proti osamelosti. V krajine žije 1,3 milióna dospelých vo veku nad 75 rokov a 33 percent z nich sa v prieskume vyjadrilo, že sa cítia aspoň mierne osamelí, uvádza Statistics Netherlands.
Vláda je teda názoru, že ak by sa ľuďom počas nakupovania ponúkla možnosť tento proces spomaliť a prehodiť pár príjemných slov s inou osobou, mohlo by to ovplyvniť pocit osamelosti a izolácie. A podľa predbežných výsledkov to funguje.
Jumbo má na svoju Kletskassu veľmi pozitívnu spätnú väzbu. V septembri 2021 sa zaviazalo, že ich nainštaluje do 200 svojich pobočiek s tým, že sa zameria najmä na oblasti, kde pocitom osamelosti trpí najviac ľudí.