Reprofoto Youtube/HISTORY

Šokujúce zistenie. Pôvod múmií, ktoré boli pochované v lodných rakvách v čínskej púšti, prekvapil aj vedcov

pc02.11.2021., 09:00h
4000 rokov staré múmie neboli návštevníkmi zo Západu, ako sa pôvodne teoretizovalo.

Úžasne zachované múmie, ktoré boli objavené v púšti Taklamakan na ďalekom západe Číny pred desiatkami rokov, neboli cestujúcimi zo Západu, ako vedci teoretizovali. Boli súčasťou domorodej skupiny, ktorá pochádzala zo starovekej ázijskej populácie z doby ľadovej, informoval portál Daily Mail.

Múmie pochované v lodných rakvách

V 90. rokoch minulého storočia bolo odkrytých približne 300 múmií z rokov 2000 pred Kristom až 200 nášho letopočtu. Objavili ich v hrobkách v Tarimskej panve v autonómnej oblasti Sin-ťiang na západe Číny.

Črty tváre či farba vlasov múmií boli vďaka suchej atmosfére a mrazivým zimám jasne viditeľné. Takzvané západné črty spolu s nezvyčajným oblečením múmií viedli mnohých odborníkov k presvedčeniu, že išlo o migrantov z oblasti Čierneho mora. Túto teóriu dokonca podporil aj fakt, že múmie boli pochované v lodných rakvách uprostred pustej púšte.

Prekvapivé zistenie

Medzinárodný tím výskumníkov sa však rozhodol získať jasnejšiu predstavu o ich pôvode. Analyzoval genomické údaje 13 najstarších múmií a porovnal ich so vzorkami DNA piatich jedincov, ktorí žili v Džungarskej kotline približne pred 5000 rokmi.

​Zistenia, ktoré boli publikované v časopise Nature, prekvapili aj samotných vedcov. Zistili, že múmie z Tarimskej panvy boli priamymi potomkami skupiny, ktorá do značnej miery vymizla na konci poslednej doby ľadovej, približne pred 11 500 rokmi.

Zistenie malo transformačný efekt

Christina Warinner, jedna z autoriek štúdie a antropologička z Harvardu, tvrdí, že ľudia z Tarimskej panvy boli geneticky izolovaní, ale kultúrne kozmopolitní. „Zdá sa, že prijali nové nápady a technológie od pastierov a farmárov, a zároveň rozvíjali jedinečné kultúrne prvky, ktoré nezdieľa žiadna iná skupina,“ uviedla pre portál CNN

Profesor Yinquiu Cui zas skonštatoval, že objavenie pôvodu múmií z Tarimskej panvy malo transformačný efekt na ich chápanie regiónu.

08. máj 2024 06:42