Konopa siata bola objavená už pred 12-tisíc rokmi (ilu)unsplash.com

Vedci prišli so zaujímavým zistením. Ľudia využívajú konope už takúto dlhú dobu

TASR18.07.2021., 13:36h
Konopa siata bola po prvý raz zdomácnená pred približne 12-tisíc rokmi na území súčasnej Číny. Informovala o tom v sobotu agentúra AFP s odvolaním sa na výsledky štúdie zverejnenej vo vedeckom časopise Science Advances.

Určovanie veku na základe genómu podľa vedcov potvrdzuje, že prví zdomácnení predchodcovia priemyselnej konopy a konopy používanej na lekárske účely sa vyvinuli zo základnej odrody pred približne 12-tisíc rokmi.

Vedci zozbierali 110 úplných genómov voľne rastúcich rastlín, zdomácnených rastlín, historických odrôd a hybridných druhov rastlín používaných na zisk priemyselnej i lekárskej konopy. Experti počas štúdie podľa svojich slov určili "čas a miesto zdomácnenia". Takisto popísali rozdiely, ku ktorým došlo po zdomácnení a aj súčasnú genetickú rozmanitosť tejto rastliny.

„Objasňujeme, že konopa siata bola po prvý raz zdomácnená na začiatku neolitu v západnej Ázii,“ uviedli vedci. Všetky súčasné odrody konopy sa podľa ich vyjadrení rozšírili z genofondu divorastúcich a zdomácnených rastlín v Číne.

Konopa sa využíva najmä na rekreačné účely (ilu) Konopa sa využíva najmä na rekreačné účely (ilu) unsplash.com

Konopa sa na svete používa už tisícky rokov v textilnej výrobe a aj na lekárske a rekreačné účely, pripomína AFP. Histórii jej zdomácnenia podľa vedcov nebola v porovnaní s inými rastlinami venovaná dostatočná pozornosť - čiastočne aj z dôvodov zákonných obmedzení v spojitosti s konopou.

Na čele štúdie bol Luca Fumagalli z univerzity v švajčiarskom meste Lausanne. Na výskume spolupracovali experti z Británie, Číny, Indie, Kataru, Pakitanu a Švajčiarska. Štúdia podľa vedcov ponúka zdroje pre ďalší výskum v oblasti medicíny a poľnohospodárstva. Genóm je úplná sada genetických informácií organizmu, píše na svojej webovej stránke vedecký časopis Nature.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false