O tematike násilia v počítačových hrách sa hovorí už od doby, kedy sa zhluky pixelov prvýkrát podarilo sformovať na tvar aspoň vzdialene pripomínajúci ľudskú postavu. Lenže zatiaľ čo vtedy sa vývojári opierali len o ľudskú fantáziu, dnes majú vďaka moderným technológiám možnosť prezentovať násilie v hrozne naturalistickej podobe, píše Honza Srp pre iDNES.cz.
Autori chystaného hororu The Callisto Protocol, čo je v podstate neoficiálne pokračovanie série Dead Space, sa v tomto ohľade snažia ísť ešte o krok ďalej a aj keď je ich hra o boji proti vesmírnym príšerám, chcú, aby všetky zobrazené nechutnosti pôsobili čo najviac realisticky. Okrem klasických žánrových filmov, ako je napríklad Vec alebo Horizont udalosti, za svoju inšpiráciu označujú aj zábery skutočného násilia vykonávaného na ľuďoch a zvieratách. „Aj keď ich sledovanie rozhodne nebolo také zábavné, z hľadiska inšpirácie pre vytváranie realistických vizuálov a zážitkov to boli tie najľahšie zapamätateľné a najcennejšie materiály,“ prezradil pre magazín PCGamesN jeden z hlavných návrhárov Chris Stone.
Takto poctivý prístup sa však nakoniec vývojárom môže vypomstiť, pretože dlhodobé vystavenie takto surovému obsahu sa na ich povahách môže chtiac nechtiac podpísať. Magazín Kotaku pred dvoma rokmi pri príležitosti vydania nového dielu bojovej hry Mortal Kombat, zrejme najbrutálnejšej hernej série vôbec, vyspovedal niektorých z jeho autorov. A nebolo to práve veselé čítanie.
„Vošli ste do kancelárie a niekto sa pozeral na záznam popráv, iný si prezeral fotky obetí vrážd, ďalší na videá s porážkou kravy. Desivé na tom bolo predovšetkým to, ako si na to noví ľudia rýchlo zvykli,“ zaspomínal jeden zo zamestnancov štúdia, ktorý z obáv o svoju prácu radšej nezverejnil meno. On sám vraj dôsledkom toho začal mať problémy so spaním, keď sa mu snívali veľmi vizuálne bohaté sny plné násilia, psychológovia mu potom dokonca diagnostikovali istú formu posttraumatickej stresovej poruchy.
Spojitosť medzi vyššou agresivitou hráčov násilných hier oproti bežnej populácii síce nebola doteraz jednoznačne preukázaná, ale rozhodne platí, že podobné hry nepatria do rúk citlivejším jedincom. A žiadni takí by na nich rozhodne nemali ani pracovať.
Portál iDnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.