Titán
Fanúšikovia temných umeleckých filmov vždy dúfajú, že uvidia niečo skutočne divoké, niečo čo ich pozornosť zaujme natoľko, že sa nebudú vedieť odlepiť od plátna či obrazovky. Dokonca tak trochu dúfajú v oveľa viac, že uvidia niečo, čo posunie žáner zase trochu iným smerom.
Väčšinou keď sa takýto film objaví, stojí za ním muž. Zvyčajne Gaspar Noé (Climax, Enter the Void) alebo Nicolas Winding Refn (Neon Demon, Drive) . Tentoraz je to inak. Francúzskej režisérke Julie Ducournau (Raw) sa jej novým filmom Titán podarilo dokonale rozbúriť vody žánru.
Film nedávno získal Zlatú palmu v Cannes a režisérka je len druhou ženou v histórii, ktorej sa podarilo získať ocenenie v kategórii najlepší film.
Dramatický triler rozpráva príbeh niekoľkonásobnej vrahyne, ktorá tají svoje pohlavie a má sexuálny vzťah s automobilmi. Bizarne znejúci námet sa dočkal prevedenia, ktoré od začiatku premietania sprevádzajú kontroverzie. Na prvom premietaní filmu časť divákov odvracala tvár a zakrývali si oči. To však nie je všetko, zasahovať museli dokonca záchranári, pretože niektorí diváci odpadávali či vracali.
Raw
Už svojim predošlým filmom vzbudila režisérka dosť veľkú pozornosť. Jej dielo Raw je hororová dráma z roku 2016. Film rozpráva príbeh mladej vegetariánky Justine, ktorá nastúpi do prvého ročníka na veterinárnej škole. Tam prvýkrát v živote ochutná mäso a odvtedy sa začnú diať veľmi divné veci.
Podobne ako aj pri iných filmoch divnej hororovej vlny, je horor iba jednou zo zložiek v poriadne surovom koktejle drámy o dospievajúcom dievčati. Justine v snímke spoznáva svoju sexualitu, prehlbuje vzťah so staršou sestrou a popritom pojedá ľudské mäso. Viem, znie to bizarne, no Raw je presne ten typ filmu, ktorý je lepšie vidieť a spraviť si vlastný názor.
Pod rúškom morbídnosti tu totiž vidíme etapu v živote mladej ženy, ktorá sa zmieruje so svojim telom a prebudenou sexualitou. Film medzi riadkami reflektuje náročnú tému sebaprijatia, prijatia svojej rodiny a života, ktorý nie je vždy jednoduchý.
V hlavnej úlohe exceluje Garance Marillier a zdatne jej sekunduje Ella Rumpf. To všetko za doprovodu skvele vybranej hudby a intenzívnej kamery.