Umelcov koncept hypotetickej planéty obiehajúcej ďaleko od Slnka.Caltech/r. Hurt (ipac)

Naša slnečná sústava by mohla už čoskoro mať opäť deväť planét. Nemáme však na mysli Pluto, ale doteraz neznámu planétu

Miroslav Kamody19.06.2024., 14:30h

Ak existuje deviata planéta slnečnej sústavy, už čoskoro by sme ju mohli objaviť.

V našej slnečnej sústave môže existovať deviata planéta, ktorá čaká na objavenie – a nie, nie je to Pluto. V súčasnosti poznáme osem planét, no ako píše portál Indy100, v posledných rokoch astronómovia teoretizovali, že by mohla existovať deviata planéta, ktorá sa skrýva v našej slnečnej sústave, len sme ju ešte nemohli vidieť.

Je to preto, že keďže je tak ďaleko od slnka, bolo by slabo osvetlená a celé by to pripomínalo hľadanie ihly v kope sena. Problémom môžu byť aj súčasné teleskopy, ktoré nie sú na takej úrovni, aby planétu boli schopné odhaliť.

FOTO Toto vesmírne monštrum chrlí stovky hviezd ročne. Z nového objavu Webbovho teleskopu vám prebehne mráz po chrbte

Nový teleskop

Zmeniť to však môže nový teleskop, ktorý sa začne do hlbín vesmíru pozerať už v roku 2025. Odborníci pre Live Science povedali, že nový teleskop na observatóriu Vera C. Rubin v Čile by mohol v najbližších rokoch nájsť nepolapiteľnú deviatu planétu, prezývanú Planet Nine, prípadne ju definitívne vylúčiť.

Mike Brown, astronóm z Caltechu, povedal: „Je naozaj ťažké vysvetliť slnečnú sústavu bez Planéty Deväť, ale neexistuje spôsob, ako si byť 100 percent istý [ či existuje], kým ju neuvidíte.” Špekuluje sa, že planéta by mohla byť plynným alebo ľadovým obrom.

Okrem Pluta, ktoré bolo v roku 2006 degradované z planéty na trpasličiu planétu, sa za Neptúnom alebo Kuiperovým pásom, čo je masívny prstenec asteroidov, komét a trpasličích planét, ktoré obiehajú okolo Slnka, nenašlo nič.

Všetko k tomu smeruje

V roku 2004 ale vedci zistili, že Sedna, potenciálna trpasličia planéta za pásom, má zvláštnu obežnú dráhu okolo Slnka, čo naznačuje, že ju gravitačne ťahá ďalšia veľká hmota. Štúdia z roku 2014 zistila, že podobný objekt v Kuiperovom páse mal obežnú dráhu podobnú Sedne a odvtedy sa našli ďalšie.

Panika na Medzinárodnej vesmírnej stanici. NASA odvysielala stav núdze a boj o život astronauta, všetko nakoniec bolo inak

Hypotézu Planéty deväť publikovali Brown a Konstantin Batygin v roku 2016. „Na začiatku sme nepovedali, že existuje planéta, pretože sme si mysleli, že je to smiešne,” povedal Brown pre Live Science. „Skúšali sme však veľa rôznych vecí, aby sme vysvetlili, čo sme videli, a nič iné nefungovalo. Naše najlepšie odhady sú, že je asi sedemkrát hmotnejšia ako Zem.”

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false