Planéta Mars.TASR/AP Photo

Na povrchu Marsu objavili neznámu dieru. Vedci netušia, čo je v nej, no veria, že môže pomôcť ľudstvu pri kolonizácii

Miroslav Kamody03.06.2024., 11:00h

Ak by sa dohady vedcov potvrdili, získali by sme unikátne miesto, z ktorého by sme mohli započať kolonizáciu červenej planéty.

Ľudskí návštevníci Marsu sa potrebujú niekde ukryť pred žiarením, teplotnými výkyvmi a prachovými búrkami, ktoré sužujú planétu. Ak je planéta podobná Zemi alebo Mesiacu, môže mať veľké podzemné lávové rúry, v ktorých by mohli byť úkryty, píše portál Universe Today. Zrútené časti lávových rúr, nazývané svetlíky, by mohli poskytnúť prístup k týmto podzemným úkrytom.

Kamera High-Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) na sonde NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) zachytila obrázok, ktorá vzbudila záujem vedcov. Mnohí dokonca uvažujú, že by mohla byť otvorom do väčšej podzemnej jaskyne.

FOTO Satelitné zábery z Marsu vedcom vyrazili dych. Na jednom z najpodivnejších miest planéty boli roztrúsené tisíce pavúkov

Pozostatky vulkanickej oblasti

Jama má priemer len niekoľko metrov a nachádza sa v oblasti Arsia Mons na Marse. Arsia Mons je jednou z troch spiacich sopiek. Oblasť je rozľahlou sopečnou nížinou s priemerom tisícok kilometrov. V porovnaní so zvyškom Marsu je vyvýšená a v priemere je asi 10 km nad strednou nadmorskou výškou planéty.

Región bol v minulosti vulkanicky aktívny a prvky ako jama sú priamym výsledkom starodávnej sopečnej činnosti. Niekoľko jám v oblasti Arsia Mons môžu byť zrútené svetlíky alebo otvory do podzemných lávových rúr. Existuje však veľa neistoty. Obrázok jedného z nich ukazuje osvetlenú bočnú stenu, čo by mohlo naznačovať, že ide len o jamu.

Diera na zobrazenom obrázku tak môže byť iba jama alebo šachta a nie vchod do jaskyne alebo lávovej trubice. Nachádzajú sa aj na našej planéte, konkrétne na havajských sopkách, kde sa nazývajú jamkové krátery. Nespájajú sa s dlhými jaskyňami alebo lávovými rúrami. Sú výsledkom kolapsu, ktorý sa odohral oveľa hlbšie pod zemou.

Ochrana pri kolonizácii

Na Havaji dosahujú jamkové krátery hĺbku 6 až 186 metrov a šírku 8 až 1 140 metrov. Jama Arsia Mons na prednom obrázku je hlboká len asi 178 metrov. Omnoho lepšie rozumieme lávovým jamám a rúram na Mesiaci ako na Marse. Vieme, že niektoré z nich majú stabilnú teplotu približne 17 stupňov Celzia.

Veľa sa uvažuje o tom, ako preskúmať tieto mesačné jaskyne a lávové trubice, vrátane koncepčných návrhov pre roboty, ktoré by ich mohli preskúmať. Možno na Mesiaci by sa astronauti mohli ukryť v nafukovacích biotopoch vo vnútri týchto trubíc, kde sú chránení pred teplotnými výkyvmi, žiarením a mikrometeoritmi.

Môžu nám pomôcť

Ale Mars je iná otázka. Nie je dôvod, aby na Marse neexistovali lávové trubice. V skutočnosti je gravitácia Marsu oveľa slabšia ako zemská, čo by vo výsledku malo umožniť oveľa väčšie trubice. Jedna jama na marťanskej sopke, Pavis Mons, je obzvlášť zaujímavá. Pod jamou je „nejaká prázdnota”, ale charakter jamy je ťažké určiť.

Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy

Marťanské lávové trubice sú stále záhadou. Vedci našli veľa morfologických dôkazov, ktoré naznačujú, že je ich veľa. Mohli by jedného dňa poskytnúť útočisko pre astronautov? Možno. Najprv však potrebujeme robotickú misiu, aby sme ich mohli dôkladne preskúmať.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false